MAIKO – Maahanmuuttajien integrointimalli korkeakouluun
Olen harjoittelussa Oamkin Tepan viestintäryhmässä, ja kävin tutustumassa MAIKO-hankkeeseen osallistuneiden maahanmuuttajien oppitunnilla. Opiskelijat toimivat ryhmissä ja haastattelivat toisiaan, sekä purkivat yhdessä ensimmäisen MAIKO-tehoviikon fiiliksiä. Oppitunnin aiheena oli blogin kirjoitus ja kävin katsomassa ja tutustumassa maahanmuuttajien blogikirjoituksiin. Sain ilokseni tilaisuuden hyödyntää opiskelijoiden tekstejä myös omassa blogikirjoituksessani.
MAIKO on ESR-rahoitteinen hanke (1.8.2018 – 31.12.2020), jossa suunnitellaan ja toteutetaan maahanmuuttajien integrointimalli korkeakoulutasoisiin opintoihin. Oman alan löytäminen, lisäkoulutusmahdollisuudet, suomen kielen vaatimustaso ja suomalaisen korkeakoulutasoisen tutkinto-opiskelun vaatimukset ovat usein maahanmuuttajille epäselviä. MAIKO-hankkeen järjestämät koulutuskokeilut tuovat juuri selkeyttä sekä realistisuutta ura- ja koulutussuunnitelmiin. Lisäksi hanke vastaa maahanmuuttajien korkeakouluopintoihin pääsemisen haasteeseen. Erityisesti on todettu, että maahanmuuttajien kielelliset valmiudet eivät riitä pääsykoetilanteissa, jossa he tavoittelevat samoja opiskelupaikkoja muiden opiskelijoiden kanssa. On ollut myös tärkeää, että Oamkin järjestämien valmentavien kieliopintojen jälkeen, maahanmuuttajille tarjoutuu realistinen jatko-opintomahdollisuus.
MAIKO-hankkeessa järjestettiin keväällä 2018 ensimmäisen kerran maahanmuuttajille kohdennettu erillishaku Oamkin polkuopintoihin kolmelle eri alalle: sairaanhoito, sosionomi ja liiketalous. Nyt syksyllä 2019 meillä on aloittanut yhteensä 20 maahanmuuttajaa ja heistä suurin osa on käynyt myös Oamkin valmentavat kieliopinnot.
Opintojen aikana on tärkeää, että maahanmuuttaja saa riittävästi ohjauksellista tukea kielessä ja opinnoissa. MAIKO-hankkeessa luodaan uudenlainen tukitoimimalli, joka toteutetaan asiantuntijoiden sekä suomen opettajan kanssa tiiviissä yhteistyössä.
MAIKO-hankkeeseen osallistuneiden maahanmuuttajien oppitunnilla vieraillessani huomasin, että opiskelijat olivat hyvin motivoituneita ja halusivat todella panostaa opiskeluun. Heillä oli myös selkeitä suunnitelmia siitä, mitä he haluavat tulevaisuudessa tehdä työkseen.
Abdurahman (oikealla) on kotoisin Irakista ja hän on saapunut Suomeen vuonna 2015. Abdurahman oli rakennusalalla töissä vuonna 2016, ja hän opiskeli suomen kieltä kotoutumiskoulutuksessa vuoden ajan VALMA-koulutuksessa Osaossa. Viimevuonna hän osallistui Oamkin valmentavaan koulutukseen, ja sai TE-toimistolta kehotuksen opintoihin, jonka jälkeen hän opiskeli kolme kuukautta.
Abdurahman kertoo kokemuksistaan näin: ”Oamkin valmentava koulutus auttoi minua paljon. Esimerkiksi koulutuksessa hyviä aiheita olivat suomen kielen perustason kertaus, opiskelutaidot ja työelämätuntemus, asiantuntijaviestintä, projektityö jne. Nämä valmentavat koulutukset olivat avain minulle, koska nyt ymmärrän paremmin, mitä työtä haluan tehdä. Haluan opiskella sairaanhoitajaksi.”
Zhila, Irina, Luliia ja Julia puhuivat ryhmässä paljon omasta ammattialasta: ”Liiketalouden alalla on erilaisia mahdollisuuksia ja me kaikki olemme kiinnostuneita erilaisista ammateista: kirjanpitäjä, yritysneuvoja, markkinointipäällikkö logistiikkainsinööri etc. Työ liiketalouden alalla edellyttää numerotarkkuutta, huolellisuutta, järjestelmällisyyttä ja asiakaspalvelutaitoja.”. Julia kertoi, että on hänelle suuri kunnia osallistua MAIKO-projektiin, koska se on järjestetty vain Oulussa, ja ensimmäistä kertaa koko Suomessa. Ryhmän kokemukset kurssista oli positiivisia ja he kertoivat siihen sisältyneen paljon erilaisia tehtäviä, esimerkiksi liiketalouden sanaston opiskelua, postereiden tekoa sekä referaattien ja esseiden kirjoittamista.
Giang Nguyen haastatteli toista opiskelijaa kuluneen viikon kokemuksistaan. Hän oli kuullut MAIKO-projektista viime talvena Metropolin henkilökunnalta. Opiskelijan tavoitteena on opiskella sairaanhoitajaksi ja hän kertoi, että MAIKO-projekti antaa hänelle mahdollisuuden päästä sairaanhoitajakoulutukseen, johon olisi muuten vaikea päästä. Hän haluaa sairaanhoitajan ammattiin, koska työ on palkitsevaa ja merkittävää, ja sillä tavalla hän saa auttaa muita ihmisiä. Myös työmahdollisuuksia on paljon.
Opiskelija kertoi MAIKO-projektin auttaneen häntä oppimaan paljon uutta ihmisistä, ryhmäytymisestä ja koulun työkaluista.
Alina Olkoniemi
Oamk. liiketalouden osaston viestinnän harjoittelija