Huom! Oamkin blogi poistuu käytöstä
Osana verkkoympäristön uudistustyötä blogisivusto poistuu käytöstä 30.6.2024. Blogien kirjoittajat vastaavat omien tekstien talteenottamisesta ja arkistoimisesta. Ajankohtaisten blogien julkaisemista kannattaa tarjota Oamk Journalille. Blogi on saatavilla lukutilassa sisäverkosta 31.12.2024 saakka.

Harjoitteluni Ruukin luonto- ja hevoskeskuksella

Suoritin II- harjoitteluni Ruukin luonto- ja hevoskeskuksella Siikajoella. Ruukin luonto- ja hevoskeskus on osa koulutuskeskus Brahea. Ruukissa voi opiskella eläintenhoitajaksi, luonto- ohjaajaksi ja maaseutuyrittäjäksi. Hevostalouden perustutkinnossa voi suuntautua hevostenhoitajaksi, hevospalvelu- ja ratsastuksenohjaajaksi.

Koulun opetusmaatilalla on peltoa 66 hehtaaria. Pelloilla tuotetaan pääasiassa kuivaheinää koulun hevosille, sekä viljoista ohraa ja kauraa. Koulun opetusnavetassa on 50 lypsylehmää. Navetan toiminnasta vastaavat tällä hetkellä ulkopuoliset yrittäjät. Opiskelijat suorittavat navetalla eläintenhoitoon liittyviä opintoja ja harjoituksia.

 

Maatalousalalla tarvitsee monipuolista osaamista

Aloitin harjoitteluni tammikuun loppupuolella, jatkaen aina pääsiäiseen asti. Harjoitteluni aikana tärkein tehtäväni oli opiskelijoiden ohjaaminen ammatillisissa oppiaineissa. Harjoitteluni aikana opiskelijoilla oli käynnissä kasvintuotantoon, maan kasvukuntoon, metallitöihin ja koneiden korjaukseen liittyviä opintoja.

 

Remontissa olleeseen Fiat-traktoriin tehtiin moottori- ja peräremonttia, sekä kunnostettiin etuakseli

 

Toimin suurimman osan ajasta ammatillisen opettajan parina ohjaamassa opiskelijoita käytännön työtehtävissä, joita opetusmaatilalla oli laidasta laitaan kuten työelämässäkin. Oma aikaisempi työkokemukseni ja tietämykseni oli hyvin tärkeää, jotta pystyin ohjaamaan opiskelijoita turvalliseen ja ammattimaiseen työskentelyyn. Maatalouden työtehtävissä on koneiden käytön lisäksi hallittava huolto- ja korjaustoimenpiteitä ja osattava ratkaista ongelmatilanteita itsenäisesti.

Opiskelijat lastaamassa paaleja

Käytännön töiden lisäksi maatalousalan opintoihin sisältyy teoriaopintoja, joissa käydään läpi maan kasvukuntoon, kasvinviljelyyn ja tuotantoeläimiin liittyviä opintoja. Teoriatunneilla ohjasin opiskelijoita esimerkiksi Minun-maatilani viljelysuunnitteluohjelmiston käytössä, joka oli tuttu agrologiopinnoista. Kasvinviljelyn tunneilla ohjasin opiskelijoille myös agrologin opinnoista tuttujen viljan itävyyskokeiden ja siemenviljan tuhannen jyvän painon laskemisen. Näiden perusteella laskimme opetusmaatilan pelloille kylvösiemenmäärät. Laskimme myös lannoitusta koulun pelloille ottaen huomioon kasvivalinnan ja pellon viljavuusanalyysin.

 

Kylvösiementen itävyyskokeiden tarkastelu

Opettajan työnkuva on laaja

Opettajan tehtäviin kuuluu opettamisen lisäksi paljon opintojen suunnittelua ja opiskelijoiden henkilökohtaisten opintosuunnitelmien laatimista. Lisäksi on suunniteltava opetusmaatilan viljelysuunnittelu ja hallinnolliset asiat.

Osallistuin myös itse opiskelijoiden viikkosuunnitelmien laatimiseen. Maanantaisin ennen opiskelijoiden saapumista suunnittelimme yhdessä vastuuopettajan kanssa, mitä tulevalla viikolla tapahtuu. Suunnittelussa on paljon huomioon otettavia asioita. Esimerkiksi jos sääennuste lupasi todella kovia pakkasia, ei ole järkevää suunnitella kyseiselle viikolle traktori- ja konetöitä.

Kaiken kaikkiaan harjoittelu oli hyvin monipuolinen ja sain hyvän kuvan siitä, millaista on toimia ammatillisessa oppimisympäristössä. Sain kokemusta myös oppimisvaikeuksien tunnistamisessa ja opintojen tukemisessa. Koin saavani hyviä oppeja ja näkökulmia myös johtamiseen ja suunnitteluun, josta on varmasti hyötyä tulevaisuudessa.

 

ARTTU KANTOLA

MAA20SP

You may also like...

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *