Huom! Oamkin blogi poistuu käytöstä
Osana verkkoympäristön uudistustyötä blogisivusto poistuu käytöstä 30.6.2024. Blogien kirjoittajat vastaavat omien tekstien talteenottamisesta ja arkistoimisesta. Ajankohtaisten blogien julkaisemista kannattaa tarjota Oamk Journalille. Blogi on saatavilla lukutilassa sisäverkosta 31.12.2024 saakka.

Ammattitaidon kehittäminen aikuisopiskelijana työelämän vaatimuksiin

Tekstin on kirjoittanut Oamkin koneosaston tuotantotekniikan opiskelija Tuukka Tiri opintojaksolla YY00BB72 Tutkimus- ja kehittämistoiminta.

Tuukka Tiri

Työuransa aikana monet ihmiset miettivät sitä, että kiinnostaisi hankkia lisää koulutusta tai opiskella mahdollisesti jopa uusi ammatti. Asian eteen ei tule kuitenkaan tehtyä välttämättä mitään, ja saatetaan myös ajatella, ettei enää kannata opiskella, koska ollaan jo liian vanhoja ja kynnys lähteä opiskelemaan on korkea. Työuraa saattaa kuitenkin olla jäljellä vielä kymmeniä vuosia, joten niin ei ehkä kannattaisi ajatella. Aikuisopiskelussa pystyy myös hyödyntämään yhteiskunnan ja työnantajien tarjoamia vaihtoehtoja itsensä kehittämiseen ja opiskeluun. Suomea pidetään teknologian kärkimaana, joten opiskelemalla lisää on hyvä pedata erinomaiset lähtökohdat työmarkkinoille tulevaisuudessa.

Kiinnostus opiskeluun

Innostuin opiskelemaan lähtemisestä 10 vuoden työuran jälkeen tultuani siihen tilanteeseen, että uuden oppiminen ja erilaisten työtehtävien saavuttaminen tulivat vaikeammaksi pelkästään ammattikoulututkinnolla, joten hakeminen ammattikorkeakouluun opiskelemaan oli hyväntuntuinen vaihtoehto seuraavaksi etapiksi. Opiskeleminen ja itsensä kehittäminen ovat kiinnostaneet aina. Olen kuitenkin saanut tehdä mielenkiintoisia töitä, ja se on omalta osaltaan siirtänyt nuorempana opiskelemaan lähtemistä.

Olin päättänyt hakea Oulun ammattikorkeakouluun, koska koululla on hyvä maine monialaisena ja kansainvälisenä opiskelupaikkana. Tärkeinä arvoina opiskelupaikkaa valitessani pidin työelämälähtöisyyttä, yhteisöllisyyttä ja kehittymishalukkuutta. Yhteishaussa kone- ja tuotantotekniikka tuli valittua sen takia, koska pidin sitä monipuolisena koulutusohjelmana ja siitä voisi saada hyvät lähtökohdat monenlaisiin tekniikan alan työtehtäviin koulusta valmistuttua.

Pääsykokeet, opiskelu ja opintojen eteneminen

Pääsykokeisiin päntätessä oli matematiikan, kemian ja fysiikan edellisistä laskuista kulunut jo pitkän aikaa, mutta ei ollut mahdottomuus opiskella niitä itsenäisesti niin, että pääsykokeista selvisi kunnialla ja opiskelupaikka varmistui Oulun ammattikorkeakoulun kone- ja tuotantotekniikan koulutusohjelmaan. Olin hakenut nuorisopuolelle opiskelemaan, joten opiskelu oli päätoimista ja päiväpainotteista. Kouluun lähtemisen varmistuttua työnantajan kanssa sovittiin opintovapaakuviot, jotta pääsin täysin keskittymään opiskeluihin. Ammattikorkeakoulussa on toki myös mahdollisuus monimuoto-opetukseen, mutta pidin kuitenkin hyvänä vaihtoehtona ottaa opintovapaata työelämästä ja keskittyä pelkästään opiskeluun.

Koska edellisistä opinnoista ammattikoulussa oli jo vierähtänyt 10 vuotta, opiskelurytmiin pääseminen vei oman aikansa. Hieman suuremmalla työmäärällä siitä selvittiin, ja omalla painollaan se loppu sitten menikin. Omia oppimismetodeja täytyi hieman kehittää ja miettiä, miten kokee parhaiten oppivansa asiat. Pääosin ammattikorkeakoulussa opiskelu ei kuitenkaan ollut asioiden ulkoa opettelemista vaan oikeanlaista tiedonhakua ja asioiden käytännönläheistä ymmärtämistä. Vaikka opiskelijaporukka oli enimmäkseen nuorempaa kuin itse, ei aikuisopiskelijana ollut vaikeuksia sopeutua joukkoon.  Pitkä kokemus työelämässä monenlaisissa työtehtävissä on kasvattanut itseäni paljon, ja työkokemus on ollut pelkästään hyväksi ammattikorkeakouluopinnoissa. Se on helpottanut paljon käytännön ajattelua, ja näin on pystynyt hyvin yhdistelemään omia kokemuksia opiskellessa uutta asiaa.

Ensimmäisen vuoden opinnot olivat samanlaiset kaikilla konetekniikan opiskelijoilla. Toisesta vuodesta eteenpäin valittiin suuntautumisvaihtoehto, joka itsellä oli tuotantotekniikka. Tuotantotekniikka kiinnosti sen monipuolisuuden vuoksi, koska siitä sai hyvät lähtökohdat tekniselle asiantuntijuudelle ja tuotannolliseen toimintaan liittyvälle tietämykselle sekä talousopinnot, jotka itseäni kiinnostivat myös. Tuotantotekniikassa syvennyttiin erilaisten tehtaiden toimintoihin sekä tuotanto- ja laatujärjestelmiin.

Kiinni työelämään projektiopintojen kautta

Projektikäytänteet tulivat opiskeluissa hyvin tutuiksi. Niistä on oppinut paljon asioita työelämään, jolloin on ollut helpompi toimia erilaisissa projekteissa. Projektityöskentelyä on päässyt lisäksi oppimaan projektiharjoittelussa, joka suoritetaan yrityksissä. Projektiharjoittelu kuuluu tuotantotekniikan 3. vuoden keväällä suoritettavaan 30 opintopisteen kurssiin, joka on hyvä mahdollisuus päästä sisään yritykseen ja saada vaikkapa kesätyöpaikka sen avulla. Projektiharjoittelun suorittaminen omassa työpaikassa saatiin sovittua työnantajan kanssa, ja se oli hyvä paikka näyttää osaamistaan projektityöskentelyssä. Yrityksessä ei ole muutenkaan oltu omatoimista opiskelua vastaan, koska yrityskin voi siitä hyötyä. Projektiharjoittelu voi johtaa siihen, että opinnäytetyön pääsee tekemään samaan yritykseen. Projektiharjoittelu on myös hyvä väylä työelämään, ja siinä pääsee näkemään todellista insinöörin työtä.

Ammattikorkeakoulussa on helppo jouduttaa omaa valmistumistaan käymällä valinnaisia ja vaihtoehtoisia opintojaksoja jo ennen viimeistä vuotta, jolloin ne yleensä suoritetaan, sekä suorittamalla haluamiaan kesäkursseja, jotka ovat hyväksi luettavissa omiin opintosuorituksiin. Valmistuminen on näin pitkälti itsestä kiinni, ja yleensä aikuisopiskelijoilla se ei jää motivaatiosta kiinni. Ammattikorkeakoulun käyminen on erittäin hyvä tauko työkuvioihin, mikäli on pitkään ollut työelämässä. Valmistuttua koulusta jaksaa tehdä taas uudenlaisia töitä paremmalla tietämyksellä ja taidoilla, kehittäen omaa osaamistaan työelämässä.

 

oamk_kone

Tunteella ja taidolla, Oamk Konetekniikka. Jo vuodesta 1894. Olemme Suomen kuudenneksi suurimman ja hakijamäärältään neljänneksi suosituimman ammattikorkeakoulun Konetekniikan tutkinto-ohjelma. Yhteisenä tavoitteena meillä on ylläpitää vetovoimaista, haluttua ja nykyaikaista koulutusohjelmaa, sekä luoda opiskelijoillemme insinöörin identiteetti ja sen avulla luoda opiskelijasta rautainen ja työllistyvä insinööri! Oletko sinä seuraava Konetekniikan insinööri? Pallo on sinulla!

You may also like...

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *