SIKS-malli auttaa digitaalisen markkinoinnin kehittämisessä

Digitaalisen markkinoinnin osaaminen antaa yritykselle paremmat eväät kilpailussa pärjäämiseen. Yrityksen kannalta on olennaista ymmärtää asiakasta ja hänen käyttäytymisestään. Yksi keskeinen asiakasymmärryksen osa-alue on asiakkaan ostoprosessi. Asiakkaan ostoprosessi on SIKS-mallin lähtökohta Asiakkaan ostoprosessi koostuu viidestä...

benchmarking kilpailijavertailu

Benchmarking eli kilpailijavertailu auttaa parantamaan pienemmänkin yrityksen tuloksellisuutta

Jokaisen yrityksen kannattaa tunnistaa, tunnustaa ja tuntea kilpailijansa. Se on ainutlaatuisen kilpailuedun hahmottamisen kannalta melkeinpä välttämätöntä. Ilman ymmärrystä kilpailijoista ja heidän toiminnastaan on vaikea rakentaa voittavaa strategiaa. Kokeneilta ja/tai menestyneiltä kilpailijoilta oppiminen auttaa tarkentamaan...

Digitaalinen lanseeraus suunnittelusta toteutukseen

Innovaatiot pyörittävät yrityksiä ja yhteiskuntaa. Uusia tuotteita ja palveluita lanseerataan markkinoille yritysten ja yksityishenkilöiden kulutettavaksi harva se päivä. Markkinoinnin digitalisaation myötä myös innovaatioiden lanseerausprosessi on muuttunut. Lanseeraajaa saattaakin pohdituttaa, miten saada potentiaalinen ostaja tietoiseksi...

Testaamisella tehokkaampaa digitaalista markkinointia ja parempia palveluita

Digitaalisessa liiketoiminnassa kaikista ihmisten toimenpiteistä jää digitaalisia jälkiä, joita mittaamalla voidaan tehdä tietoon perustuvia markkinoinnin tai tuotteiden ja palveluiden kehittämisratkaisuja. Datan ja sen analysoinnin avulla voidaan tehostaa markkinoinnin eri toimenpiteitä, kehittää lisääntyneen asiakasymmärryksen avulla...

Tehoa digitaaliseen markkinointiin kampanjan avulla

Yrityksen markkinoinnin toimenpiteet voidaan jakaa jatkuviin ja lyhytaikaisiin toimenpiteisiin. Jatkuvien ja säännöllisten toimenpiteiden lisäksi voidaan hyödyntää kampanjoita, joissa markkinointia tehostetaan lyhyellä aikavälillä. Markkinointikampanja sopii esimerkiksi tunnettuuden tai tietoisuuden levittämiseen, tuotteen tai palvelun lanseeraukseen, myynnin...

Markkinointiorganisaation osaaminen, resurssit ja kyvykkyydet tekoälyn käyttöönottamisessa osaksi digitaalista markkinointia

Tämä teksti pohjautuu marraskuussa 2021 julkaistuun tutkimusartikkeliin (Blomster & Koivumäki 2021), jossa selvitettiin markkinointiorganisaatioiden resursseja, osaamista ja organisatorisia kyvykkyyksiä ottaa käyttöön tekoälysovelluksia (tarkemmin rajattuna koneoppimisen algoritmeja) omissa digitaalisen markkinoinnin toiminnoissaan. Kyseisessä tutkimuksessa selvitettiin koneoppimisen...

Tekoälyn kehitysprojektin rakenne markkinointiorganisaatiossa

Tämä teksti pohjautuu marraskuussa 2021 julkaistuun tutkimusartikkeliin (Blomster & Koivumäki 2021), jossa selvitettiin markkinointiorganisaatioiden kyvykkyyksiä ottaa käyttöön tekoälysovelluksia (tarkemmin rajattuna koneoppimisen algoritmeja) omissa digitaalisen markkinoinnin toiminnoissaan. Kyseisessä tutkimuksessa selvitettiin koneoppimisen kehitysprojektin rakenne markkinointiorganisaatiossa, jonka...

Sähköpostiviestin suunnittelu KOTT-mallin avulla

Viestin rakenne sähköpostimarkkinoinnissa

Sähköpostimarkkinointia voidaan hyödyntää läpi koko asiakassuhteen. Sitouta asiakkaat sähköpostimarkkinoinnin avulla -blogikirjoituksessa puhuttiin sähköpostimarkkinointikampanjan suunnittelusta. Tässä tekstissä keskitytään viestin sisältöön ja rakenteeseen. Kirjoituksen lopusta löytyy myös ladattava sähköpostimarkkinoinnin suunnittelupohja. Sähköpostimarkkinoinnin tavoitteena on se aina se,...

Sitouta asiakkaat sähköpostimarkkinoinnin avulla

Sähköposti on takuulla yksi kiistellyimmistä digitaalisen markkinoinnin menetelmistä, sillä vastaanottajat saattavat nähdä yrityksen lähettämät sähköpostit roskapostina. Yritykset eivät kuitenkaan tahallaan halua ärsyttää asiakkaitaan – ei myöskään potentiaalisia asiakkaitaan. Oikein toteutettuna sähköposti voi olla yksi...

Myyntisuppilon KPI:t

Avainsuorityskykyindikaattorit (KPI:t) digitaalisen markkinoinnin tehokkuuden perustana

Tässä artikkelissa pyrimme antamaan apua digitaalisen markkinoinnin oleellisimpien toimintojen mittaamiseen ja niiden mittaamisen lähtökohtiin. Yleisesti ottaen analytiikan käytön ja mittaamisen tarkoitus on luoda yritykselle kuva omien toimenpiteiden tehokkuudesta ja siitä, ovatko ne olleet tehokkaita...