Huom! Oamkin blogi poistuu käytöstä
Osana verkkoympäristön uudistustyötä blogisivusto poistuu käytöstä 30.6.2024. Blogien kirjoittajat vastaavat omien tekstien talteenottamisesta ja arkistoimisesta. Ajankohtaisten blogien julkaisemista kannattaa tarjota Oamk Journalille. Blogi on saatavilla lukutilassa sisäverkosta 31.12.2024 saakka.

Hei nuori työntekijä! Näin käsittelet tunteita työelämässä

Tässä blogissa halutaan muistuttaa varsinkin nuoria työntekijöitä tunteiden merkityksestä sekä niiden vaikutuksesta omaan käyttäytymiseemme työelämässä. Saat vinkkejä parempaan kohtaamiseen, sekä ymmärrystä tunteiden hallintaan. Blogissa kerrotaan myös hymiöiden käyttämisestä apuna tunteiden viestimisessä.

Huhtikuu taittuu jo yli puolen välin ja kevään opinnot ovat loppukiriä vaille valmiit. Toukokuussa häämöttää kesätyöt tai vaihtoehtoisesti ensimmäinen työsuhde valmistumisen
jälkeen. Tunteiden täyttävä toukokuu monella tapaa. Miten tunteet näkyvät meidän
viestimisessämme ja onko meillä vastuu tunteiden hallitsemisessa?

Hyvät käytöstavat työyhteisössä ovat tärkeitä ja yksilöiden välisellä vuorovaikutuksella onkin suora yhteys yleiseen ilmapiiriin ja tuottavuuteen. Huono käytös ei kuitenkaan aina ole
tietoista, vaan voi olla esimerkiksi kiireen aiheuttamaa tai kahvihuonekeskusteluissa
huomaamatonta narisemista työpaikan epäkohdista. Kaikille meillä on haasteellisia päiviä,
eikä fiilis ole paras mahdollinen.

On kuitenkin muistettava, että työyhteisö ei ole kuin perhe, jossa kaikki voivat näyttää tunteensa ilman filtteriä. Jokaisen meidän vastuullamme on käyttäytyä ammattimaisesti ja kunnioittavasti työkavereita, asiakkaita ja muita sidosryhmiä kohtaan.

Hyväkäytöksisyys on oma-aloitteisuutta ja rakentavaa tekemistä, kirjoittaa Akavalainen.

Aidon kohtaamisen 5 koota

Kristiina Lanka kuvaa vuonna 2015 kirjoitetussa Oivaltava oppiminen -kirjassaan 5 koota seuraavanlaisesti:

Kunnioitus: Kunnioita muita ihmisiä, hänen ajatuksiansa ja valintoja. Hyväksy muiden erilaisuus.

Kuunteleminen: Kuuntele ja kuule aidosti mitä muilla on kerrottavanaan. Anna
tilaa muille ja heidän puheelleen ja ajatuksilleen.

Keskittyminen: Ole läsnä ja anna huomiota myös muille. Ole tietoinen ja havainnoi tilannetta.

Kysyminen: Muista kysyä kysymyksiä. Pyri löytämään mahdollisuuksia ja
ratkaisuja ymmärtääksesi tilannetta paremmin. Kysy apua, ja pyydä tarkentamaan
asia, jos et sitä heti ymmärtänyt.

Kannustaminen
: Osoita tukea ja kannustusta myös muille. Anna positiivista
palautetta onnistumisista.

Valmennustrion työyhteisövalmentaja Merja Takamäki luennoi Oamkin Unelmien työelämäseminaarissa 12.5.2023 tunnetaidoista ja aidon kohtaamisen merkityksestä, jossa hän kertoo mm. 5 koosta lisää.

Tunteiden hallinta viestinnässä

Nykyajan työelämässä tunteet ovat mukana kaikissa työelämän tilanteissa sekä erityisesti
vuorovaikutustilanteissa työntekijöiden ja asiakkaiden kanssa. Työntekijöiden sekä
asiakkaiden kanssa vuorovaikuttaminen herättää tunteita. Kun olemme tekemisissä erilaisten
ihmisten kanssa, tarvitaan taitoja säädellä omia tunteita ja tuntemuksia. Säätelyllä
tarkoitetaan omien tunteiden ilmaisemista sopivalla tavalla erilaisiin tilanteisiin nähden.
Työelämässä kohdataan erilaisia vuorovaikutustilanteita kuten pettymyksiä, suuttumuksellisia ilmaisuita tai muita haastavia tilanteita, joissa omat tunteet heräävät ja saattavat päästä irti. On tärkeää, että tällaisissa tilanteissa tunnistetaan omat rajamme, hyväksytään omat tunteet, mutta ei anneta niille valtaa.

Työelämässä tarvitaan taitoa rauhoittaa oma mieli sekä tunnekuohut erilaisissa tilanteissa.
Tällaisissa tilanteissa on aina hyvä ottaa omaa tilaa sekä aikalisä ennen oman vastauksen
antamista toiselle osapuolelle. Toiselle osapuolelle voidaan esimerkiksi todeta, että ”Tilanne herättää paljon tunteita, joten voisimmeko keskustella aiheesta paremmalla ajalla?”
Tunteiden hallitsemiseen on hyvä kiinnittää huomiota myös omassa viestinnässä.

Työelämässä viestintätaidot korostuvat, esimeriksi sähköpostien lähettämisessä tai sisäisessä
kommunikaatiossa erilaisten viestintä- ja työyhteisöalustojen kautta. Nykypäivänä erilaisilla
emojeilla pyritään kertomaan tunteista. Ylen artikkelissa kerrotaan, että pelkkä teksti ilman
emojia voidaan ymmärtää myös väärin ja tulkita tunteen välittämisenä. Vastaanottajan tunteiden tulkinta viestiin liitetyllä hymiöllä on tärkeää. Hymiöiden käyttö voi mahdollistaa
empatian synnyn ja johtaa ihmiset ymmärrykseen. Käytätkö sinä hymiöitä apuna omassa
viestimisessäsi? 😊

Blogin ovat kirjoittaneet YAMK-opiskelijat Henna Savolainen, Henri Ketola ja Maija Laivo.

Maksuton tapahtuma Unelmien työelämä -seminaari järjestetään etänä ja livenä Oulussa
12.5.2023. Seminaarin teemoina ovat vuorovaikutus, tunnetaidot ja psykologinen turvallisuus.
#tunteet #tunteidenhallinta # tunnejohtaminen #unelmientyöelämä #oamk

You may also like...

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *