Vertaispalautteen pyytäminen ja vastaanottaminen on taitolaji
Kirjoittajana opettajaopiskelijamme Marjo Nahkala.
Tutkimus- ja kehittämisosaamisen osaamistavoite 38:n mukaan, minun tulee kehittää omaa toimintaani opettajana ja ohjaajana keräämäni palautteen perusteella (Opinto-opas 2019-2020). Arviointikriteerit määrittävät, että hankin palautetta omasta opetuksestani ja ohjauksestani. Lisäksi hankin palautetta vuorovaikutusosaamisestani ja reflektoin saamaani palautetta. Edellä mainittujen kriteereiden lisäksi tunnistan kehittämisen kohteet ja kehitän omaa toimintaani saamani palautteen perusteella.
Vertaispalautewebinaaria varten tein verkossa täytettävän palautelomakkeen Vertaispalautetta osaamisen osoittamisesta. Tätä ennen en ollut palautelomaketta tehnyt, mutta suunnittelemalla ja kokeilemalla mallia seuraten sain lomakkeen tehtyä, ja mikä tärkeintä, jaettua vertaispalautetta antaville ryhmän jäsenille.
Vertaispalautewebinaarissa käsittelin kaksi osaamistavoitetta. Osaamisen osoittamisen dokumentaatio koostui blogiteksteistä. Lisäksi olin opettanut aiheesta webinaarissa ja analysoinut opetukseni tallenteen sekä saamani webinaaripalautteen.
Palautteen analyysi
Blogitekstini Opetusta ohjaavat asiakirjat mukaan osaamisen osoittaminen oli palautteen antajien mielestä onnistunut hyvin. Tekstissäni olin käsitellyt sekä opetuksen että ohjauksen suunnittelua ohjaavat asiakirjat. Tekstissäni olin tuonut myös esille oman koulutusalani eli sosiaalialan näkökulmaa. Lähteiden merkinnöissä minulla on ollut kahta käytäntöä. Tässä blogitekstissä en ollut koonnut lähteitä tekstin loppuun vaan ainoastaan linkittänyt lähteen itse tekstiin.
Tekstini sisältöön liittyen vertaispalautteen antajien mielestä tekstini on helppolukuista ja osaamisen osoittaminen sopii minulle. Heidän mielestään sisältö on erinomaista ja kaikki oleellinen on käsitelty. En ole aiemmin blogeja kirjoittanut – tämänkin suhteen kaikki on minulle uutta ja oppimisen arvoista. Kirjoittajana kuitenkin olen sellainen, että pyrin kirjoittamaan asiasta riittävästi ja kiitettävän tasoisesti. Joskus tiedon rajaaminen voi tuoda haasteita mutta välillä tekstin jättäminen pöydälle hetkeksi avaa silmät näkemään oleellisen ja keskeisimmän.
Blogitekstin rakenteeseen liittyen sain palautteena, että olen kirjoittanut jokaisen tekstin tähän mennessä omalle sivulle. Nämä sivut listautuvat blogin oikeaan reunaan. Palautteen antaja ohjeistaa minua kirjoittamaan jokaisen asiakokonaisuuden omana tekstinä blogin käytettävyyden kannalta.
Blogitekstissäni Ohjauksen käytänteet ja ohjausmuodot olin molempien palautteen antajien mielestä käsitellyt sekä ohjauksen käytänteiden että ohjausmuotojen hyödyntämisen. Olin myös pohtinut asioita oman koulutusalan näkökulmasta asioita. Tässä blogitekstissä olin kirjoittanut lähteet tekstin loppuun linkkien lisäksi. Tekstin sisältöön ja rakenteeseen liittyen palaute oli positiivista. Teksti on sisällöltään erinomaista ja kaikki tarvittava on käsitelty.
Kokemuksia vertaispalautewebinaarista
Vertaispalautewebinaari oli alkujännityksen jälkeen antoisa kokemus. Sen kautta oppi näkemään oman tyylin kirjoittaa uudella tavalla. Meillä jokaisella on erilainen tapa ilmaista ja osoittaa osaamisensa. Palautteen antaminen ei ole helppoa. Mutta kun se on rakentavaa niin palautteen saaja saa siitä itselleen ohjenuoran tehdä osaamisen osoittamisesta parempaa. Palautteen vastaanottajana kuuntelen tarkkaan, minkälaista palautetta saan ja pyrin hyödyntämään sitä jatkossa.
Vuorovaikutustaidoistani voisin kertoa, että olen vuosien myötä kasvanut hiljaisesta ujosta kaupunkilaistytöstä rohkeaksi maalaiskylän naiseksi. Olen työni ja omaan elämään liittyvien asioiden vuoksi joutunut rohkaisemaan itseäni siihen, että minä osaan ja kykenen. Tänä päivänä osaan ja kykenen toimimaan erilaisissa asiakastilanteissa. Kykenen kohtaamaan jokaisen ihmisen omana yksilönään, häntä kuunnellen ja ymmärtäen. Osaan antaa tilaa. Olen oppinut vastaanottamaan palautetta ja kääntämään negatiivisen palautteen positiiviseksi.
Tiimityöskentelyssä osaan pysähtyä kuuntelemaan, keskustelemaan ja kyseenalaistamaan asioita. Tiedostan, että jokainen ihminen on erityinen ja omanlaisensa. Meillä jokaisella on omat lähtökohtamme ja joskus joudun odottamaan vastausta. En voi päättää, puhua tai keskustella kenenkään toisen puolesta.
Lähteet
Opinto-opas 2019-2020. Oulun ammattikorkeakoulu. Ammatillinen opettajankoulutus.
Kirjoittaja
Marjo Nahkala
Opettajaopiskelija
Oulun ammattikorkeakoulu
Ammatillinen opettajakorkeakoulu