Huom! Oamkin blogi poistuu käytöstä
Osana verkkoympäristön uudistustyötä blogisivusto poistuu käytöstä 30.6.2024. Blogien kirjoittajat vastaavat omien tekstien talteenottamisesta ja arkistoimisesta. Ajankohtaisten blogien julkaisemista kannattaa tarjota Oamk Journalille. Blogi on saatavilla lukutilassa sisäverkosta 31.12.2024 saakka.

Opiskelijakyselyn valmistelun tunnelmia

Opiskelijat pääsevät jälleen osallistumaan Oamkin laatu- ja kehitystyöhön marraskuussa järjestettävän opiskelijakyselyn muodossa. Olemme rehtorin toimistossa työstäneet kyselyä viime viikkoina kovalla tohinalla ja kysely onkin edennyt jo testausvaiheeseen asti.

Viikolla 40 opiskelijatestaajat testasivat palautevastaavien johdolla kyselyn käyttäjäystävällisyyttä, ymmärrettävyyttä ja teknistä toimivuutta. Palautteen pohjalta kyselyyn tehdään vielä muutoksia, jonka jälkeen siitä käännetään englanninkielinen versio. Marraskuun alussa, viikoilla 45 ja 46 kaikki Oamkin opiskelijat pääsevät vastaamaan opiskelijakyselyyn ohjatun vastaustunnin tai sähköpostiin lähetettävän linkin välityksellä.

Opiskelijakyselyn kanssa samanaikaisesti järjestetään laatukiertue, jossa Oamkin laatutoimijat jalkautuvat Oulun, Raahen ja Oulaisen yksiköihin esittelemään kyselyä ja kertomaan sen vaikutuksista Oamkin laadunvarmistukseen ja koko ammattikorkeakoulun toiminnan kehittämiseen. Kiertueella voi tulla juttelemaan kanssamme kaikesta opiskelijakyselyyn ja laadunvarmistukseen liittyvästä! Oulun kiertueelle osallistuu myös laatuleipurikuvistaan tuttu Esa Vengasaho, joka piirtää opiskelijoista, ja miksei henkilökunnastakin 🙂 hauskoja karikatyyrikuvia.

Kaikkien kyselyyn vastanneiden kesken arvotaan maistuvia palkintoja. Tavoitteenamme on, että mahdollisimman moni opiskelija innostuu vastaamaan kyselyyn ja siten vaikuttamaan opintoihinsa. Kyselyssä käydään läpi opiskelijoiden näkemyksiä muun muassa opetusjärjestelyistä, opintojen sisällöstä, ohjaus- ja tukipalveluista sekä opintojen kehittämistä ammatillisista valmiuksista, jotka ovat laadunvarmistustyölle tärkeitä.

Opiskelijakyselystä saatua palautetta käsitellään rehtorin toimistossa, yksiköissä ja koulutusohjelmatiimeissä. Palaute käydään läpi kokonaisuudessaan rehtorin toimistossa, jossa siitä tehdään jokaiseen yksikköön toimitettavat yksikkökohtaiset koosteet. Yksiköt käsittelevät saamansa palautteen ja tekevät sen pohjalta päätökset toimenpiteistä. Koulutusohjelmakohtaisia palautteita käsitellään koulutusohjelmatiimeissä, ja niiden pohjalta laaditaan itsearvioinnit. Toimenpiteistä ja itsearvioinneista järjestetään kaikille avoimia palautetilaisuuksia, jonka jälkeen suunniteltujen muutosten toteutumista seurataan säännöllisesti.

Olen ollut nyt ollut kuukauden ajan rehtorin toimiston harjoittelijana ja Oamkin laadunvarmistusprosessi on alkanut tulla tutuksi. Tähänastisen harjoitteluni aikana olen päässyt työstämään opiskelijakyselyä, osallistumaan moniin mielenkiintoisiin tilaisuuksiin sekä tutustumaan kattavasti koko Oamkin laatutyöhön. On ollut mukava huomata, että Oamkissa pidetään laadukasta koulutusta ykkösasiana ja pyritään jatkuvasti sen kehittämiseen. Oamkia tehdään opiskelijaa varten ja opiskelijan näkemyksiä kunnioittaen. Hienoa!

Tavataan laatukiertueella!

Saara Tikkanen

You may also like...

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *