Luovuudesta taiteessa

Taiteen tekeminen on intohimo. Sen tekijä on siitä henkisesti riippuvainen, mikä on yksi luovuuden kulmakivistä. Mitään taidetta ei ole ilman luovuutta, mutta luovuutta voi olla taiteesta riippumatta. Moni nykyään arkipäiväinen asia on aikoinaan vaatinut...

Nurmi on viljelijöiden kokemusten perusteella toimivin kasvi turvemailla

Tällä hetkellä ilmastokeskustelu käy Suomessakin erittäin vilkkaana ja keskeisesti mukana teemassa on myös turvemaiden viljely. Turvepeltojen osuus Suomen viljelypinta-alasta on viljavuustutkimusten perusteella vain noin 4,4 %, mutta niiden viljely on yksi Suomen maatalouden merkittävimmistä...

Digiohjaus kuuluu kaikille – Digiohjaaja cMOOC

Blogikirjoituksessa tarkastellaan Digiohjausta kaikille! -hankkeessa järjestetyn digiohjaaja cMOOCin suunnittelusta ja toteutuksesta, pienryhmäohjaajien roolista ja onnistumisen kokemuksista. Kirjoituksessa kerrotaan, miten cMOOC-pilotti on rakennettu ja miten vuorovaikutteisuus ja vertaisoppiminen saatiin huomioitua toteutuksessa. cMOOC oli tarkoitettu vasta-alkajille...

Oppimisanalytiikkadatan hyödyntäminen digiohjaaja cMOOCilla

Oppimisanalytiikka on ajankohtainen koulutuksen, opetuksen ja oppimisen ilmiö. Digiohjaaja cMOOCilla haluttiin valjastaa oppimisanalytiikka laadukkaan ohjauksen tueksi. Tämän lisäksi oli tarve ymmärtää paremmin oppimista cMOOC toteutuksilla. Miten oppimisanalytiikkadataa sitten hyödynnettiin digiohjaaja cMOOCilla ja millainen rooli...

Palautetta digiohjaaja cMOOCista

Digiohjausta kaikille -hankkeen digiohjaaja cMOOC (3 op) toteutettiin keväällä 2019 ja kurssin tavoitteena oli, että opiskelijat ymmärtävät digiohjauksen toimintatapoja, prosesseja, käyttötilanteita ja tunnistavat digiohjaukseen liittyviä vuorovaikutuksen sekä läsnäolon keinoja. Digiohjaaja cMOOC -koulutuksen tarkoituksena oli,...

Digiohjaaja cMOOC verkkopedagogisiin laatukriteereihin peilattuna

Digiohjaaja cMOOCin suunnitteluvaiheessa hyödynnettiin eAMK-hankkeessa laadittuja verkkopedagogisia laatukriteerejä ja suunnitteluvaiheen arviointityökalua. Tässä blogikirjoituksessa arvioidaan toteutunutta cMOOCia laatukriteereittäin (11) analysoimalla (toteutuksen arviointityöväline). Tämän artikkelin avulla havainnollistuu se mitä ovat ne keskeiset elementit, joilla verkkototeutuksen laatua...

DigiTools oppimisen tukena

Lukivaikeuksisille opiskelijoille ideoitiin ja toteutettiin DigiTools-ryhmä. Ryhmässä kokeiltiin digitaalisia sovelluksia vertaisryhmätoiminnan kautta, joka madalsi kynnystä sovellusten käyttöönottoon omassa opiskelun arjessa. Lisäksi kehitettiin uutta, kahden korkeakoulun yhteistä toimintamallia erilaisten oppijoiden ohjauksen tueksi. DigiTools-ryhmä erilaisten oppijoiden...

Kiertotalouden piloteilla tukea kestävään kaupunkikehitykseen

Kiertotalous pohjautuu luonnonvarojen kestävään käyttöön Oulun ammattikorkeakoulun (Oamk) Luonnonvara-alan osasto on ollut mukana jo noin 15 vuoden ajan kiertotalouteen liittyvässä kehittämistoiminnassa. Vielä 15 vuotta sitten lukuisista biopolttoaineiden ja -energian tuotantoon tai lietteiden hyödyntämiseen liittyvistä...

Terveysalan opettajaksi kasvaminen

Terveysalan opettajaksi kasvaminen on monivaiheinen prosessi, jonka aikana uraansa aloittelevalle opettajalle rakentuu uusi ammatillinen identiteetti terveysalan ammattilaisena ja opettajana. Terveysalan opettajaopinnoissa suoritettava opetusharjoittelu on tärkeä osa opettajaksi kasvamista ja kehittymistä. Opetusharjoittelu Oulun ammattikorkeakoulussa mahdollistaa...

Voimaantuminen arjessa ja työyhteisöissä

Juha Siitosen väitöskirjan voimaantumisteorian perusteiden hahmottelua (1999) julkaisusta on tullut juuri kuluneeksi 20 vuotta. Juhlaseminaarissa 6.9.2019 Jäälissä palattiin teorian juurille ja luotiin katsaus sen nykyhetkeen ja tulevaisuuden näkymiin. Käsillä olevan blogikirjoituksen tarkoituksena on jakaa...