Hoitotyö ja viestintä yhdistyvät opinnäytetyössä
Miten valitsimme opinnäytetyö aiheen?
Opinnäytetyön aihevalinta oli luonteva, sillä me molemmat aloitimme hoitotyön opinnot Oulun avoimen ammattikorkeakoulun polkuopinnoilla Oulaisten kampuksella. Tyytyväisyys koulutusvaihtoehtoon sai meidät jakamaan tietoa eteenpäin viestinnän avulla. Markkinointiviestinnän alue on hyvin monipuolinen ja katsomme aiheeseen tutustumisen olevan hyödyksi myös tulevaisuudessa niin työelämässä, kuin vapaa-ajalla. Opimme, kuinka visuaalisuudella ja oikeanlaisella värien käytöllä on suuri vaikutus ihmisten kiinnostuksen herättämiseen.
Tulevina sairaanhoitajina pystymme itse hyödyntämään opittua markkinointiviestintää esimerkiksi potilasohjeiden, esitteiden sekä muiden materiaalien tekemisessä. Visuaalisuudessa käytetty värimaailma ja kuvitukset herättävät ihmisten mielenkiintoa ja luovat turvallisuuden tunnetta tulevia toimenpiteitä varten, etenkin lapsipotilaiden kohdalla. Osaamme tuoda asiat näkyviin muutenkin kuin pelkästään mustavalkoisella tyylillä.
Kuvien käyttö mainonnassa
Kuvien käyttäminen visuaalisessa viestinnässä vaatii tarkkaavaisuutta. Siinä tulee ottaa huomioon tilanne missä kuvia otetaan, toiminta, mitä kuvassa tehdään, kehonkieli, värien symboliikka, kuvasuhteet, mikä on toiminnan suunta, mahdollisesti kuvassa olevan henkilön rooli ja millaisia ajatuksia tai tarinoita kuva herättää. On tärkeää huomioida matka kuvien ytimeen: semiotiikka ja kuvallisen merkityksen rakentuminen. [1]
Kolmannen mainoksen teimme yhdestä kuvasta. Lähdimme etsimään tekstin taustakuvaksi katseen vangitsevaa kuvaa, johon sijoittaa tekstisisältö sekä Oulun ammattikorkeakoulun logo. Kuva toi mieleemme Oulun ammattikorkeakoulun käyttämän värimaailman. Otimme kuvan mukaan myös jännittävän musiikin nimeltään Rafael Krux – Video Game Blockbuster, sillä musiikki tuo kuvaan positiivista energiaa ja elämää.
Nyt on siis tullut aika julkaista opinnäytetyöprojektimme viimeinen mainos.
Teksti: Sairaanhoitajaopiskelijat Sini Kaivosoja ja Piia Kortesoja (OHS19KM)
Lähteet:
[1] Oksanen, Johanna 2018. Matka kuvien ytimeen: semiotiikka ja kuvallisen merkityksen rakenta-minen. Hakupäivä: 3.2.2021. Saatavissa: https://blogi.viestintapalvelut.fi/visuaalinen-viestinta-semiotiikka-kuvallinen-merkitys
Tämä kirjoitus on osa julkaisusarjaa, jota Piia Kortesoja ja Sini Kaivosoja (OHS19KM) tekevät opinnäytetyönään.