Oppia läpi elämän, ”karvin” äärestä koneinsinööriksi
Tekstin on kirjoittanut Oamkin konetekniikan KTO17SPM9-monimuotoryhmän opiskelija Jussi Hahto opintojaksolla YY00BB72-3130 Tutkimus- ja kehittämistoiminta.
Vuonna 2017 toimin oululaisessa konepajassa hitsaajana. Päivät soljuivat mukavasti “karvin” äärellä ja mukavien työkavereiden seurassa. Olin tehnyt hitsaajan töitä lähes 8 vuoden ajan ja koin olevani taitava työssäni. Eräänä päivänä saimme tiedon, että aloittaisimme yhteistoimintaneuvottelut. Neuvottelujen seurauksena tuotantotoimet lakkautettiin Oulussa. Tämä sai minut pohtimaan vaihtoehtojani ja mahdollisuuksiani.
Olen mielestäni tiedonjanoinen persoona ja uusien taitojen oppiminen saa minut aina innostumaan. Työssäni olin kiinnostunut myös siitä, että mitähän nämä konttorin puolella työskentelevät kollegani, erityisesti suunnittelijat, oikein touhusivat. Halusin tutustua toimialaan paremmin myös siitä näkökulmasta. Tunsin luonnolliseksi päättää lähteä jalostamaan työelämässä opittuja taitojani. Opiskelemaan siis! Mikä parasta, työnantajani seisoi täysin päätökseni takana ja tulisi tukemaan minua tielläni.
Uutta ja jännittävää
Opintojen ensimmäiset vuodet rakentavat vankan pohjan ja kattavan työkalupakin, kun tavoitteena on erikoistua omien mielenkiintojensa mukaisesti tai vaikka haluaisikin pitää osaamisensa monipuolisena. Kattaukseen kuuluu mm. mekaniikkasuunnittelua, projektinhallintaa ja teknistä piirtämistä. Myös eri kielillä opiskelu on mahdollista.
Opintojen toinen puolikas menee ammattiopintojen kanssa. Koneautomaatiossa kiehtovin aine minulle on ollut 3D-mallinnus. Nykyaikaisilla työkaluilla opiskelu antaa loistavat valmiudet omien vahvuuksien ja luovuuden kehittämiseen. Laatujohtaminen ja tuotekehitystoiminta, joita koulussa myös opitaan, ovat olleet hyödyllisiä taitoja työssäni. Pidän myös mielenkiintoisina ja tärkeinä opintoja, jotka ovat epämukavuusalueellani, kuten vuorovaikutustaidot. Yleensä asioita saa aikaan ihmiset (huom. monikko). Sen vuoksi on tärkeä osata toimia muiden kanssa ja pyrkiä yhdessä kohti samaa tavoitetta. Ja kyllä, robottien kanssa touhuaminen on myös osa koulusta!
Laitesuunnittelua päästä varpaisiin
Pääsin hyödyntämään toden teolla opintojani työssäni 3. lukuvuodella. Olin asiakastiimin jäsen, joka toimitti lämpölaitoskokonaisuuksia asiakkailleen. Laitokset toimitettiin projekteina. Minun tehtäväni oli toimia laitesuunnittelijana. Tehtävissä käytin 3D-mallinnustyökaluja päivittäin ja tuotokseni tulivat tuotanto-organisaation käyttöön. Tein myös erään laitoksen biopolttoainekattilan 3D-mallinnuksen alusta loppuun. Työ vaati organisointikykyjä, katselmointien järjestämistä, kommunikointitaitoja ja alan standardien soveltamista.
Ilman opintojeni luomaa perustaa työtehtävistä selviytyminen olisi ollut haastavampaa. Tämä voidaan myös ajatella siten, että työssä onnistuminen on auttanut myös opinnoissani. Työtehtävissä onnistuminen luo itsevarmuutta opinnoissa etenemiseen.
Sijoita itseesi
Oppiminen on eräänlainen sijoitus itseesi ja tulevaisuuteen. Kun haastat itseäsi älyllisesti ja ruumiillisesti, pystyt selättämään haasteita, joita elämä tuo tullessaan. Oppiminen kasvattaa ja kehittää ihmisenä. Insinööriopinnot tarjoavat laajat valmiudet selviytymään hyvin erilaisista tehtävistä. Uskallan jopa väittää, että se antaa myös työkaluja ratkaisemaan työelämän ulkopuolisia ongelmia esimerkiksi arkiaskareitten tai harrastuksien parissa.
Yleisesti tekniikasta kiinnostuneille insinööriopinnot sopivat kuin nyrkki silmään. Se voi yllättää, mitä uusia näkökulmia opinnot tuovat vaikkapa auto- tai tietokoneprojektiisi. Konetekniikka voitelee sinut tulevaisuutta varten automaation, laiteinnovaatioiden ja robotiikan kasvaessa. Kuten yllä sivusin, 3D-mallinnus on laaja osaamisen haara. Se pelkästään tarjoaa pitkäksi ajaksi aivoillesi purtavaa ja sen lajin hallitsemiseksi vaaditaan paljon harjoittelua. Ken tietää, mihin tie vie, mutta sen voin luvata, että oppiminen ei lopu kohdallani koskaan!