Tietojenkäsittelyssä tapahtuu: Oamk ja Supermetrics aloittavat yhteistyön
Digitaalinen markkinointi ja data-analytiikka herättävät jatkuvasti enemmän kiinnostusta. Sen huomaa mm. siitä, että Oamkin ylemmän ammattikorkeakoulun tutkintoon haki jopa yli 260 hakijaa. Meneillään olevan koronaviruspandemian aikana verkkokauppojen kysyntä on kasvanut niin Suomessa kuin kansainvälisestikin. Myös Oulun alueella yhä useampi tietojenkäsittelijä on työllistynyt verkkokauppoja palveleviin digitaalisen markkinoinnin yrityksiin. Näihin yrityksiin kuuluu esimerkiksi Digizer, Verkkoasema ja Myyntikuutio.
Ammattikorkeakoulujen opetus pohjautuu opetussuunnitelmiin ja niitä pyritään kehittämään siten, että ne vastaavat mahdollisimman hyvin työelämän tarpeisiin. Niinpä tietojenkäsittelyn opetussuunnitelmissa on pyritty huomioimaan digitaalisen markkinoinnin ja data-analytiikan kasvava merkitys.
Oamkin tietojenkäsittelyn koulutuspäällikkö Teppo Räisänen on pohtinut, mikä työkalu voisi auttaa Oamkin tietojenkäsittelyn opiskelijoita oppimaan lisää digitaalisesta markkinoinnista ja data-analytiikasta. Tavoitteena on, että mahdollisimman moni opiskelijoista saisi töitä alueen yrityksistä. Yritysyhteistyön avulla esille nousi tarve opettaa markkinoinnin ja raportoinnin automatisointia. Yksittäisenä palveluna useampi oululainen yritys ehdotti Supermetricsin käyttöönottoa. Tästä innostuneena Teppo Räisänen on neuvotellut Supermetricsin kanssa yrityksen tuotteiden käytöstä opetuksessa.
Supermetrics tarjoaa Oamkille mielenkiintoista mahdollisuutta tutustua tuotteisiinsa yhteistyön kautta. Oamkin tietojenkäsittely saa Supermetricsin käyttöönsä pidemmälle tutustumisjaksolle ilmaiseksi ja me kerromme kokemuksiamme tuotteen käytöstä. Ensimmäiseksi työkalu otetaan käyttöön Web Content Project kurssilla, jossa Teppo opettaa markkinointia sosiaalisessa mediassa.
Mikä Supermetrics sitten on? Yrityksen esittelysivulla jaetaan mm. seuraavat tunnusluvut:
Supermetricsin sivustolla kerrotaan seuraavaa:
“Over half a million people, including marketers, data analysts, and data engineers, use Supermetrics to move data from popular marketing platforms (such as Facebook, Google Ads, and HubSpot) to destinations like Google Sheets, Google Data Studio, Excel, BI tools, data warehouses, and data lakes.”
Supermetrics mahdollistaa sen, että useamman tietolähteen (esimerkiksi Facebook, Google Ads ja HubSpot) tarjoama data voidaan automaattisesti viedä vaikkapa Exceliin tai Google Data Studioon tiedon analysointia ja visualisointia varten. Tämä mahdollistaa saatavilla olevan tiedon kattavamman analysoinnin ja esimerkiksi digitaalisen markkinoinnin tulosten paremman arvioinnin. Tällaisen lisäarvon tuottaminen yrityksille sopii myös hyvin tietojenkäsittelijöiden osaamisprofiiliin.
Lisää esimerkkejä Supermetricsin markkinoinnin raportointipohjista löydät täältä.
Mikäli sinua tai yritystäsi kiinnostaa tutustua Supermetricsiin, voit aloittaa ilmaisen 14-päivän kokeilujakson.
Artikkelin kirjoittivat: Minna Kamula ja Teppo Räisänen