Huom! Oamkin blogi poistuu käytöstä
Osana verkkoympäristön uudistustyötä blogisivusto poistuu käytöstä 30.6.2024. Blogien kirjoittajat vastaavat omien tekstien talteenottamisesta ja arkistoimisesta. Ajankohtaisten blogien julkaisemista kannattaa tarjota Oamk Journalille. Blogi on saatavilla lukutilassa sisäverkosta 31.12.2024 saakka.

Osaamisapajalla

Osaamisen kehittyminen on osa prosessia, joka lähtee uusien kysymysten asettelusta. Osaaja organisoituu jatkuvasti uusilla tavoilla, jotta toiminta tuottaisi positiivisia tuloksia. Osaaminen ei synny vastausten, vaan kysymysten kautta. Osaava opettaja on kuin kalastaja. Osaava kalastaja valitsee vieheensä haluamansa saaliin mukaan, ei omien mieltymyksiensä mukaan. Näin toimii myös osaava opettaja.

Toiminnan tulos (oikeanlaisen kalan saaminen) on avain järjestelmän rakenteen ja toiminnan ymmärtämiseen; tietty tulos on nimittäin mahdollinen vain, jos järjestelmä on rakentunut tulosta vastaavalla tavalla (pyydys pitää tehdä oikein). Toiminnan tulos voi olla yhden toimintajärjestelmän toteuttama, mutta useimmiten kysymys on valtavien toimintajärjestelmäjoukkojen koordinoidusta toiminnasta (tulosta ei saavuteta ilman tietoa).

Toimintajärjestelmät muovautuvat aina sen mukaan, millaisia hyödyllisiä tuloksia eliön toiminnan tulee saavuttaa (hyödyllisin tulos on haluttu kala, ei mikä tahansa kala). Tällaiseen järjestelmään kuuluvat kaikki ne osat, jotka ovat olennaisia tietyn toiminnan tuloksen saavuttamiseksi (on tunnettava kohde).

Kalastaja haluaa saada kalaa, koska hän elää sillä. Kun hän rakentaa pyydyksen, hän rakentaa sen kalan maailmaan, ei omaan maailmaansa. Ei liene virheellistä ajatella siten, että kalan maailmassa ja ammattikasvatuksen maailmassa ovat voimassa samat lainalaisuudet. Kalastaja haluaa oikeanlaista kalaa, opettaja/ohjaaja haluaa saada positiivisia oppimistuloksia. Seuraavassa videossa keskitytään kalan maailmaan.

Teoriaa ei voi olla erillään käytännöstä, sillä kaikki toiminta perustuu teoreettisiin lähtökohtiin. Eli ennen toimintaa olemassa olevaan ajatukseen siitä, että jotakin voidaan saada jollakin tavoin aikaan. Teoria on jonkin asian järjestäytymisen tapa. Käytäntö taas tähän järjestykseen perustuvaa toimintaa. Koulutus ei siis tarkoita yksittäisten asioiden opettelua, vaan sitä, että opittavat asiat laajentavat ja kehittävät oppijan omaa käsitystä maailmasta. Tämä on mahdollista silloin kun opetus on oppijan ja opettajan yhteistyötä, jossa opiskeltavat asiat suhteutetaan jatkuvasti kummankin näkemyksiin ja maailmankuvaan.

AMOKin yliopettaja
Jarmo Salo

You may also like...

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *