Kokemuksia e-APE verkko-opiskelusta opiskelijan silmin

Petra Komulainen on 36-vuotias opiskelija Kokkolasta. Hän opiskelee e-APE3/2015 ryhmässä, jonka tuutori on Tiiu Tenno. Petra itse toimii e-APE opinnoissaan ryhmäkoordinaattorina. 

Petra uskoo elinikäiseen oppimiseen. Häneltä löytyy toimistopalveluiden ja tietohallinnon opistotason merkonomin tutkinto sekä johtamisen, markkinoinnin ja yrittäjyyden tradenomin tutkinto. Lisäksi Petra on käynyt koulutuksia toimistotyöntekijän, vientisihteerin ja palkkakirjanpitäjän tehtäviin.  Häneltä löytyy runsaasti työkokemusta toimistoalalta. Petra on opiskellut kasvatustieteen ja aikuiskasvatuksen perusopinnot. Tällä hetkellä hän opiskelee kasvatustieteen aineopintoja Kokkolan yliopistokeskus Chydeniuksessa (Jyväskylän avoin yliopisto) ja pedagogisia opintoja Oulun ammatillisessa opettajakorkeakoulussa.

Katsaus e-APE opiskelijan arkeen

Ajatus e-APE opintoihin lähti jo nuorena. Pidän paljon tietotekniikasta ja sen vuoksi valitsin e-APE opinnot, jossa opiskelu tapahtuu iltaisin. Olen sosiaalinen ja tykkään olla ihmisten kanssa tekemisissä, jonka vuoksi mielestäni Adobe Connectin (AC) kautta on mukava opiskella, kun näemme toisemme web-kameroiden ja videoiden välityksellä. On erittäin tärkeää, että näkee opettajan, jotta voi oppia ilmeistä ja eleistä äänen lisäksi.

Itselleni paras tapa opiskella on tekemällä ja kokeilemalla käytännössä, kuinka asiat toimivat. Opin hyvin myös kuuntelemalla, jonka vuoksi tämä verkko-opiskelu on mielestäni erinomainen ratkaisu. On hienoa, että Oulun ammatillisessa opettajakorkeakoulussa voi opiskella verkon välityksellä ja tarjolla on erilaisia tapoja suorittaa opintoja. Näin voin työskennellä päivisin ja opiskella iltaisin. Suosittelen Oulun ammatillista opettajakorkeakoulua kaikille ammatillisista opettajaopinnoista kiinnostuneille.

 Odottelemassa AC:lla verkko-opetuksen alkamista.

Viikkorytmini on yleensä seuraavanlainen. Aamutoimien jälkeen käyn ensimmäiseksi tietokoneella katsomassa onko luokkamme Facebook sivulle tullut jotain lisätietoa tulevasta ja vilkaisen myös Optiman. Teen valmisteluja seuraavia opetuskertoja varten ja suoritan samalla valinnaisaineita sekä muita opintoja. Pidän säännöistä ja olen onnellisessa asemassa, että saan toimia opinnoissani useamman ryhmän koordinaattorina. Yritän pysyä aikatauluissa ja auttaa opiskelutovereitani. Kirjoitan myös prosessiportfoliota (blogia) oppimastani.

Lenkkikaverini perhoskoira Koukku, joka on jo yli 16-vuotias.

Joinakin viikkoina on vapaata ja joinakin melkein joka päivä koulua. Aikaa jää myös harrastuksille. Harrastan vesijuoksua sekä uimista, tykkään käydä kävelylenkeillä ja talvisin laskettelemassa kotimaan rinteillä. Lisäksi kerään Muumi-tuotteita. Pidän myös matkustelemisesta ja uusiin kulttuureihin tutustumisesta, kun se on mahdollista. Yritän seurata myös uutisia, jotta pysyn perillä päivän tärkeistä asioista.

Laskettelua Rukalla, Vuosselin rinteessä       

Verkkoluennot järjestetään iltaisin. Ammattipedagogisista opinnoistani on valmiina kohta jo puolet. Lisäksi olen opiskellut valinnaisista aineista: some-noviisin, some-ekspertin ja tiedonhankinnan perusteet kurssit sekä opettajan työn eettisiä ulottuvuuksia. Tällä hetkellä käyn some-kehittäjä kurssia aina kun vain aikaa riittää. Kurssi valinnoistani voikin päätellä, että olen kiinnostunut sosiaalisesta mediasta ja sen opetuskäytöstä.

Tein tradenomi opinnoissani opinnäytetyön aiheella tietoturva sosiaalisessa mediassa, josta on ollut paljon hyötyä myös näissä opinnoissa. Avoimen yliopiston kasvatustieteen aineopinnoissani tein proseminaarityön aiheella koulukiusaamisen muodot. Haluaisin yhdistää nämä kaksi asiaa valmistuttuani opettajaksi ja opettaa opiskelijoille, että sosiaalisessa mediassa voi myös tehdä paljon hyvää. Uskon elinikäiseen oppimiseen. Olen onnellinen tästä mahdollisuudesta, joka minulle on suotu ja toivotan mukavia opiskeluviikkoja kaikille tasapuolisesti.

– See more at: http://blogit.oamk.fi/amokin-aakkoset/#sthash.i6nRHCZn.dpuf