KOPE-opettajavaihto Itä-Suomen yliopistoon, Kuopion kampukselle
Kirjoittaja
Tanja Schroderus-Salo
Lehtori
Oulun ammattikorkeakoulu
Pääsin vierailemaan toiseen korkeakouluun kolmeksi päiväksi. Seuraisin opetusta ja muita korkeakoulupedagogiikkaan liittyviä toimintoja. Sain tutustua päivien aikana uusiin ihmisiin ja toimintoihin.
Itä-Suomen yliopiston Kuopion kampusalue on todella kauniissa maisemissa järven rannalla. Selkeät ohjeet veivät minut perille hoitotieteen laitokselle. Tapasin siellä Terhi Saarasen ja lämpimän vastaanoton jälkeen pääsin tutustumaan opintosuunnitelmaan ja opetusmenetelmiin hänen opastuksellaan. Antoisan keskustelun aikana kävimme läpi käänteistä oppimista ja sen toteutusta. Sain kuulla käänteisen oppimisrakenteen ja teorian. Mielessäni meni monta ajatusta, kuinka voisin tätä hyödyntää omassa tutkinto-ohjelman opetuksessa. Toinen tärkeä asia opetuksen menetelmiin liittyen oli simulaatio-opetus. Keskustelimme sen järjestämisestä kustannustehokkaasti, unohtamatta oppijoita. Hoitotieteen laitoksen henkilökunnalla on pitkä perinne tämän opetusmenetelmän hyödynnettävyydestä, ja he ovat tutkineet paljon kyseistä menetelmää. Sainkin kotiin paljon luettavaa ja opiskeltavaa menetelmän suhteen. Päällimmäisenä kuitenkin ajatus suurryhmä simulaatioista. Suosittelen tutustumaan asiaan tarkemmin. Itse sain tästä ideaa, mitä voitaisiin hyödyntää meidänkin organisaatiossamme. Tärkeää oli kuulla, miten käytännössä näitä toteutetaan ja järjestetään eli asian konkretisoituminen kuulijalle. Näin ollen on helpompi lähteä muodostamaan omiin tarpeisiin vastaavaa opetusta.
Teorian kehittäminen ja käsiteanalyysi hoitotieteessä
Joskus on hyvä jättää oma substanssiosaaminen taka-alalle ja kuunnella oppien tutusta, mutta vähän taka-alalle jääneestä asiasta. Voisin sanoa, että pääsin takaisin alkuun. Aiheena päivässä oli teorian kehittäminen hoitotieteessä. Kuitenkin pohdin asioita kuunnellessa, miten tämän voisi integroida omaan alaan vai voisiko ja millä tavalla. Onko omalta substanssialalta tehty tämäntyyppisiä tutkimuksia?
Toisen luennon aihe oli käsiteanalyysi ja asiaa piti hetken muistella. Pohdin jälleen, onko omalla erikoisalaltani tehty käsiteanalyyseja kovinkaan paljoa. En tiedä, mutta kiinnostus heräsi, ottaa selvää. Oma alani on hyvin tekniikkaan, fysiikkaan pohjautuvaa, mutta samaa asiakasta/potilasta siellä kohdataan kuin hoitotyön puolella. Kuitenkin tässä kontekstissa käsitteenä oli transformational leader, joka kyllä koskettaa hyvin monia aloja, niin terveydenhuoltoa kuin muita aloja. Tämä käsite kuitenkin määriteltiin hoitotyön yhteydessä tapahtuvaksi.
Hoitotieteen tulevaisuus
Luennon hoitotieteen tulevaisuudesta piti professori Katri Vehviläinen-Julkunen, joka herätti paljon ajatuksia ja keskustelua kuulijakunnassa. Erittäin antoisa sessio, joka sai pohtimaan luennoitsijan karismaa ja asiantuntijuuden syvyyttä. Tein huomioita hyvistä luennonpitokäytänteistä ja niistä sain itselleni paljon ideoita kehittää omaani. Kuinka aktivoivaa menetelmää hän käyttikään ilman mitään erikoisia digitaalisia sovelluksia. Itse aihekin oli mielenkiintoinen ja entistä mielenkiintoisemman siitä teki Katri ja hänen tyylinsä tuoda asiat ilmi.
Vapaa-ajan hyödynnettävyys
Samaan ajankohtaan sain mahdutettua vierailun Savonian ammattikorkeakoulussa. Tämä ei nyt kuulunut hankkeen suunnitelmaan. Käytin kuitenkin tilaisuutta vierailla myös siellä ja tutustua heidän pedagogisiin ratkaisuihinsa sekä verkostoitua. Tämä taas avarsi omaa katsantoa ja sain sieltäkin paljon oman alan tietoutta ja toimintatapoja.
Kaiken kaikkiaan reissu toiseen korkeakouluorganisaatioon tarkastelemaan heidän tapaansa toimia ja tehdä asioita on ollut todella miellyttävä. Ensin ajattelin, että mitähän sieltä saa irti, mutta täytyy tunnustaa, että ajattelin aivan liian suppeasti asiasta. Kokemuksena voisinkin todeta, että olipa mieltä avartava matka ja miksei näitä voisi tehdä enemmänkin. Ja nimenomaan se yhteistyö eri korkeakoulujen välillä on arvokasta, jotta tieteellinen tieto saadaan käyttöön.