Huom! Oamkin blogi poistuu käytöstä
Osana verkkoympäristön uudistustyötä blogisivusto poistuu käytöstä 30.6.2024. Blogien kirjoittajat vastaavat omien tekstien talteenottamisesta ja arkistoimisesta. Ajankohtaisten blogien julkaisemista kannattaa tarjota Oamk Journalille. Blogi on saatavilla lukutilassa sisäverkosta 31.12.2024 saakka.

Korkeakoulupedagoginen osaamismerkki osaamisen kehittäjänä

Kirjoittaja
Jenni Pihlaja 
Suunnittelija
KOPE-hanke, Oulun ammatillinen opettajakorkeakoulu

KOPE-hanke julkaisi korkeakoulupedagogisen digitaalisen osaamismerkin ”Korkeakouluoppimisen osaaja” 30.9.2019. Digitaalisen osaamismerkin hakija pystyy merkin avulla ilmaisemaan omaa olemassa olevaa osaamistaan ja kehittämään omaa osaamistaan. Merkkien osaamiskriteerit auttavat hakijaa oman osaamisen tarkastelussa. Merkin saatuaan hakija voi jakaa sen sosiaalisen median palveluissa. (Brauer, 2018; Brauer, 2019; Brauer & Ruhalahti, 2015.)

Tomi Heikkinen, Oulun ammatillisen opettajakorkeakoulun opiskelija on ensimmäinen merkintekijä ja -saaja ja hän suoritti kaikki Korkeakouluoppimisen osaaja -metamerkkiin kuuluvat merkit.

Kuvassa Tomi Heikkinen

– Korkeakoulupedagogiikan digitaaliset osaamismerkit auttoivat kehittämään omaa osaamistani. Merkkejä tehdessä hahmottui aikaisempi osaaminen, joka täydentyi tehtäviä tehdessä.

Korkeakouluoppimisen osaaja -metamerkki koostuu kahdesta merkistä: Korkeakouluyhteisöosaaja ja Oppimisosaaja. Korkeakouluyhteisöosaaja -merkissä tarkastellaan korkeakoulujen syntyä ja kehitystä, korkeakoulua ohjaavia lakeja ja säädöksiä sekä tieteellisen tiedon ja korkeakoulun erityisluonnetta. Oppimisosaaja -merkissä käsitellään korkeakouluopettajan ja -opiskelijan rooleja, tehtäviä, vuorovaikutusta, opetusmenetelmiä sekä arviointia.

– Jokaisen osaamismerkin aihealueeseen piti perehtyä ainakin jonkin verran. Todella hyvin ja monipuolisesti oli kasattu aineistoa osaamismerkkien ympärille.

Merkit pitävät sisällään osaamistavoitteet, erilaisia tehtäviä sekä korkeakoulupedagogista materiaalia, joihin KOPE on luonut ja kuratoinut runsaasti kiinnostavaa ja monipuolista materiaalia.

– Minun mielestäni osaamismerkkien lähdemateriaalien opetusvideot ja dokumentit toimivat todella hyvin. Ehkä itselleni eniten ajatustyötä aiheutti korkeakoululainsäädännön osaamismerkki. Yksikään merkeistä ei ollut helpohko, mutta todennäköisesti meneillään oleva ammatillinen opettajakoulutus ja aikaisempi koulutukseni auttoivat minua merkkien tekemisessä.

Tomi kertoi valmistuneensa joulukuussa 2018 Kajaanin ammattikorkeakoulusta tietojenkäsittelyn ja liiketoimintaosaamisen tradenomiksi (YAMK) ja uskoo aikaisemman koulutuksensa auttaneen esimerkiksi ”Tieteellinen tieto” -osaamismerkissä.

– Merkkejä tehdessäni huomasin olemassa olevan osaamiseni ja toisaalta merkkien lähdemateriaali auttoi sopivasti täydentäen osaamismerkkien tekemisessä. Tavallaan koen, että osaamiseni täydentyi merkkejä tehdessä.

Tutustu lisää ja hae osaamismerkkiä täällä: https://www.oamk.fi/c5/fi/tutkimus-ja-kehitys/hankkeet/kope/korkeakoulupedagogiikan-osaamismerkki/ 

Lähteet:

Brauer, S. 2019. Digital Open Badge-Driven Learning – Competence-based Professional Development for Vocational Teachers. Akateeminen väitöskirja. Lapin yliopisto. Rovaniemi.
Brauer, S. 2018. Digitaaliset osaamismerkit – merkillä on väliä. https://pelimerkit.metropolia.fi/2018/05/07/digitaaliset-osaamismerkit-merkilla-on-valia/ Luettu 23.9.2019.
Brauer, S. & Ruhalahti, S. 2014. Osoita osaamisesi osaamismerkein. Teoksessa Korhonen, A-M. & Ruhalahti, S. 2014. Oppimisen digiagentit. Hämeen ammattikorkeakoulu. Ammatillinen opettajakorkeakoulu. Hämeenlinna. s. 87-92.

You may also like...

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *