Open Broadcaster Software (OBS) ja Discord-ohjelmien käyttö opetuksessa
Yhä useampi opettaja opettaa kursseja monimuoto-opetuksena etäopiskelijoille tai tekee videotallenteita. Tyypillisesti tähän käytetään Adobe Connect Pro:ta. Erilaisten videotallennus- ja lähetysalustojen käyttöön liittyy haasteita suorityskykyyn, luotettavuuteen, kuvanlaatuun, ohjelmistojen yhteensopivuuteen ja hinnoitteluun liittyen. Tässä kirjoitelmassa esitellään lyhyesti työkalupari, jota kirjoittaja on käyttänyt nyt parin vuoden ajan useiden kokonaan verkossa olevien kurssien opettamiseksi. Tämä kirjoitus ei toimi käyttöohjeena, vaan kuvailee hieman kokemuksia ja havaintoja OBS:n ja Discord-ohjelman yhdistelmällä opetetuista kursseista.
Hyvää opiskelijapalautetta voi tulla (ja tuleekin) myös Adobe Connect Pro:lla opetetuista kursseista, joten mitään erityisen mullistavaa tässä ei ole tehty. Adobe Connect Pro tuntuu kuitenkin nykyisin hieman vanhahtavalta työkalulta esimerkiksi suuren videotarkkuuden tallentamiseen tai tällaisen videokuvan lähettämiseen johonkin julkaisualustaan, kuten Youtube. OBS on hyvä vaihtoehto Adobe Connect Pro:lle.
Open Broadcaster Software
Open Broadcaster Software tai yleisemmin OBS on suosittu videotallennus ja -lähetysohjelmisto Windowsille, macOS:lle ja Linuxille. OBS on vapaa, avoimen lähdekoodin ohjelmisto ja sen voi ladata ilmaiseksi. OBS:n käyttöönotto ei ole ihan suoraviivaista, mutta kun kaikki asetukset on saanut kerran laitettua kuntoon ja oppii ohjelman perustoiminnot, ei asetuksia tarvitse enää juurikaan säädellä.
Kuva 1. OBS:n käyttöliittymä, jossa esillä kokoruudun kaappaus ja web-kameran kuva yhdistettynä. Kaapattavan kuvaruudun resoluutio on tässä 3840×2160 pikseliä.
OBS:llä voi yhdistää useita medialähteitä ja luoda erilaisia valmiita näkymiä ja tallennusprofiileja. Näkymiä voi vaihtaa milloin tahansa pikanäppäimin. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että opettajalla voi olla esimerkiksi kaksi web-kameraa, mikrofoneja ja useita ikkunoita yhdistettynä samaan näkymään. Tarvittaessa opettaja voi vaihtaa jonkin toisen näkymän esimerkiksi tauon ajaksi. OBS:llä voi yksinkertaisimmillaan kaapata tai lähettää myös yksittäisiä työpöydälle avattujen ohjelmien ikkunoita tai kaapata vaikka koko kuvaruudun.
OBS tukee suoraan useita eri internetin julkaisualustoja, joten opettaja voi lähettää videokuvaa esimerkiksi Youtube Live-lähetyksenä. Youtuben Live-lähetys voidaan määritellä asetuksissa automaattisesti tallennettavaksi myös myöhempää katsomista varten.
Aika hyvän käsityksen OBS:tä saa, jos katsoo Twitch.tv:n lähetyksiä. Twitch on hyvin suosittu videopelien pelaamista esittelevä julkaisualusta ja usein pelaajat käyttävät OBS:ää pelitapahtumien lähettämiseksi Twitchiin ja edelleen kotikatsojille.
OBS:n ja Youtube Liven käyttö opetuksessa lyhyesti – hyvät puolet:
- OBS on ilmainen. Youtube Live on ilmainen.
- Youtube on hyvin suosittu ja toimiva alusta videoiden katsomiseen erilaisilla päätelaitteilla ja verkkoyhteyksillä.
- OBS tukee monipuolisesti erilaisia medialähteitä ja niiden yhdistämistä.
- OBS:n voi säätää hyvin tarkkaan skaalaamaan lähetettävän videokuvan resoluutiota tai käyttämään jotain tiettyä tietoliikennenopeutta, mikä opettajalla on käytettävissä videokuvan lähettämiseen.
- OBS on saatavilla kaikille yleisimmille käyttöjärjestelmille.
- OBS tukee myös paikallista tallennusta videotiedostoksi.
- Youtube tukee hyvin suuren resoluution videoita.
- Opiskelijoiden käyttöön jää laadukas videotallenne.
- Varsinkin IT-järjestelmien opettamiseen liittyvän vaativamman luentotilanteen voi valmistella etukäteen hyvinkin tarkkaan ennen varsinaista luentotapahtumaa. Tämä ei aina ole luokassa mahdollista. Etäopetus parantaa luentotilanteen valmistelumahdollisuuksia.
OBS:n ja Youtube Liven käyttö opetuksessa lyhyesti – huonot puolet:
- OBS voi olla työasemalle liian raskas ohjelma, jos tallennettava resoluutio tai kuvakaappauksien määrä sekunnissa (frames per second, FPS) on kovin iso. Tämä ei tyypillisesti ole opetuskäytössä haaste. Videopelien lähettämisessä saattaa olla, koska itse tietokonepeli tarvitsee niin paljon resursseja tietokoneelta.
- OBS:llä ei voi tehdä videoeditointia, editointiin tulee käyttää Youtuben omia työkaluja tai editoida videotiedostot työasemalla ja lähettää ne sitten Youtubeen.
- OBS:llä lähetetty Live-lähetys enkoodataan Youtuben palvelimilla ja tästä aiheutuu noin 6 – 7 sekunnin viive ennen kuin vastaanottajat näkevät sen. Tämä hidastaa vuorovaikutusta ja keskustelua opiskelijoiden kanssa.
- Opetus on hyvin raskasta, jos vuorovaikutusta ei synny oikein millään opiskelijoiden kanssa. Tämä voi tosin tapahtua millä tahansa opetusalustalla.
Discord-palvelu
Discord on kaupallinen chat- ja VoIP -palvelu, jota voi käyttää perustoimintojen osalta ilman maksuja tai rekisteröitymistä. Kuka tahansa voi perustaa selaimella Discord-palvelimen ja luoda sinne erilaisia keskusteluhuoneita. Keskusteluita on mahdollista käydä perinteiseen tapaan kirjoitettuina chat-viesteinä nimimerkin turvin tai myös VoIP (Voice over IP) -keskusteluna tietokoneen tai mobiililaitteen mikrofonia käyttäen.
Opettaja voi luoda Discordiin huoneen ja lähettää opiskelijoille web-linkin, jota seuraamalla opiskelijat voivat liittyä samalle palvelimelle.
Opiskelijat voivat halutessaan rekisteröityä Discord-palveluun, mutta se ei ole pakollista. Tällä saadaan aikaiseksi se, että opiskelijan on hyvin helppo liittyä yhteiseen keskustelualustaan vaikka anonyyminä käyttäjänä ja osallistua siellä keskusteluihin tai esittää opettajalle kysymyksiä.
Opiskelijat voivat luoda Discord-palvelimia myös keskenään esimerkiksi ryhmätyöskentelyä varten. Discord-palveluun on saatavilla asiakasohjelmat useimmille käyttöjärjestelmille, mukaan lukien Android ja iOS. Discord toimii suoraan myös useimmilla web-selaimilla.
Kuva 2. Kesäharjoittelijoiden ohjaamista sitä varten luodulla Discord-palvelimella. Opiskelijoiden nimet tai nimimerkit on peitetty.
Opetuskäytössä Discord-palvelu toimii hyvin, koska se on hyvin monille opiskelijoille jo entuudestaan tuttu järjestelmä. Palvelimelle liittyminen ja käyttöliittymä on myös niin selkeä, ettei käyttöön tarvitse oikeastaan sen erityisemmin opastaa. Kun opiskelijoille on luotu kurssin alussa Discord-palvelin tai oma keskusteluhuone, voi Youtuben Live -lähetykseen viittaavan linkin antaa luentotapahtuman alussa Discord-chattiin ja opiskelijat voivat esittää luennon aikana Discord-palvelimen huoneessa kysymyksiä ja kommentteja. Youtuben Live -lähetys tukee myös tekstipohjaista keskustelua, mutta se vaatii Google-tunnuksen opiskelijoilta ja olen pannut merkille, että opiskelijat esiintyvät ja uskaltavat esittää kysymyksiä ennemmin nimimerkin turvin Discordin chatissa. Discord mahdollistaa myös VoIP-keskustelun opiskelijoiden kanssa.
Opiskelijapalautteista ja hieman pohdintaa
Mietin aina silloin tällöin, että vaikka erilaisia video- ja chat -työkaluja on jo runsain mitoin tarjolla opetukseen ja tulee olemaankin, niin opetus ei saisi olla liian teknologiakeskeistä. Esimerkiksi joissakin palautteissa opiskelijat ovat kaivanneet lisää keskinäistä vuorovaikutusta, joka saattaa jäädä aika vähäiseksi, jos opetus tapahtuu kokonaan videoluentoina. Varsinkin jos opiskelijat joutuvat opiskelemaan yksinään. Hyviä ja huonoja kokemuksia ja käytänteitä kannattaa kuitenkin jakaa.
Keväällä 2018 pidin tietoturvallisuuden perusteista kurssin insinööriopiskelijoille, ja opetus tapahtui Youtube Live -lähetyksinä, videotallenteina ja Discord Chat -keskustelualustaa käyttämällä. Kurssin arviointi ja suoritus perustui henkilökohtaiseen oppimispäiväkirjaan. Suuri enemmistö vapaatekstipalautteista on positiivisia, mutta mukaan mahtui myös erinäisiä vaikeuksia.
Palautteissa positiivisena nousi esille toteutuksen selkeys, itsenäinen opiskelumahdollisuus, Discordin toimivuus kommunikointialustana, mielenkiintoinen lähestymistapa opintoihin, tallenteet, joiden avulla pystyi palaamaan asiaan myöhemmin sekä etäopetuksen toimivuus. Yksittäinen ongelma oli ollut oman laitteiston kanssa ja vuorovaikutusta muiden opiskelijoiden kanssa toivottiin.
Teemu Korpela
Lehtori, Informaatioteknologian osasto