Category: ePooki asiantuntijablogi
ePookin asiantuntijablogissa julkaistaan Oulun ammattikorkeakoulun tutkimus- ja kehitystoimintaa sekä koulutusta käsitteleviä ajankohtaisia kirjoituksia. Kirjoitukset perustuvat työntekijöidemme tekemään asiantuntija- tai tutkimustyöhön. Blogin toimituskunnan muodostaa Oulun ammattikorkeakoulun tk-julkaisuneuvosto. http://www.oamk.fi/epooki/toimitus/tk-julkaisuneuvosto
Oppimisalustoille kertyy monenlaista tietoa, kun opiskelijat suorittavat opintoja. Joidenkin tietojen saanti edellyttää Moodle-alustalla etukäteistoimenpiteitä ja taustalla olevien asioiden tiedostamista. Sekä opettajat että opiskelijat voivat saada sieltä itselle hyödyllistä ja kiinnostavaa tietoa. Tietojen keräämisen ja...
APOA-hankkeessa pilotoitiin opintojen etenemisen seurantaa erilaissa ympäristöissä ja eri näkökulmista. Opettajatuutorin pilotissa oli tarkoitus löytää mahdolliset keskeyttämisvaarassa olevat opiskelijat ja puuttua tilanteeseen ajoissa. Miltä tilanne näyttää vuoden päästä, olivatko osumat oikeita? Suoritusten seurantaa Opettajatuutori...
Regulations to contain the spread of COVID-19 have led to forced digitalization and increased use of web-conferencing systems. Careful planning of online sessions is a requirement of productive interaction. This is particularly important when...
Oulun ammattikorkeakoulun tietotekniikan koulutusosastolla on toteutettu vuodesta 2017 lähtien joka syyslukukausi yritysten kanssa Maalisuora-tapahtuma, jossa opiskelijat ja yritykset kohtaavat. Tämän tapahtuman tavoitteena on kertoa opiskelijoille millaista osaamista, asennetta, tietoja ja taitoja ICT-alan yritykset nykyään...
Oletko vähentänyt kivihiilen tai turpeen käyttöä hillitäksesi ilmastonmuutosta? Tavallisen kansalaisen lienee vaikea vastata tuohon, sillä harva käyttää kivihiiltä tai turvetta omassa toiminnassaan. Siksi käytön vähentämisen mahdollisuudetkin ovat rajalliset. Vaikka ostaisit sertifioidusti vain päästötöntä sähköä,...
Fourth-year Civil Engineering students have a course about maintenance and paving technology integrated with English language studies. One part of the course is to make various tests at the school’s accredited pavement laboratory. In...
Oulun ammattikorkeakoulu on toteuttajana Maahanmuuttajien integrointimalli korkeakouluun (MAIKO) -hankkeessa ja toimii vastuukorkeakouluna luomassa tukitoimimallia maahanmuuttajataustaisille opiskelijoille. Hankkeen tavoitteena on mallin luomisen lisäksi edesauttaa maahanmuuttajia hakeutumaan ja kiinnittymään korkeakouluasteelle. MAIKO-hankkeessa toteutettiin maahanmuuttajataustaisille korkeakouluun hakeville erillisvalinta....
Voiko sosiaalialan ohjaustunnin yhdistää suomen kielen tukitoimiin? Yhteistä ohjaustuntia suomen kielen ja substanssin osalta kokeiltiin MAIKO – Maahanmuuttajien integrointimalli korkeakouluun -hankkeen sosionomiopiskelijoille. Opiskelijoilla (MAIKO-ryhmä) oli tuolloin vasta ensimmäiset viikot takana sosiaalialan opinnoissa. Hankkeen mukana...
Ympäristöhaasteet luovat kasvavaa kysyntää ympäristöosaamiselle. Toisen asteen luonnonvara-alan koulutuksessa kysyntään on vastattu. Lisäksi opintoihin on lisätty kiertotalouden ja luonnon monimuotoisuuden sisältöjä. Ympäristöhaasteiden mittakaava edellyttää kokonaisvaltaista, systeemistä lähestymistapaa opetukseen, kouluarkeen ja oppilaitosyhteistyöhön. Ympäristön muutokset haastavat...
Harjoittelu on yksi tärkeimmistä ja laajimmista ammattikorkeakoulututkintoon kuuluvista suoritteista. Se on yksi ammattikorkeakoulujen ja ympäröivän työelämän yhteistyömuoto. Oulun ammattikorkeakoulun (Oamk) tietojenkäsittelyn tutkinto-ohjelmassa opiskelijat hakevat itse harjoittelupaikkansa. Harjoittelupaikka voi löytyä opiskelijan sen hetkisestä työpaikasta tai...