Interreg Nord –rahoitteisen WAX hankkeen Oamkin tiimi tutustui luonnontuotealan trendeihin Nürnbergissä, Saksassa
WAX of Arctic Berries as our Treasure (WAX) hankkeen opettajat ja opiskelijat tutustuivat helmikuussa 2018 luonnontuote-alan trendeihin kansainvälisillä messuilla Saksassa. VIVANESS2018 – International Trade Fair for Natural and Organic Personal Care ja BIOFACH2018 – World’s Leading Trade Fair for Organic Food tarjosivat mielenkiintoisen mahdollisuuden tehdä markkinatutkimusta yhteismessuilla, joihin osallistuu vuosittain n. 2700 näytteilleasettajaa ja yli 50 000 messuvierasta.
www.vivaness.com
www.biofach.com
Suomesta Food from Finland ohjelman puitteissa messuilla oli mukana noin 20 näytteilleasettajaa Business Finlandin (entiset Finpro & Tekes) tukemana. Muista pohjoismaista mukana olivat vahvoilla edustuksilla varsinkin Tanska sekä Ruotsi. Lisäksi mm. Liettuan ja Latvian kosmetiikkayritykset esittelivät tuotteitaan; myös Baltian maat hyödyntävät pohjoisia marjoja tuotekehityksessään.
Messujen asiantuntijaluentojen mukaan kasvuluvut luonnonkosmetiikan ja luomuruoan aloilla ovat lupaavia. Natural ja organic eivät trendeinä riitä, vaan luonnontuotealojen yritysten pitää löytää uusia kilpailuvaltteja. Erikoiskauppojen kilpailukeinoja ovat mm. paikallisuus ja vahvat brändit, mutta myös uusia kanavia ja liiketoimintamalleja tarvitaan. Perjantaina 16.2. suomalainen Sirkku Hahn (Inari luonnonkosmetiikkasarjan kehittäjä/yrittäjä) piti innostavan asiantuntijaluennon Power from the North. Myös Suomen Luomuliiton puheenjohtaja Jaana Elo esiintyi asiantuntijaluennoitsijana messuilla.
WAX hankkeen Oamkin tiimi oli messuilla hankkimassa yrityskontakteja ja tutkimassa marjavahan liiketoimintamahdollisuuksia havainnoimalla ja haastattelemalla alan yrityksiä. Tutustuimme myös luonnontuotealan arvoketjun eri osapuoliin: tuote- ja raaka-ainevalmistajiin ja alan kauppiaisiin. Matkalla olivat mukana opiskelijat Vili Kippola ja Eva-Maria Schromm sekä yliopettajat Helena Ahola, Päivi Aro ja Taina Vuorela. Opiskelijat keräsivät messuilta aineistoa opinnäytteenä tekemiinsä tutkimuksiin WAX hankkeelle. Eva Schromm tutkii saksankielisten luonnonkosmetiikkayritysten markkinointia ja markkinointikeinoja, Vili Kippola arktisen marjavahan liiketoimintapotentiaalia makeisteollisuudessa.
Messut olivat vaikuttava yhteistapahtuma: uusia tuoteinnovaatioita esiteltiin runsaasti. Innovatiivisina ratkaisuna voi mainita esim. lohkoketjujen (block chains) mahdollisen hyödyntämisen ratkaisuna luomutuotteiden tilaustoimitusketjujen luotettavuuteen. Green washing ilmiö on ympäristön ja kuluttajien kannalta ongelma, ja vaikka sertifikaatit ovat luomutuotannossa tärkeitä, lohkoketjujen kaltaiset high tech ratkaisut voivat tukea sertifiointijärjestelmiä. Kuulimme myös kiinnostavia katsauksia EU- maiden luomuruoan markkinatilanteesta ja messuilla esiteltiin myös alojen globaalia tilannetta Intiassa, Thaimaassa, USAssa, Brasilia, Etelä-Koreassa ja Japanissa.
Messut oli hyvin järjestetty – juuri niin kuin saksalaiset osaavat. Osallistuminen tki-hankkeen puitteissa oli kiinnostavaa, mutta myös intensiivistä työtä. Messujen verkkosivusto mahdollisti messupäivien tarkan suunnittelun etukäteen, kuten luento- ja yritysvierailujen aikataulutuksen. Vaikka messuilla asiointi sujui hyvin englanniksi, myös saksantaidosta oli hyötyä. Muistutuksena suomalaisille liiketalouden opiskelijoille: EU:n sisämarkkinalla toimiminen edellyttää monipuolista kielitaitoa ja kulttuuriosaamista.
WAX-hanke tarjoaa edelleen opinnäytetyömahdollisuuksia Oamkin liiketalouden opiskelijoille; messukontakteina voi lisäksi mainita kajaanilaisen Arktisten Aromit ry:n tarjoaman toimeksiannon Oamkin opiskelijoille: kartoitus Etelä-Korean markkinoista.
Yliopettajat Helena Ahola, Päivi Aro ja Taina Vuorela