APOA-hanke – Hiljaisten opiskelijoiden herättäminen Moodlen automatiikalla
PLD (Personalized Learning Designer) eli mukautetun opiskelun suunnittelutyökalulla voidaan automatisoida monia opiskelijoiden suoriutumiseen ja aktiivisuuteen liittyviä toimintoja. PLD voi esimerkiksi lähettää opiskelijoille tervetulotoivotuksen kurssin alkaessa, ohjausviestin tentin jälkeen tai ohjata opiskelijan lisä- tai kertaustehtäviin. Se voi myös esimerkiksi lähettää viestin sellaisille opiskelijoille, jotka eivät ole vähään aikaan kirjautuneet kurssialustalle tai palauttaneet jotain tiettyä tehtävää tai tenttiä.
Verkko-opintojaksoilla opiskelijamäärät voivat nousta suuriksi, joten automatiikkaa kannattaa valjastaa käyttöön niin paljon kuin luontevasti on mahdollista. Luontevasti tarkoittaa tässä sitä, että automaattiset viestit ja ohjaustoiminnot koettaisiin opiskelijoiden näkökulmasta järkeviksi, asiallisiksi ja selkeyttäviksi, eikä niitä saisi tulla liikaa. Tuon arvioiminen voi olla haasteellista, koska automatiikan käyttö on helppoa, kun sen kerran oppii.
Millaisia sääntöjä voi luoda?
Kurssin alkamissääntö:
Tämä lähettää automaattisen sähköpostiviestin käyttäjille, kun he tulevat kurssille ensimmäisen kerran. Sähköpostiviestiä voi muokata ja se voi sisältää minkä tahansa haluamasi viestin tai aiheet.
Korjattu tarvesääntö:
Luo käyttäjille oppimispolku tenttiarvosanan mukaan. Tentin läpäisseet käyttäjät pääsevät seuraavaan tehtävään. Tentissä reputtaneet käyttäjät ohjataan korjaustehtävään, joka sisältää lisätietoja.
Lähetä edistymissähköposti -sääntö:
Lähetä käyttäjälle, vanhemmalle tai huoltajalle tai opiskelijaohjaajalle sähköpostipäivityksiä viikoittain, kahdesti kuukaudessa tai kuukausittain. Voit liittää viestiin arvosanat, läsnäolon ja osallistumisen, jotta jokainen saa tarvittavat tiedot.
Läsnäolo-ongelman sääntö:
Lähetä käyttäjälle automaattisesti sähköpostiviesti, jos hän ei ole kirjautunut kurssille muutamaan päivään. Voit määrittää päivien määrän ja mukauttaa käyttäjälle lähetettävää sähköpostiviestiä. Voit myös määrittää säännössä uudelleenohjauksia, jotta käyttäjä ohjataan seuraavaan tarvittavaan tehtävään.
Kurssi suoritettu -sääntö:
Lähetä käyttäjälle, ohjaajalle, ylläpitäjälle ja vanhemmalle tai huoltajalle sähköpostiviesti, kun opiskelija on suorittanut kurssin hyväksytysti.
Kurssin alkamispäivän sääntö:
Kurssien editoijat voivat määrittää säännön käynnistymään jopa 365 päivää ennen kurssin alkamispäivää tai sen jälkeen. Lähetä sähköpostiviesti muistutukseksi käyttäjille, jotka eivät ole kirjautuneet järjestelmään. Voit myös muistuttaa opiskelijoita tärkeistä määräpäivistä. Avaa pääsy tiettyihin aktiviteetteihin kurssin aikajanan pääkohdissa tai suorita erilaisia toimintoja aikatasolla ilman että se tarvitsee määrittää joka lukukaudella erikseen.
Ohjeita PLD-sääntöjen tekemiseen
CampusOnlinen opintojaksoilla käytetään muun muassa ”Kurssilla ei käyty” -sääntöä, joka ajetaan järjestelmän toimesta automaattisesti kerran viikossa. Sääntö tarkistaa, ketkä opiskelijat eivät ole kirjautuneet kurssialustalle 20 päivään ja lähettää heille sähköpostilla kyselyn mahdollisesta avuntarpeesta. Koska kyseessä on nonstop-opintojaksot, piti sääntöihin lisätä myös sellainen ehto, joka huolehtii siitä, että kyselyä ei lähetetä enää niille, jotka ovat opintojakson jo suorittaneet.
Tällä haluttiin paitsi muistuttaa opiskelijoita ja tarjota heille apua, myös seurata oppimisanalytiikan näkökulmasta sitä, millaisia vaikutuksia muistutuksilla on vai onko ollenkaan. (Kuviot 1 ja 2.)
Käytössä on myös automaattinen kannustusviesti, joka ilmaantuu tietokoneen näytölle opiskelijan saavuttaessa opintojakson puolivälin. Tämän vaikutusta ei ole seurattu, mutta datan voisi ottaa Exceliin ja katsoa saisiko yhteenvetoja ajettua esimerkiksi siitä, lähteekö opiskelija suorittamaan seuraavaa osiota tavallista nopeammin saatuaan kurssialustan kannustusviestin.
Opiskelijoiden palautetta PLD:n ja suoritusten seurannan osalta
Kysymys: Kurssilla käytettiin seurantajärjestelmää, joka merkitsi valmistuneet stepit vihreällä pallolla. Sait myös välillä Moodlessa kannustusviestin ja ehkä s-postiin muistutuksen opintojen etenemisestä. Miten nämä toiminnot auttoivat sinua opiskelussasi?
Muistutus s-postiin oli hyvä, koska se herätti aloittelemaan kurssia. Aloitinkin sen aika pian muistutuksen jälkeen, kun sain meneillään olevan opintojakson suoritettua. Stepit olivat hyvät ja selkeät.
Moodle on alustana todella tuttu, joten en osaa sanoa oliko näistä varsinaisesti apua, mutta toki oli motivoivaa katsoa, kun tehtävä toisensa jälkeen kurssi tuli pikkuhiljaa päätökseen.
Vihreät pallot -seurantajärjestelmä auttoi paljon sivuilla navigoimisessa ja näytti heti, missä kohtaa menee.
Kurttila Jukka, lehtori, tietojenkäsittely
Oulun ammattikorkeakoulu
Aalto Markus, lehtori, tietojenkäsittely
Oulun ammattikorkeakoulu
APOA, Oppimisanalytiikka – avain parempaan oppimiseen AMKeissa
Pysyvä osoite: http://urn.fi/urn:nbn:fi-fe2020060941222