Sosiaalisen median mainostyökalu tutuksi

Sosiaalisen median mainonnan avulla yritys voi tavoittaa juuri ne henkilöt, jotka ovat yrityksen potentiaalista kohderyhmää. Aiheesta lisää kirjoituksessa Sosiaalisen median näkyvyyden kasvattaminen mainonnan avulla.

Mainonta sosiaalisen median kanavissa on helppoa, kun opettelee käyttämään mainosten tekemiseen suunniteltuja työkaluja. Eri kanavien mainostyökalut toimivat hyvin samankaltaisella logiikalla, joten kun opettelee käyttämään yhtä työkalua, muiden kanavien työkalujen käyttöönotto on huomattavasti sujuvampaa.

Tässä kirjoituksessa kerrotaan, kuinka pääsee alkuun mainoksen tekemisessä Meta Ads Manager eli Mainosten hallinta -työkalulla. Kyseisellä työkalulla voi tehdä mainoksia esimerkiksi Facebookiin ja Instagramiin. Itse työkalun käyttö on ilmaista eli yritys maksaa vain toteutuneista mainoskampanjoista.

Mainoksen suunnittelussa on kolme osiota (välilehteä), jotka on nimetty kampanja, mainosjoukko ja mainos. Seuraavaksi esitellään, mitä kussakin osiossa tehdään.

Kampanja

Kampanja-osiossa määritellään tavoite eli mitä mainoskampanjalla halutaan saavuttaa. Mainosten hallinta -työkalussa vaihtoehtoja ovat:

  • Tunnettuus
  • Liikenne
  • Sitoutuminen
  • Liidit
  • Sovelluksen markkinointi
  • Myynti

Jos esimerkiksi mainoskampanja keskittyy brändimarkkinointiin, niin tunnettuus on hyvä valinta tavoitteeksi – tällöin mainosta kohdennetaan mahdollisimman monelle kohderyhmään kuuluvalle henkilölle. Jos taas halutaan mahdollisimman paljon verkkosivuvierailijoita, kannattaa käyttää tavoitteena liikennettä. Tavoite siis valitaan aina halutun lopputuloksen mukaan.

Mainosjoukko

Mainosjoukko-osiossa määritellään esimerkiksi kampanjan aikataulu, kohderyhmä, budjetti sekä sijoittelut eli missä kanavissa halutaan näkyä.

Ensimmäiseksi määritellään mainoskampanjan budjetti. Se voi olla joko kokonaisbudjetti tai päiväkohtainen budjetti, jos kyseessä on useamman päivän kestävä kampanja.

Aikataulua määritellessä valitaan, halutaanko kampanjoida jatkuvasti vai toteuttaa mainontaa jollain tietyllä aikavälillä. Jos kampanjalla on alkamis- ja päättymispäivä, lisätään mukaan myös kellonajat. Kampanja voi olla käynnissä myös vaikka vain yhden päivän (esim. klo 8–16).

Kohderyhmän määrittely on keskeinen vaihe kampanjaa tehdessä. Vaihtoehtoja on lukuisia, joten kannattaa tutustua huolellisesti tarjolla oleviin kohdennusvaihtoehtoihin. Sijainnin ja demografisten tekijöiden lisäksi voidaan hyödyntää esimerkiksi erilaisia kiinnostuksen kohteita, ostokäyttäytymistä tai vaikkapa titteliä. Tekijöitä voidaan myös yhdistää eli kohderyhmään voidaan valita vaikkapa henkilöitä, jotka ovat kiinnostuneita aiheesta X ja aiheesta Y. Lisäksi voidaan myös rajata pois jokin tietty kohderyhmä.

Sijoitteluissa määritellään, missä kanavissa mainosta halutaan näyttää. Työkalu yleensä suosittelee, että laitetaan mainos pyörimään kaikkiin kanaviin yhtä aikaa. Manuaalisissa sijoitteluissa voidaan kuitenkin määritellä hyvin tarkkaan, missä mainosta näytetään (esim. Instagram Stories). Valitsemalla tietty kanava ja mainosmuoto, voidaan varmistua, että mainos näyttäytyy oikein kanavassa.

Kun on määritelty budjetti, aikataulu, kohderyhmä ja sijoittelut, mainostyökalu kertoo arvion kampanjan odotettavissa olevista tuloksista. Jos halutaan päästä ennusteita parempiin tuloksiin, voi kokeilla tehdä muutoksia esim. budjettiin tai lyhentää kampanja-aikaa.

Mainos

Mainososiossa suunnitellaan ja tehdään itse mainos. On mahdollista mainostaa joko olemassa olevaa julkaisua tai tehdä kokonaan uusi mainos. Myös esimerkiksi Facebook-tapahtumaa on mahdollista mainostaa.

Jos tehdään uusi mainos, ensimmäisenä mainokseen valitaan visuaalinen elementti. Mainosten hallinta -työkalussa visuaalisia vaihtoehtoja ovat esimerkiksi kuva, video, kuvakaruselli ja diaesitys riippuen kanavasta, jossa halutaan mainoksen näkyvän.

Mainosteksti suunnitellaan mainosmuodon mukaan. Jos tehdään esim. Instagram Stories -mainos, mainostekstin kannattaa olla riittävän lyhyt, jotta mainoksen näkevä henkilö ehtii lukea sen. Lisäksi tarinamainoksissa teksti kannattaa lisätä kuvankäsittelytyökalulla, jotta mainos on visuaalisesti kauniimpi. Jos mainosteksti on pidempi (esim. kuva- tai karusellimainos Facebookissa), kannattaa tärkein asia kertoa ensin, sillä mainoksen esikatseluteksti, joka näkyy klikkaamatta sitä kokonaan auki, on hyvin lyhyt. Hyvä mainosteksti on yleensä lyhyt ja ytimekäs.

Jos mainoksen kohderyhmä halutaan ohjata verkkosivustolle, mainokseen kannattaa lisätä selkeä toimintakehote (CTA, call to action), jossa kerrotaan, mitä kohderyhmän halutaan tekevän. Mainosmuodosta riippuen se voi olla mainostekstissä ja/tai mainoksessa olevassa painikkeessa.

Jos mainoksesta halutaan ohjata ihmisiä yrityksen verkkosivustolle (tavoitteessa liikenne pakollinen), mainokseen lisätään linkki. Kuvakarusellissa jokaisen kuvan yhteyteen voidaan lisätä oma linkki.

Lopuksi julkaistaan mainos. Kannattaa seurata kampanjan onnistumista mainostyökalun avulla jo kampanja-aikana. Jos huomataan, ettei kampanja toimi toivotulla tavalla, muutoksia voidaan tehdä välittömästi.

 

Lue myös:

Sosiaalisen median näkyvyyden kasvattaminen mainonnan avulla

Tehoa digitaaliseen markkinointiin kampanjan avulla

 

Minna Oksanen, lehtori, markkinointi

Oulun ammattikorkeakoulu

Saatat pitää myös näistä...

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *