Tunnelmia tradenomikoulutuksen neuvottelupäiviltä
Paikallisten mukaan Suomen Ateenassa eli Jyväskylässä järjestettiin 11.-12.11.2015 JAMKin vetämänä vuotuiset tradenomikoulutuksen neuvottelupäivät. Minulla oli mahdollisuus osallistua nyt toista kertaa tähän tapahtumaan. Jo viime vuonna Porvoossa huomasin, että tapahtuma on toimiva foorumi vaihtaa ajatuksia muiden tradenomikouluttajien kanssa, benchmarkata omaa tekemistä sekä kehittää koulutusta yhdessä eteenpäin.
Tänä vuonna tapahtumaan osallistui noin 80 henkilöä 23 eri ammattikorkeakoulusta. Kuulimme monta antoisaa asiantuntijapuheenvuoroa sekä järjestävän ammattikorkeakoulun JAMKin kuulumisia heidän koulutuksensa viime vuosien kehityssuunnista ja tulevaisuuden suunnitelmista.
Puheenvuoroista mieleen jäi erityisesti liiketalouden kehittämisryhmän puheenjohtajan, Haaga-Helian rehtori Teemu Kokon lause: ”Nykyisessä epävakaassa taloudellisessa tilanteessa meidän on tärkeää luoda opiskelijoille tulevaisuuden uskoa ja optimismia.” Heräsin ajattelemaan, kuinka usein itse puhun opiskelijoille siitä, millaisessa lamassa olemme ja miten yritysten tilanne on haasteellinen. En varmaan osaa riittävästi kertoa, että tulevaisuus on omissa käsissämme ja meillä on mahtava mahdollisuus olla luomassa tulevaisuuden menestystarinoita.
Opetus- ja kulttuuriministeriöstä opetusneuvos Maija Innola kertoi korkeakoulujen tulevaisuuden näkymistä, ja hänen mukaansa meillä on tarve kansainvälisesti kilpailukykyisiin osaamiskeskittymiin sekä yhteistyöhön korkeakoulujen välillä. Omaa työtäni lähelle tuli hänen esiin tuomansa tarve opiskelijoiden yksilökohtaisten opintopolkujen mahdollistamisesta: meidän tulee hyväksyä alojen väliset siirtymät ja mahdollistaa opiskelijan aikaisempien opintojen huomiointi tutkinnossa.
Kolmantena haluan nostaa esiin Edutan Kirsi Viitasen, jonka käytännönläheinen ja realistinen esittämisen tapa oli minun mieleeni. Kirsi puhui digitalisaation vaikutuksesta opetukseen. Hän lausui ääneen asian, jonka me käytännön opetustyötä tekevät olemme jo huomanneet: ”Verkko-opetus voi tuoda säästöjä, mutta opetuksen resursoinnista ne säästöt eivät tule. Jos opettajien resursoinnista tingitään verkko-opetuksessa, opetuksen laadusta ei voida enää puhua.”
Päivien aikana ehdimme myös tehdä yhdessä learning cafe -työskentelyä, nauttia JAMKin opiskelijoiden tekemästä iltaohjelmasta sekä verkostoitua keskenämme ja jakaa hyviä käytäntöjämme. Tästä on hyvä jatkaa työskentelyä OAMKin liiketalouden päivittäisen työn parissa.
Liiketalouden tutkintovastaava Eija Rajakangas