Huom! Oamkin blogi poistuu käytöstä
Osana verkkoympäristön uudistustyötä blogisivusto poistuu käytöstä 30.6.2024. Blogien kirjoittajat vastaavat omien tekstien talteenottamisesta ja arkistoimisesta. Ajankohtaisten blogien julkaisemista kannattaa tarjota Oamk Journalille. Blogi on saatavilla lukutilassa sisäverkosta 31.12.2024 saakka.

Visuaalista viestintää hoitotyössä

Kanylointi, katetrointi, ekg, elvytys, injektiot, lääkelaskut, sisätaudit, kirurgia, naisten ja lasten hoitotyö… siinäpä arvelisi olevan sairaanhoitajan opintojen sisältöjä kerrakseen.

Tämän päivän ja tulevaisuuden sairaanhoitajilta vaaditaan kuitenkin paljon monipuolisempaa osaamista. Tulee osata etsiä näyttöön perustuvaa tietoa, arvioida millainen tieto on luotettavaa, lukea tieteellisiä tutkimusartikkeleita suomeksi ja englanniksi, tukea asiakkaita elämäntapamuutoksessa ja itsehoitoon sitoutumisessa. Moni sairaanhoitaja tuottaa työssään myös kirjallisia potilasohjeita, osallistuu virtuaalisten hoitopolkujen laadintaan tai ohjaus- ja infovideoiden tuottamiseen.

Viestintä on monipuolinen ja moniulotteinen taitolaji, jonka useisiin ulottuvuuksiin ja osaamisvaateisiin jokainen sairaanhoitaja uransa aikana vastaa tavalla tai toisella.

Sairaanhoitajaopiskelijat Sini ja Piia ovat syventäneet visuaalisen viestinnän taitojaan opinnäytetyöprojektissaan kuluneen kevään aikana

Tällä kertaa he pohtivat viestinnän visuaalisuutta:

Visuaalisuus on tärkeä elementti viestinnässä. Sen tarkoituksena on saada kohderyhmä kiinnostumaan viestin sisällöstä. Visuaalisen viestinnän avulla saadaan kiinnitettyä nopeasti ihmisten mielenkiinto asiaan.

Kuvat ovat usein tässä asiassa tehokkaampia, kuin pelkät sanat. Visuaalisuus on laaja kategoria, johon sisältyvät mm. videot, kuvitukset, kuvat, piirrokset, fontit ja värit. Suunnitteluvaiheessa on heti hyvä miettiä visuaalisen viestinnän kokonaiskuvaa ja tarkastella sitä laajasti. Jokaisen osa-alueen on kuljettava kohti tavoitetta, koska tavoite on se tärkein asia josta liikkeelle lähdetään.

Viestinnässä sanoma on tarkkaan harkittua. Visuaalisuus tukee ja korostaa viestinnän sisältöä sekä haluttua tavoitetta, joten on tärkeä miettiä sen saavutettavuus sekä vaikuttavuus. [1.] Visuaalista mainontaa suunnitellessa on kunnioitettava mainostettavan organisaatioiden käyttämät värit, logot ja asettelut [2]. Esimerkiksi Oulun ammattikorkeakoulun liittyvässä viestinnässä on tärkeää käyttää heidän omaa graafista ohjeistoa mainoksen värien ja logojen käytössä [3].

Vuorovaikutus viestinnässä vaikuttaa

Toteutimme  animaatiovideon sairaanhoitajaopintojen aloittamisesta polkuopintoina. Animaatio rakentuu kahden ihmisen keskinäisestä vuorovaikutuksesta, joka usein lisää viestin mielenkiintoa.

Voit katsoa videon tästä

Sairaanhoitajan polkuopinnot ovat mahdollisia myös Oulaisten kampuksella

 

Teksti: Sairaanhoitajaopiskelijat Sini Kaivosoja ja Piia Kortesoja (OHS19KM) ja Kirsi Myllykangas

#viestintä #hoitotyö #polkuopinnot #oamk_ouas #oulaistenkampus #opinnäytetyö #mainosvideo #avoimenväylä #sairaanhoitaja #luotaitseesi #visuaalinen #animaatio #vuorovaikutus

Lähteet:

[1] Koivunen, Mari 2017. Visuaalinen viestintä jatkaa ykköstrendinä myös 2018. Hakupäivä: 3.2.2021. Saatavissa: https://www.hurraa.fi/blogi/visuaalinen-viestinta-jatkaa-ykkostrendina-myos-2018/

[2] Aaltonen, Tapio 2021. Yritytoiminta. Mainonta. Hakupäivä: 3.2.2021. Saatavissa: http://www.tieto.osaavayrittaja.fi/mainonta

[3] Oulun ammattikorkeakoulu 2021e. Graafinen ohjeisto. Hakupäivä: 3.2.2021. Saatavissa: https://oamk.fi/c5/files/9415/4097/4947/Oamk_graafinen_ohjeisto_2018_VERKKOON.pdf

 


Tämä kirjoitus on osa julkaisusarjaa, jota Piia Kortesoja ja Sini Kaivosoja (OHS19KM) tekevät opinnäytetyönään.

You may also like...

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *