18. luukku: Tiedonhankinnan tunnilla
Tiedonhankinnan opetusta on tarjolla eri vaiheissa opintoja: yleensä opetus painottuu opintojen alkuun ja opinnäytetyövaiheeseen. Parhaimmillaan opetus nivoutuu opiskelijan todelliseen tiedontarpeeseen – näin tapahtuu muun muassa opinnäytetyöpajoissa. Oulaisissa ahkeroitiin opinnäytetyöpajan tiedonhankinnan osuudessa vielä 17.12.
Kirjastotonttu kävi etsimässä opiskelijoille työpajaan vietäväksi menetelmäkirjallisuutta, mutta yllättyi iloisesti – kirjat olivat jo enimmäkseen löytäneet tiensä lainaan.
Opinnäytetyövaiheessa tunneilla keskitytään lähdekritiikin perusteiden, eri hakutekniikoiden sekä tietokantojen kertaamiseen. Uutena asiana opetellaan RefWorks-viitteidenhallintaohjelma, joka mahdollistaa viitteiden keräilyn eri tietokannoista. Ensin hahmotellaan asiasanastojen avulla opparin tärkeimpiä käsitteitä, minkä jälkeen siirrytään tekemään hakuja.
Monesti tiedonhaun osuuksissa on paikalla oppareiden ohjaajia – yhteistyöstä on etua puolin ja toisin. Hienoa on myös kollektiivinen tuki – opiskelijat opastavat näppärästi toisiaan eteenpäin pulmatilanteissa.
Loppuun kokosin tämän vuoden aikana tiedonhankinnan opetuksessa saamani suosikkipalautteet. Kaikista niistä on tietty otettu opiksi.
”[Tiedonhankintaan] perehtyminen vaati todella paneutumista, mutta se avasi silmät siihen kuinka valtavaan aineistomäärään meillä on mahdollisuus päästä käsiksi.”
”Tuo Nelli on kyllä surkein ikinä käyttämäni portaali tai oikeammin surkein käyttämäni mikä-tahansa-tietokoneella-oleva-juttu…”
”Opettaja on aika virkaintoinen”
Parasta on, jos opiskelija hoksaa, että näille taidoille on käyttöä läpi opintojen ja myöhemmin myös työelämässä.
”Tietokantojen käytössä on auennut aikuisopiskelijalle uusi maailma ja olo on kuin pienellä lapsella karkkikaupassa kaiken uuden tiedon äärellä.”
Kiitos palautteen antajille! =)