Teollisuusopintomatka Keski-Eurooppaan: Mercedes-Benz Sindelfingen
Kirjoitus liittyy konetekniikan tuotantotekniikkaan suuntautuvan KTO17SP1-ryhmän excursio-kurssille, jossa käytiin viikonmittaisella teollisuusopintomatkalla Keski-Euroopassa. Jutun ovat kirjoittaneet konetekniikan opiskelijat Juuso Takkinen, Petteri Tyni ja Henri Seppänen.
Torstai-aamuna valjastimme luotettavasti palvelleet Autobahn-hakkurimme kohti päivän ensimmäistä koettelemusta. Kaksi uudenkarheaa Renault Trafic vartalonliikutuslaitetta sekä kiireellisiin liikkumisiin erikoistuneen vähäpäästöisen 1.0 litraisen bensiinillä toimivan Volkswagen Golf:n. Mercedes-Benz:n Sindelfingenin tehtaalle saapuessa pääsisäänkäynti löytyi helposti kolmen opiskelijan korkuisen Mercedes-Benz patsaan avulla.
Heti pääsisäänkäynnin jälkeen oven vasemmalle puolelle sijoittunut arvokkaasti käsitelty pitkä, puinen vastaanottotiski oli miehi- ja naisitettu erittäin siististi pukeutuneiden ystävällisten vastaanottovirkailijoiden toimesta. Ennen pitkää, yhden puhenlinsoiton päässä ollut tehdaskierrosoppaamme saapui ajallaan, vaikka Mercedeksen tietokannassa oli virheellisesti merkattu saapumisajaksemme puoli tuntia myöhäisempi ajanhetki. Kierros voi alkaa.
Tehdaskierros
Ensimmäisenä istuuduimme auditorioon katsomaan muutaman minuutin pituisen videon Mercedeksen tinkimättömästä laadusta sekä Sindelfingenin tehtaan yleistiedoista. Tehtaalla valmistetaan Mercedes-Benz:n E-, S-, CLS- ja AMG GT-sarjaa sekä nykyään myös S-perheeseen kuuluvaa Mercedes Maybachia. Vuosittain tehtaalla valmistuu noin 310000 autoa. Videon jälkeen seuraavana arbeettina oli asentaa jokaiselle jaetut kuulolaitteet toisen korvalehden ympärille, jotta meluisassa tuotantohallissa oppaan mikrofoniin puhuttu selostus kuuluu moitteettomasti myös jonon viimeisille henkilöille. Kun viimeisetkin olivat onnistuneet kuulolaitteen asetustehtävässä, oli vuorossa mikrofonin ja kuulolaitteiden testaus. Anitan ääni kuului selkeästi ja laitteiden volyymin tason säädön jälkeen selostusta oli miellyttävä kuunnella. Tässä vaiheessa hyppäsimme oven ulkopuolella odottavaan bussiin ja lähdimme kiertoajelulle 3 neliökilometrin kokoiselle tehdasalueelle, jossa työskentelee yhteensä noin 30000 henkilöä.
Robotisoitu tehdas
Tehdaskierroksen aikana tehtaan korkea automaatiotaso näkyi selvästi robottien tehdessä suurimman osan töistä varsinkin korin osien valmistushallissa. Koripaneelihallissa korvakuulokelaitteesta oli erityisesti hyötyä, sillä 40 rekan painon voimalla toimivat prässäyskoneet aiheuttivat jonkin verran melua. Tuontantohalleissa oli käytössä Japanissa kehitetty työpaikkojen organisointiin sekä työmenetelmien standardointiin keskittyvä 5S-menetelmä, jonka tavoitteena on kasvattaa työn tuottavuutta. Alueella työskentelevistä n. 30000 henkilöistä noin 11000 on insinöörejä sekä toimihenkilöitä. Robotin asentaessa S-mallin Mercedekseen kojelautaa korvakuulokkeesta kuului kysymys: ”Montaako eri variaatiota kyseisiä kojelautoja on S-malliin tarjolla?”. Hetken kuluttua, usean väärän vastauksen jälkeen Anitan kasvoille nousi vieno hymy ja vastaus kuului, yli 600 000 kappaletta, riippuen tietenkin esimerkiksi timanttien laadusta ja määrästä. Oma S-mallin Mercedekseni tilaus jää todennäköisesti vielä hetkeksi odottamaan, sillä tulevalle insinöörille ominaiseen tapaan kaikki vaihtoehdot on punnittava.
Kokonaisuutena tehtaaseen ja sen toimintaan tutustuminen oli mielenkiintoinen ja opettava kokemus. Paikkana Sindelfingen teki lähtemättömän vaikutuksen ja ainakin allekirjoittaneet työskentelisivät tuleivaisuudessa mielellään alueen aitojen sisäpuolella. Kyllä Saksassa on kaikki suurempaa. Vai oliko se sittenkin Texasissa?