Haaveita toteuttamaan aikuisena
Tekstin on kirjoittanut Oamkin konetekniikan KTO17SP3-ryhmän opiskelija Samuel Isojärvi opintojaksolla YY00BB72-3130 Tutkimus- ja kehittämistoiminta.
Olen Samuel Isojärvi ja opiskelen neljättä vuotta konetekniikan insinööriopintoja Oulun ammattikorkeakoulussa. Syksyllä 2016 olin työskennellyt kymmenen vuotta autokorimekaanikkona paikallisessa autokorjaamossa, kunnes tarjoutui mahdollisuus jatkokoulutukseen. Olin käynyt aiempina vuosina läpi muutaman kirurgisen toimenpiteen urheiluvammojen vuoksi. Työterveyslääkäri suositteli uudelleenkoulutusta kevyempään työhön, koska en todennäköisesti kykenisi työskentelemään niin fyysisesti raskaassa työssä eläkeikään asti.
Asiaa pohdittuani ymmärsin, että tämä oli se kannustin, jota tarvitsin, sillä olinkin jo kaivannut vaihtelua työuralleni. Ensimmäisenä mieleeni muistui ammattikouluaikojen haaveeni autoalan opettajan ammatista, jonka olin jo melkein unohtanut. Aikoinaan, kun valmistuin autokorimekaanikoksi, vaihtoehtoni olivat joko työllistyä autokorimekaanikon työtehtäviin tai jatkaa opiskeluja ammattikorkeakoulussa. Halusin alalta työkokemusta, eikä opiskelukaan enää kiinnostanut. Nyt korkeakouluopinnot olivat jälleen vaihtoehto. Valmistuttuani olisi mahdollista työllistyä opettajaksi ja voisin myös käyttää hyödykseni työuralla saavuttamaani ammattiosaamista.
Keväällä 2017 oli yhteishaku lähimpiin ammattikorkeakouluihin, ykkösvaihtoehtona konetekniikka. Sitten lukemaan pääsykokeisiin. Olin opiskellut yleisaineita viimeksi noin 20 vuotta sitten, joten kertaaminen oli paikallaan. Kesällä pääsykokeiden jälkeen sain ilmoituksen, että olin tullut valituksi ensimmäiseen hakukohteeseeni Oulun ammattikorkeakouluun opiskelemaan koneinsinööriksi.
Auto- ja työkonetekniikan suuntautumisvaihtoehto
Ensimmäisen vuoden yhteisten opintojen jälkeen oli selvää, että jatkaisin auto- ja työkonetekniikan suuntautumisvaihtoehdolla, kun muut vaihtoehdot olivat koneautomaation ja tuotantotekniikan suuntautumisvaihtoehdot. Tarkoituksenani oli syventyä autotekniikan maailmaan, jotta voisin tulevaisuudessa myös opettaa sitä. Seuraavana on vain muutama esimerkki auto- ja työkonetekniikan opinnoistani.
Autoalan jälkimarkkinointi –opintokokonaisuuden tietopaketti täydensi aikaisempaa osaamistani henkilöautojen vauriokorjauksesta ja maalauksesta sekä ajoneuvokaluston korjaamo- ja liiketoiminnasta. Opintojaksolla tutustuimme muun muassa autojen korirakenteisiin ja materiaaleihin sekä suoritimme käytännön harjoituksena korin mittauksia ja vaurioanalyysejä.
Vinkit vapaasti valittavittaviin opintoihin
Vapaasti valittavista opinnoista suosittelen Ajoneuvokatsastajan käytännön jakso –kurssia yhdessä käytännön harjoittelujakson kanssa. Näiden suorittamisen jälkeen on mahdollista suorittaa Liikenne- ja viestintäviraston (Traficom) järjestämän katsastajan loppututkinnon ja työllistyä katsastusinsinööriksi. Toiseksi vapaasti valittavista opinnoista suosittelen teollisuusopintomatkaa, jonka itse muistan hienona kokemuksena. Teollisuusopintomatkan suunnittelevat opiskelijat itse, joten matka on niin ikimuistoinen kuin siitä tekee.
Oamkin moderni autolabra ja laitteisto oppimisen tukena
Autotekniikan opinnoissa perehdyimme muun muassa autoelektroniikkaan. Perusmittausten lisäksi tutustuimme ajoneuvon elektroniikan järjestelmien toimintaperiaatteisiin ja vikadiagnostiikkaan. Oppimista helpottivat käytännön harjoitukset, jotka suoritettiin nykyaikaisilla autoalan vikadiagnoosilaitteilla.
Nykyaikaisiin moottorinohjaus- ja tiedonkeruujärjestelmiin päästiin myös tutustumaan käytännön harjoituksissa. Harjoituksiin kuului muun muassa ratapäivä paikallisella moottoriradalla OuluZonessa, jossa omat ajokierrokset analysoitiin testiauton tiedonkeruujärjestelmän keräämien tietojen perusteella. Moottorinohjausharjoituksessa alustadynamometrin avulla opittiin säätämään testiauton polttoainekarttaa, sytytystä, ahtopainetta ja kaasuläpän asentoa.
Opinnäytetyö väylänä työelämään
Neljäntenä vuonna keskitytään enimmäkseen opinnäytetyön tekemiseen, mikäli opinnot ovat edenneet riittävästi. Opettajan ammatin haaveita ylläpitääkseni tiedustelin koulutuskuntayhtymä OSAOn Haukiputaan yksiköstä opinnäytetyön mahdollisuutta. Onnekseni sainkin sieltä opinnäytetyön aiheen, joka liittyy opetusalaan ja joka täydentää ammatillista osaamistani. Kyseisen opinnäytetyön tekemisen mahdollistaa kuitenkin ne tiedot ja taidot, jotka olen saavuttanut edellisen kolmen vuoden aikana Oulun ammattikorkeakoulun auto- ja työkonetekniikan opinnoissa.
Miksi kannattaa opiskella konetekniikan insinööriksi?
Auto- ja työkonetekniikan lisäksi olen oppinut paljon myös muista teollisuuden ja tekniikan aloista sekä niiden tarjoamien tuotteiden tarpeesta, suunnittelusta, tuotannosta ja kunnossapidosta sekä markkinoinnista. Konetekniikan koulutusohjelma antaa tarvittavat tiedot ja taidot itsensä kehittämiseen ja uuden oppimiseen sekä valmiudet työskentelemään muillakin kuin valitun suuntautumisvaihtoehdon aloilla.
Auto- ja työkonetekniikan insinööritutkinto mahdollistaa työllistymisen alan lukuisiin eri työtehtäviin, kuten auto- ja työkoneiden tuotekehitystehtäviin, huoltoon, korjaukseen, varaosamyyntiin ja työnjohtajan tehtäviin sekä kouluttajan tehtäviin, kuten ammatillisen oppilaitoksen opettajaksi.
Lopuksi haluaisin kannustaa kaikkia korkeakouluopintoja harkitsevia toteuttamaan unelmansa ja hakemaan rohkeasti koulutukseen. Heille, jotka ovat siinä uskossa, etteivät pärjäisi opinnoissaan, voin kertoa, että itsellänikin oli epäilyksiä, mutta hyvällä motivaatiolla ja maalaisjärjellä pärjää pitkälle. Opiskelu ei ole koskaan liian myöhäistä. Itselleni opiskelu aikuisiässä on ollut mielekkäämpää kuin nuorempana, ja viimeisen kolmen vuoden aikana tunnen kehittyneeni sekä ihmisenä että ammattilaisena enemmän kuin olisin voinut uskoa. Insinööriopintojen aloittaminen on ollut paras päätös, jonka olen aikuisiälläni tehnyt.