Huom! Oamkin blogi poistuu käytöstä
Osana verkkoympäristön uudistustyötä blogisivusto poistuu käytöstä 30.6.2024. Blogien kirjoittajat vastaavat omien tekstien talteenottamisesta ja arkistoimisesta. Ajankohtaisten blogien julkaisemista kannattaa tarjota Oamk Journalille. Blogi on saatavilla lukutilassa sisäverkosta 31.12.2024 saakka.

Category: Amokin aakkoset

Kehitämme toimintaa – case KEHTO

Oulun ammatillisen opettajakorkeakoulun täydennyskoulutus- ja kehittämispalvelut järjestävät yhtenä toimintamuotonaan Opetushallituksen rahoittamaa, toisen asteen opetustoimen henkilöstölle suunnattua täydennyskoulutusta. Koulutusten tavoitteena on edistää ammatillisen koulutuksen toimivuutta ja opetuksen laatua sekä tukea reformiin liittyvien uudistusten toimeenpanoa. Ammatillisen...

Ossaamisesta – kahella ässällä

Nyt kun olemme ammatillisessa opettajankoulutuksessa harjoitelleet osaamisperusteista opettajankoulutusta kaikissa opintomuodoissa jo parin vuoden ajan, alamme vähitellen hahmottaa opettajan osaamisen mysteeriä. Päivitämme opetussuunnitelmaa joka vuosi, ja ensi lukuvuodelle teemme perusteellisempaa korjaustyötä. Olemme saaneet runsaasti kehittämisen...

Osaamisperusteinen ohjaus haastaa opettajan kohtaamaan jokaisen opiskelijan yksilöllisesti

Tässä pieni häivähdys ammatillisen opettajan arjesta, kun hän pohtii ammatillisen kasvun tukemista ja huoleen tarttumista osaamisperusteisessa koulutuksessa. Ohjaus rakentuu yksilöllisesti opiskelijan kanssa laaditun henkilökohtaisen opintosuunnitelman mukaan. Jokaista opiskelijaa tuetaan saavuttamaan koulutukselle asetetut osaamistavoitteet.   Yksilöllisen...

Korkeakoulupedagogiikkaa yhteistyöllä

Pentti johdattaa opiskelijoita matemaattisten yhtälöiden maailmaan yliopistossa. Vuosikurssi toisensa jälkeen hän kamppailee saman haasteen kanssa: kuinka saada opiskelijat ymmärtämään matemaattisen totuuden? Muutaman kilometrin päästä Pentin työhuoneelta ahertaa toinen matemaattisten aineiden opettaja Riikka. Hän ratkoo...

Mistä tiedän, milloin osaamiseni on riittävää?

Kysymys: Olen juuri aloittanut opintoni ammatillisessa opettajakorkeakoulussa ja olen jo perehtynyt koulutuksenne osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Mielestäni minulla on jo ainakin osittain osaamistavoitteiden mukaista osaamista aiemman työkokemukseni vuoksi. En kuitenkaan ole täysin varma, onko osaamiseni...

Vinkkejä monikulttuurisuusosaamisen syventämiseen

Opetussuunnitelmamme yhtenä osa-alueena on kansainvälisyys- ja monikulttuurisuusosaaminen, jonka merkitystä nykyisessä kansainvälisessä toimintaympäristössä tuskin kukaan enää kiistää. Opettajana, erityisopettajana tai opinto-ohjaajana toimiessamme meidän täytyy esimerkiksi syventyä opiskelijoidemme erilaisiin kulttuuritaustoihin, jotta voisimme vahvistaa opiskelijan identiteettiä sekä...