Category: Amokin aakkoset
Osaamisen kehittymisen polulla
Minulla oli jälleen kerran ilo olla mukana tilaisuudessa, jossa viittä vaille valmiit opettajaksi opiskelevat pohtivat omaa osaamisen kehittymistään. Kyseinen tilaisuus on kulkenut aiemmin nimellä ”Näyttöportfolio” ja nykyisin se on nimeltään ”Opettajan osaamisen kehittymissuunnitelma”. Tässä...
Osaamisperusteisuus opettajankoulutuksessa – kokemuksia ja pohdintaa
Työelämän tutustumisjakso innosti hakemaan Oulun ammatilliseen opettajakorkeakouluun Kasvatustieteiden opiskeluistani on kulunut 20 vuotta, jonka jälkeen olen koko työurani toiminut erilaisissa opetus- ja ohjaustehtävissä. Pari vuotta sitten silloinen esimieheni kannusti minua hakemaan 25 op:een laajuisiin...
Mitä, jos osaamista ei ole?
Ei hätää, sillä kouluun tullaan oppimaan. Niin myös osaamisperusteiseen koulutukseen. Lähipäivät tarjoavat oivan mahdollisuuden yhdessä oppimiseen. Koolla on monipuolisesti osaava joukko opiskelijoita, eri ammattialojen osaajia, joiden kanssa tiedon jakaminen, toisilta oppiminen, on koettu erittäin...
Opettajaopiskelija voi osoittaa osaamistaan monella eri tavalla
Osaamisperusteisen opiskelun ja oppimisen lähtökohdat Oulun ammatillisessa opettajankoulutuksessa painottuu opiskelijoiden osallisuus omien opintojensa suunnittelussa ja toteutuksessa. Opettajaopiskelija ottaa vastuun opintonsa tavoitteiden asettamisesta, opintojensa suunnittelusta ja toteutuksesta sekä osaamisensa osoittamisesta. Osaamisperusteisessa koulutuksessa opiskelijan opintopolku rakentuu...
Opetusvideon tekeminen kehittää opettajan osaamista
Amokin opettajat ovat toteuttaneet viime vuosina lukuisia opettajankoulutukseen soveltuvia lyhytvideoita ja pitempiä opetuselokuvia. Taito käsikirjoittaa omia opetusvideoita on astetta syvempi osaaminen kuin valmiin opetustilanteeseen sopivan videon valitseminen. Kuka tahansa opettaja voi kehittää ammatillista ja...
Opettajana kasvun runo
AMOKin lehtori Kati Korento