Huom! Oamkin blogi poistuu käytöstä
Osana verkkoympäristön uudistustyötä blogisivusto poistuu käytöstä 30.6.2024. Blogien kirjoittajat vastaavat omien tekstien talteenottamisesta ja arkistoimisesta. Ajankohtaisten blogien julkaisemista kannattaa tarjota Oamk Journalille. Blogi on saatavilla lukutilassa sisäverkosta 31.12.2024 saakka.

Mullistava muutos

Suomalainen koulutusjärjestelmä ponnistelee osaamisperusteisuuden muutosaallossa. Ammatillinen peruskoulutus muuttui osaamispisteitä käyttäväksi ja henkilökohtaisille oppimispoluille rakentuvaksi jo vuosi sitten. Parin vuoden päästä toteutuu ammatillisen koulutuksen reformi, jossa kaikki ammatillinen koulutus toteutetaan yhteisen lainsäädännön alla näyttöperusteisesti. Seuraavaksi on vuorossa korkea-asteen koulutuksen uudistus.

Opettajat ovat muutoksessa tiukoilla. Aiemmassa opetussuunnitelmaperusteisessa mallissa opinnot suunniteltiin kaikille yhteisiksi. Yksi opintopolku sopi kaikille. Osaamisperusteisessa koulutusmallissa jokaisella oppijalla on oma polkunsa, joka määräytyy sen mukaan, mitä hän jo osaa koulutukseen tullessaan. Jokainen oppija kohdataan yksilönä. Parasta aikaa toisen asteen ammatilliset oppilaitokset ratkovat tämän koulutusmallin mukanaan tuomia ongelmakohtia. Hyviä esimerkkejä toimivista käytännöistä on kuitenkin jo runsaasti olemassa.

Muutos koskee myös opettajankouluttajia. Opetussuunnitelmaperusteiseen opettajuuteen valmentava opettajankoulutus ei enää toimi. Se ei valmenna siihen maailmaan, jossa tulevat opettajat tekevät työtään. Oulun ammatillisessa opettajankoulutuksessa tehtiin tälle lukuvuodelle oma reforminsa. Sovellamme mallia, jossa opiskelu alkaa aiemmin hankitun osaamisen tunnistamisella ja tunnustamisella. Tältä pohjalta jokaiselle opiskelijalle rakentuu henkilökohtainen osaamisen kehittämisen polku.

Olemme pilotoineet osaamisperusteista opettajankoulutuksen mallia muutamassa opintoryhmässä jo viiden vuoden ajan. Mallia on kehitetty seurannan sekä palautteen perusteella, ja kaikkiin eteen tulleisiin ongelmiin on aina keksitty ratkaisu. Alkuhämmennyksen jälkeen opiskelijoiden palaute on ollut todella myönteistä. Loppusaldona tässä mallissa näyttäisi olevan tiedostava, opiskelijakeskeinen ja jatkuvasti kehittyvä opettajuus.

Kaikki ei ole siis uutta, mutta osaamista täytyy edelleen kehittää. Tässä osaamisperusteisuuden ABC-blogisarjassa ammatilliset opettajankouluttajat ja opiskelijat pureutuvat osaamisperusteisen koulutusmallin erikoisuuksiin ja kertovat myös omista kokemuksistaan. Toivomme runsasta palautetta ja kommentteja kirjoituksiin.

Koulutus- ja Tki-johtaja
Asko Karjalainen

You may also like...

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *