Maatilan koneiden kautta koneinsinööriksi 

Tekstin on kirjoittanut Oamkin koneosaston KTO17SPM9-ryhmän opiskelija Eetu Juutilainen opintojaksolla YY00BB72-3130 Tutkimus- ja kehittämistoiminta.

Olen työskennellyt maatalouskoneiden parissa jo useamman vuoden ammattilaisena, aluksi maataloustyöntekijänä, sitten maatalouskoneasentajana ja sen jälkeen varaosamyyjänä Haka Centerissä Kempeleessä. Jokainen tarvitsee lisää haasteita omaan tekemiseen ennemmin tai myöhemmin. Kun haasteita ei enää töistä löydy, päädyin hakemaan Oamkille konetekniikan opintoihin. Tavoitteena on olla tulevaisuudessa asiantuntijana työelämässä.  Monimuoto-opiskelijaksi työn ohessa oli helppo päätyä, koska se antaa vapauksia omiin valintoihin elämässä eikä tarvitse miettiä, riittääkö opintotuki tai muu vastaava elämiseen.

Kollaboratiiviset robotit kuuluvat konetekniikan opintoihin. Kuvassa teollisuusrobotti.

Monimuoto-opiskelun haasteita 

Heti ensimmäisen lukuvuoden alussa näki, miten paljon aikaa koulutehtävät ja ryhmätyöt yms. vievät. Ajan käyttöä piti tasapainotella työn, koulun ja vapaa-ajan välillä. Työstä ei pystynyt järjestämään lisää aikaa, joten vapaa-aikana istuttiin kotona luennoilla ja tehtiin koulutehtäviä. Aikataulut tehtävien palautuksille eivät onneksi olleet niin tarkkoja, ja jos luennoille ei päässyt iltaisin, ne voi katsoa myöhemmin tallenteilta. Pitää itse päättää, mikä tuntuu tärkeältä tiedolta, jota voi tarvita myöhemmin työelämässä.  

Suuntautuminen koneautomaatioon tuli valita, koska ei muita vaihtoehtoja voinut silloin työn ohessa opiskella. Olisin joka tapauksessa valinnut koneautomaation, tuotanto tai autopuoli ei kiinnostanut. Automatisointiprojekteja on ollut jo edellisissä työpaikoissa ja opinnoissa sekä harrastuksissa. Tätä on helppo lähteä opiskelemaan, vaikka roboteista ei ole ollenkaan tietoa. Konetekniikan opintoihin kuuluu myös haastavia matematiikan ja fysiikan opintoja, jotka mielestäni olivat labrassa työskentelyn ohella mielenkiintoisimpia.  

Kolmannella lukuvuodella tuotekehitysprojektin kurssilla oli tarkoituksena lähteä ratkaisemaan oikeita ongelmia Oamkin yhteistyöyrityksiin. Aikataulu projektille oli koko lukuvuodelle ja tunteja tähän projektiin meni yli vaadittu määrä. Onneksi tästä saa ylimääräisiä opintopisteitä. Projektina oli robottisolun suunnittelu ja tavoitteena toimiva sovellus suoraan yrityksen toimitiloihin. Kaikki meni hyvin, kunnes koronan vuoksi asennus tehtaalle jouduttiin perumaan ja työn lopputulosta ei päästy testaamaan oikeissa olosuhteissa. Voi harmi. Onneksi projekti-insinöörit ovat mukana auttamassa opintoja ja veivät tämän projektin loppuun meidän puolestamme.  

Opiskelu tapahtuu pääosin iltaisin omalta tietokoneelta.

Telämässä opiskelijana 

Koneinsinöörin opintoihin kuuluu paljon matematiikan ja fysiikan laskuja, joita tehdään Excelillä. Näiltä kursseilta opittua Excelillä kikkailua olen hyödyntänyt nykyisessä työssäni mm. hinnastojen käsittelyssä ja laskennassa.

Englannin kielen opinnot ovat vahvistaneet omaa osaamista kansainvälisessä viestinnässä. Varaosien hankinta Euroopan markkinoilta on parantanut yrityksen kilpailukykyä ja toimintavarmuutta. Varaosia ja koneita on mainostettu sosiaalisessa mediassa ja se on luonut paljon kaivattua näkyvyyttä yritykselle. Konetekniikan opiskelijoista on paljon hyötyjä yrityksille, myös niille, jotka eivät välttämättä liity mitenkään robotteihin tai automatisointiin. 

 

Haka Centerin Facebook-päivitys New Holland-puimurista

 Opiskelemaan insinööriksi 

Haasta itsesi opiskelemaan insinööriksi. Pääset työskentelemään mahtavien projekti-insinöörien kanssa nykyaikaisissa labroissa, jossa on uutta kollaboratiivista robottiteknologiaa. Projektit ovat haastavia ja mielenkiintoisia. Luennoilla valmistaudut työskentelemään robottien kanssa ja opit tarvittavat tiedot konetekniikasta. Tähän on helppo lähteä, vaikka ei olisi aiempaa kokemusta mistään tekniikasta. 

oamk_kone

Tunteella ja taidolla, Oamk Konetekniikka. Jo vuodesta 1894. Olemme Suomen kuudenneksi suurimman ja hakijamäärältään neljänneksi suosituimman ammattikorkeakoulun Konetekniikan tutkinto-ohjelma. Yhteisenä tavoitteena meillä on ylläpitää vetovoimaista, haluttua ja nykyaikaista koulutusohjelmaa, sekä luoda opiskelijoillemme insinöörin identiteetti ja sen avulla luoda opiskelijasta rautainen ja työllistyvä insinööri! Oletko sinä seuraava Konetekniikan insinööri? Pallo on sinulla!

Saatat pitää myös näistä...

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *