Pedagoginen kesäkoulu
Kirjoittajat
Raisa Aine
Tuntiopettaja
Oulun ammatillinen opettajakorkeakoulu
Jenni Pihlaja
Suunnittelija
KOPE-hanke, Oulun ammatillinen opettajakorkeakoulu
KOPE-hankkeen järjestämä pedagoginen kesäkoulu järjestettiin 12.-16.8.2019 Oulun ammattikorkeakoulun Kotkantien kampuksella. Kesäkoulu tarjosi pohjoisen alueen korkeakouluopettajille huikean määrän erilaisia opetuksen, ohjauksen ja oppimisen työpajoja. Kaikki työpajat kuuluivat johonkin isompaan teemaan kuten osaamisperustaisuuteen, verkko-opettajuuteen, tiimiopettajuuteen, ohjaukseen, lakiosaamiseen ja opiskelijan erityiseen tukeen.
Kysyimme kesäkoulun osallistujilta mielipiteitä toteutuksesta ja mitä päivien aikana opittua he aikovat viedä käytäntöön. Liiketalouden tuntiopettaja Kati Hurskainen Oulun ammattikorkeakoulusta tykkäsi kesäkoulusta mutta harmitteli, että työpajoissa oli päällekkäisyyksiä, joten hän joutui tekemään valintoja mihin osallistuu. Hän sai käytäntöön viemiseksi työkaluja ”osaamisperustaisuus amk:ssa ja massaopetuksen menetelmiä 90 minuutissa” -työpajasta. Kati jatkoi kertomalla, että osaamisen tunnustamiseen ja tunnistamiseen on erilaisia tapoja, miten opiskelija voi aiempaa osaamistaan tuoda näkyväksi. ”Basics of Teaching in English” -työpajasta hän sai vinkkejä englannin ääntämiseen.
Kuraattoreiden Maria Sipilän ja Tuovi Honkelan mielestä kesäkoulu oli todella kiva ja hyödyllinen, kannattava reissu heille siis. He olivat matkustaneet Lapin ammattikorkeakoulusta, Torniosta saakka kuulemaan ”Tervetuloa erityisen hyvää opetusta kehittämään!” -työpajaa. Heidän mielestään torstaipäivän toteutus oli hyvin rakennettu ja vaikka aihe oli sinänsä tuttu, siitä huolimatta jotakin konkreettistakin jäi käteen. Kokemusasiantuntija oli heidän sanojensa mukaan ”älyttömän hyvä” ja toiminnalliset osuudet olivat hyviä. He kertoivat, että työpajassa oli syntynyt keskustelua ja osallistujat olivat olleet aidosti kiinnostuneita aiheesta. Esiintyjät olivat selvästi asiantuntijoita. Maria ja Tuovi haluaisivat viedä arkeen kokemusasiantuntijuuden opiskelijoiden kanssa tehtävään työhön ja myös yhteisötasolle. He kertoivat osallistuneensa moneen koulutukseen samaisesta aiheesta, mutta vasta nyt palaset olivat vihdoin loksahtaneet paikoilleen työpajan myötä.
Oamkin kulttuurialan osaston tanssipuolen lehtori Outi Räsänen kuvasi kesäkoulua sanoin ”älyttömän hyvä”. Hän kertoi, että aikaa ei mennyt viikon aikana opiskeluun paljoa, mutta hän on jo soveltanut sisältöä käytännössä. Outi kertoi, että Asko Karjalaisen pedagogisen katsastuskonttorin lähtötasokysely, joka on suunnattu opiskelijoille ja lukupiiri-idea, jossa opiskelijat tutustuvat vaikeahkoon tekstiin, olivat käytäntöön vietäviä asioita. Outi aikoo käyttää jatkossa opetusvideoita sillä tavalla, että hän havainnollistaa tanssiliikkeitä ja vakioasentoja tekstin kera, tai laittaa opiskelijoille koreografian pätkiä putkeen, koska tanssipuolella kuvataan paljon. Hänen mielestään opiskelijat näyttävät olevan nykyään videoklippiorientoituneita, joten tällä tavalla havainnollistaminen on opiskelijoille mielekkäintä. Outi aikoo jatkossa myös näyttää Windows Movie Makerista muutamat helpot ominaisuudet opiskelijoille, koska he voivat videoiden muodossa näyttää omaa osaamistaan.
Osallistujilta tulleen palautteen perusteella pedagoginen kesäkoulu oli menestys ja osallistujien toiveena onkin, että vastaavanlaisia koulutuskokonaisuuksia järjestetään myös jatkossa.