Huom! Oamkin blogi poistuu käytöstä
Osana verkkoympäristön uudistustyötä blogisivusto poistuu käytöstä 30.6.2024. Blogien kirjoittajat vastaavat omien tekstien talteenottamisesta ja arkistoimisesta. Ajankohtaisten blogien julkaisemista kannattaa tarjota Oamk Journalille. Blogi on saatavilla lukutilassa sisäverkosta 31.12.2024 saakka.

Innovaatiotapahtumat korkeakouluissa

Oulun ammattikorkeakoulu ja Oulun yliopisto ovat jo pitkään kehittäneet yhdessä innovaatiotapahtumia. Yhteistyön tuloksena on syntynyt sOULUtions-tapahtumakonsepti, jota Innovaatiokeskus kehittää ja toteuttaa ympäri vuoden.  

 

Innovaatiotapahtumissa on kyse lyhyestä intensiivisestä ajanjaksosta, jolloin kehitetään ohjatusti uutta. Innovaatiokeskuksen järjestämissä tapahtumissa toimeksiannot kerätään yrityksiltä, organisaatioilta, tutkimusryhmiltä sekä erilaisista hankkeista. Toimeksiannot ovat haasteita, joihin halutaan saada uusia ratkaisuja. Näitä toimeksiantoja ratkomaan kutsutaan molempien korkeakoulujen opiskelijoita, joista kootaan monialaisia tiimejä.  

 

Innovaatiokeskuksen tuottamat sOULUtions-tapahtumat ovat yleensä kolmepäiväisiä. Päivien aikana opiskelijatiimit tutustuvat annettuun toimeksiantoon, ideoivat uutta, konseptoivat ja rakentavat kevyen prototyypin uudesta ratkaisustaan.  Lopuksi ratkaisu esitellään toimeksiantajalle.  

 

Innovaatiotapahtumat ovat helppo ja ketterä kanava yritysyhteistyön rakentamiseen. Yritysten on helppo tarttua tarjoukseen, jossa he saavat opiskelijatiimin ratkomaan heidän haastettaanSamalla yritykset pääsevät tutustumaan tulevaisuuden osaajiin ja tuomaan itseään työnantajana esille. Innovaatiotapahtumiin osallistuvat opiskelijat puolestaan oppivat tärkeitä työelämätaitoja, työstäessään aitoa työelämän haastetta. Opiskelijat oppivat muun muassa toimimaan monialaisessa tiimissä, käyttämään monia erilaisia innovointimenetelmiä sekä harjoittamaan luovuuttaan.  

 

Innovaatiokeskus toteuttaa sOULUtions-tapahtumia kaksi kertaa vuodessa ja näiden rinnalleen ollaan kehittämässä myös uusia konsepteja: sOULUtions PRO:ta ja ProtOULUtapahtumiasOULUtions PRO pilotoitiin jo marraskuussa onnistuneesti. Tapahtumassa toimeksiantajilla oli jo jokin uusi ratkaisu kehitettynä, mutta markkinoille menoon kaivattiin apua. Käytännössä opiskelijatiimit ideoivat ratkaisuille nimeä ja brändiä. Brändiä ilmennettiin tuottamalla erilaisia mainoksia ja pakkauksia. Ensi keväänä pääsemme toivottavasti pilotoimaan myös ProtOULUa, jossa tiimit pääsevät luomaan kehittyneempiä prototyyppejä Oamkin ja Oulun yliopiston laboratorioissa ja muissa kehittämisympäristöissä. 

You may also like...

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *