Opiskelua ja opiskelijavaikuttamista Liiketaloudessa
Olen pian valmistuva liiketalouden tradenomi. Pohdiskelin ammattikorkeakouluopintojen taivalta ihan sieltä asti, mikä sai minut hakeutumaan opiskelemaan ja mitä opinnot ovat minulle antaneet.
Miten päädyin opiskelemaan?
Oli lauantaipäivä tammikuussa 2019. Olin juuri saapunut kotiin tehtyäni aamuvuoron palvelutalossa, jossa työskentelin lähihoitajana. Hain postin ja näin paikallisessa ilmaislehdessä erään ison, kansainvälisen konsernin hakevan työsuhdeasianhoitajaa. En varsinaisesti etsinyt uusia töitä, mutta jäin lukemaan ilmoitusta. Paikka kuulosti juuri sellaiselta, mihin omat vahvuuteni sopisivat. Hakuvaatimuksissa oli mainittu alalle soveltuva koulutus ja se minulta puuttui. Siitä alkoi selvitys, millaisen koulutuksen tuon kaltainen tehtävä vaatisi? Päädyin siihen, että liiketalouden tradenomi olisi monipuolinen ja laaja-alainen tutkinto, joka täyttäisi toimen vaatimukset, vaikka tuohon hakuun en kerkeäisi mukaan.
Aika nopeasti asiat tapahtuivatkin, koska istuinkin toukokuussa aika monen muun kanssa pääsykokeissa. Niin siinä sitten kävi, että pääsin Oulun ammattikorkeakouluun monimuotoryhmään opiskelemaan liiketalouden tradenomiksi ja opinnot alkoivat työn ohella syksyllä 2019.
Opinnot loppusuoralla, mitä jää käteen?
Kun nyt eletään kevättä 2022 ja valmistumiseni on opinnäytetyön päässä, mietin mitä opinnot ovat todella minulle antaneet?
Olen ammentanut ammattikorkeakouluopinnoista valtavasti uutta oppia ja osaamista tietenkin, mutta opinnot ovat tarjonneet muutakin. Ensinnäkin olen verkostoitunut kertakaikkisen mahtavien persoonien kanssa, joita en ikinä olisi löytänyt, jos en olisi aloittanut opiskelua. Verkostoni ovat kasvaneet opiskelukavereista ja uusista ystävistä, opettajien kautta saaduista työelämäkontakteista sekä vanhat verkostot ovat heränneet huomaamaan koulutuksen tuoman potentiaalin.
Toisekseen opinnot ovat laajentaneet omaa maailmankuvaani ja tapaani ajatella asioista. Huomaan pohtivani asioita eri tulokulmista mm, vastuullisuuden, taloudellisuuden, eettisyyden ja kestävän kehityksen näkövinkkelistä. Hienoa huomata kehittyneensä niin osaamisen saralla kuin kasvaneen ihmisenä. Kokonaisvaltainen kehittyminen lieneekin näissä opinnoissa parasta. Oulun ammattikorkeakoulun esimiestyön ja henkilöstöosaamisen opettajat ovat raudanlujia ammattilaisia, joilla onkin todellinen tahtotila saada opiskelijoita löytämään todellinen potentiaalinsa ja onnistumaan opinnoissaan.
Toisaalta, jos on onnistunut tunnistamaan vahvuutensa, niin on huomioinut myös missä on ne omat kehittymisen paikat. Niihinkin on oppinut suhtautumaan myönteisesti ja olemaan itselleni armollinen. Ymmärrys siitä, että vaikka nyt tässä tieto- ja taitotaso on tämä, siinä voi aina kehittyä paremmaksi.
Oulun ammattikorkeakoulussa opiskelijana minulla on myös mahdollista vaikuttaa omiin opintoihini valitsemalla laajalta tarjottimelta erilaisia opintojaksoja. Omien opintojen pääpaino on esimiestyössä ja henkilöstöosaamisessa, mutta opintojaksoja olen valinnut niin taloushallinnon kuin juridiikankin puolelta.
Opiskelijavaikuttaminen
Opiskelijana minulla on ollut ilo osallistua liiketalouden tutkinto-ohjelmatiimiin. Liiketalouden tutkinto-ohjelmatiimi koostuu opiskelijoista, työelämänedustajista sekä koulun henkilöstön edustajista. Tutkinto-ohjelmatiimin tarkoituksena on kehittää opintojen sisältöä palvelemaan opiskelijoita ja työelämää.
Tutkinto-ohjelmatiimin kokouksia meillä on vähintään kerran lukukaudessa. Opiskelijajäsenenä olen kerännyt palautetta ryhmäläisiltäni, koonnut palautteet kokonaisuudeksi ja tuonut kokoukseen. Kokouksissa on ollut turvallista tuoda esiin opiskelijan näkövinkkelistä asioita ja koen, että meitä opiskelijajäseniä onkin siellä todella kuunneltu ja kuultu. Olemme saaneet vaikuttaa tuleviin lukuvuosien opintojaksokokonaisuuksien sisältöön, jotka valitettavasti eivät enää meidän kohdallamme ole ajankohtaisia, mutta toivon todella, että yhdessä tekemämme ratkaisut auttavat seuraavia tradenomeja opinnoissaan.
Opiskeluintoa ja aurinkoisia kevätpäiviä toivottaa,
Johanna Patanen