Roadtrip pääkaupunkiseudun korkeakouluihin
KOPE-hanke järjesti bussikierroksen pääkaupunkiseudun korkeakouluihin. Kierroksen aikana pysähdyttiin tutustumaan eri korkeakoulujen pedagogisiin toimintatapoihin ja hyviin käytäntöihin.
Roadtrip starttasi 22.11. klo 8.30 Aalto Design Factorystä, joka on tuotesuunnittelu ja oppimiskeskus. Siellä teoria laitetaan käytäntöön ja opiskelijat, opettajat, tutkijat ja teollisuus tekevät tiivistä yhteistyötä. Design Factoryssä toiminta on kokeilevaa ja vapaata ”törmäyttämistä” ja Desing Factory tarjoaa oppimiskokeiluille pedagogisen tuen ja tilat.
Osallistujien mietteitä Aalto Design Factorystä:
Jokaiselle kampukselle Puuhamaa, legot ja muovailuvahaa.
Tehdään asioita, josta ollaan kiinnostuneita
Eri alojen opiskelijat yhteistyöhän, tekemään yhteisprojekteja
Passion-based pedagogy
Seuraavaksi suuntasimme Harald Herlin -oppimiskeskukseen, joka on Alvar Aallon suunnittelema kirjastorakennus. Oppimiskeskus on osa Aalto-yliopistoa, jossa tiede ja taide kohtaavat tekniikan ja talouden.
Osallistujien mietteitä Harald Herlin -oppimiskeskuksesta:
Hiljaisia tilojakin opiskeluun tarvitaan ja kaivataan vielä
Aalto Harald Herlin oppimiskeskuksessa voi studiossa nauhoittaa vaikka podcastin tai esitelmän ja laittaa sen samantien nettiin.
Sitten vuorossa oli Aalto-yliopisto, joka syntyi teknillisen korkeakoulun, Helsingin kauppakorkeakoulun ja Taideteollisen korkeakoulun yhdistyessä. Se on Suomen toiseksi suurin yliopisto. Kampuksen ydin on yli 50-vuotias puistokampus, jossa on esimerkiksi Alvar Aallon suunnittelema asemakaava.
Osallistujien mietteitä Aalto-yliopistosta:
Uudessa Väreessä ei ole luentosaleja vaan monenmoisia työskentelytiloja.
Tilan käyttö – varataan tyhjää tilaa käytölle suunnitelmallisesti
Aallosta jatkoimme matkaa Diakonia-ammattikorkeakouluun, joka kouluttaa asiantuntijoita sosiaali- ja terveysalalle, kirkon palvelukseen sekä tulkeiksi. Diakissa opiskelijoita ja henkilöstöä yhdistää halu auttaa ihmisiä ja tehdä työtä sosiaalisen oikeudenmukaisuuden puolesta. Diakin omistavat kirkolliset yhteisöt. Diak on verkko-oppimisympäristöjen edelläkävijä.
Osallistujien mietteitä Diakista:
Simulaatio-opetusta muuallekin kuin lääketieteeseen?
Viivästyneiden tehtävien/opinnäytteiden ohjauksen päivä, mihin opiskelijat voi tulla ja ohjaajat mukana. ”Ohjausmaraton”.
Kokeilutyöpajojen hyödyntäminen vaikka kaikessa opetuksessa
Viimeisenä bussimme matkasi Maanpuolustuskorkeakouluun, joka on Puolustusvoimiin kuuluva sotatieteellinen korkeakoulu. Se valmistaa korkeasti koulutettua henkilökuntaa Puolustusvoimille ja Rajavartiolaitokselle. MPKKssa näkyi hierarkia, ylhäältä alas johdettu järjestelmä. Akateeminen teoria yhdistyy tiiviisti käytännön koulutukseen.
Osallistujien mietteitä MPKKsta:
”Reflektoikaa. Tämä on käsky!”
Kollegat käyvät seuraamassa toisten opetusta ja antavat palautetta.
Soturikasvatus osana opintoja, itsestä ja kunnosta huolehtiminen, ”itsesäälin poistamista”.
Viimeisellä bussiosuudella syntyi seuraavan Roadtripin idea. Jospa se toteutettaisiinkin verkkoa ja kansainvälisiä verkostoja hyödyntäen korkeakoulupedagogisena Maailmanympärysmatkana? Lyhyitä eri teemoihin keskittyviä verkkotapaamisia pitkin ensi vuotta?
Kiitos kaikille osallistujille mukavasta ja idearikkaasta päivästä! 🙂
Blogikirjoituksen kuvat ovat osallistujien ottamia kuvia Roadtripiltä. Osallistujien tehtävänä oli päivän aikana ottaa kuvia oppimistilanteista/-tiloista, jotka jollain tavalla matkalla puhuttelivat osallistujia. Kuvat löytyvät KOPE korkeakoulupedagogiikkaa yhteistyössä Facebook-ryhmästä. Lisäksi keräsimme ideoita Padlettiin Roadtripiltä, jotka liittyivät oppimiseen, opetukseen tai muuten korkeakoulupedagogiseen kehittämiseen.