Huom! Oamkin blogi poistuu käytöstä
Osana verkkoympäristön uudistustyötä blogisivusto poistuu käytöstä 30.6.2024. Blogien kirjoittajat vastaavat omien tekstien talteenottamisesta ja arkistoimisesta. Ajankohtaisten blogien julkaisemista kannattaa tarjota Oamk Journalille. Blogi on saatavilla lukutilassa sisäverkosta 31.12.2024 saakka.

Category: Liikkeessä

Oodi oppimisen ilolle

Kun syystuuli lehtiä puista varistaa,

on aika unihiekat silmistä karistaa,

ja jättää taakse pehmeät pedit,

koska oppimista odottavat debet ja kredit,

sekä myöskin prospektit ja suspektit

ynnä monet muut tärkeät aspektit.

 

Monelle tuttu on tietokoneen näyttö,

mutta ei hyötyohjelmien käyttö,

joten sulje hetkeksi face ja tietokonepeli,

ja ota haltuun powerpoint, word ja exceli.

 

Sekään ei ole ollenkaan tyhmää,

että pääset osaksi useaa ryhmää,

joissa ratkot ongelmia aitoja,

se kehittää sun työelämätaitoja.

Vielä ei kannata murehtia tulevaa tenttiä,

vaan lähteä lounaalle: yksi euro ja 25 senttiä!



Ulla Reinikainen, taloushallinnon lehtori

Trapestin syyskuulumiset

Trapestin syksy on lähtenyt käyntiin vauhdikkaasti.

Tänä syksynä Trapesti on aloittanut lähes täysin uudella kokoonpanolla. Viime keväänä rekrytoidut työntekijät pääsevät viimein tosissaan työn touhuun, ja heti koulujen alettua saimme iloiseen joukkoomme vielä kaksi uutta trapestilaista lisää.

Trapestin syksyn 2014 ensimmäinen suuri tapahtuma oli Yrittäjän päivä 2014, jota vietettiin Liiketalouden yksikössä 5.9. useiden oululaisen yrityksen voimin. Tapahtuman ideana oli rohkaista yksikkömme opiskelijoita yrittäjyyteen. Paikalla olivat Business Kitchen, OuluSES, Pohjonen Productions, Pint Please, ravintola Sauraha sekä ravintola Coyoacán. Opiskelijat saivat vapaasti tulla keskustelemaan yritysten edustajien kanssa yrityskokemuksista.

Trapestin osuus yrittäjän päivässä oli kannustaa opiskelijoita ideoimaan. Järjestimme leikkimielisen kilpailun, jonka teemana oli ”Oulu ylös ojasta”. Opiskelijat saivat pohtia 1-5 hengen ryhmissä erilaisia yritysideoita ja esittää idean trapestilaisille. Oli loistavaa huomata, kuinka opiskelijat heittäytyivät ja keksivät villejäkin ideoita Oulun tulevaisuuden hyväksi. Palkitsemme parhaan idean leffalipuilla mahdollisimman pian.

Trapestilla on paljon ideoita tälle syksylle ja koko vuodelle. Kuulumisiamme voi seurata niin Facebookissa, Twitterissä (@trapesti) ja Instagramissa (@trapestioy). Tule myös rohkeasti toimistolle moikkaamaan. Tehdään tästä syksystä loistava!

Henna Kuvaja, Viestinnän suunnittelija, Trapesti Oy

Uudet opiskelijat

Nätti aurinkoinen aamu ja ope kaartaa fillarilla koulun pihaan. Hmm… jännää. Mistäs näitä mukavan oloisia nuoria tänne koululle on ilmaantunut? Pyöräparkki on täynnä ja käytävillä liikkuu yllättävän paljon porukkaa, joista osa näyttää vähän hämmentyneiltä. Ope kipsuttelee omaan työhuoneeseensa ja miettii, mistä mahtaa olla kysymys. Sitten välähtää. O-P-I-S-K-E-L-I-J-A-T. Eikä vain mitkä tahansa opiskelijat, vaan U-U-D-E-T opiskelijat. Hui kauhea. Justiisa kun vanhojen kanssa alkaa olla väleissä ja omalla käytävän nurkalla on hyvät fiilikset tuttujen naamojen kanssa. Ja vieläpä kun tässä jonkun aikaa on saanut tehdä töitä kesälomilta palanneiden opparin tekijöiden kanssa. Nehän ovat jo käytännössä vanhoja tuttuja ja melkein työkavereita. Mutta että uusia! Mitä näiden kanssa tehdään? Ketä ne on? Tuunkohan minä toimeen niiden kanssa?

Varovasti ope työntää nenänsä uusien opiskelijoiden täyttämään luokkaan, jossa kollega esittelee koulutusohjelmaa opiskelijoille. Varovaista tiirailua, kukakohan näistä tulee sitten parin vuoden päästä minulle oppariohjaukseen? Kuka istuu luennoilla hiljaa ja kuka haluaa keskustella? Mistä aiheista tekevät harjoitustöitä? Hirmuisen jännää. Luentojen valmistelukin saa uutta pontta, kun tietää nyt minkä näköisten ihmisten kanssa sitä taas syksyllä viettää aikaansa. Näitten kanssa käydään niitä juttuja läpi ja mennään vierailuille. Näille hommaan taas tutut vieraat puhumaan.  

Ihan hassua, parin vuoden päästä nämä ovat niitä tuttuja naamoja loman jälkeen. Nyt vielä uusia. Opettajille ja toisilleen. Tervetuloa, mukava tutustua!

Tehdään tästä hyvä lukuvuosi. Uudet ja vanhat opiskelijat ja uudet ja vanhat työkaverit!

Kirjoittaja Kirjasto- ja tietopalvelualan lehtori Ulla Virranniemi

Oamkin Liiketalouden yksikön opiskelijoita mukana kehittämässä yliopistojen ja korkeakoulujen tutkimuslaboratorioiden yhteispohjoismaista palvelukonseptia yrityksille

Oamkin Liiketalouden yksikön opiskelijoita mukana kehittämässä yliopistojen ja korkeakoulujen tutkimuslaboratorioiden yhteispohjoismaista palvelukonseptia yrityksille
Oamkin Liiketalouden yksikön opiskelijoita mukana kehittämässä yliopistojen ja korkeakoulujen tutkimuslaboratorioiden yhteispohjoismaista palvelukonseptia yrityksille
Oamkin Liiketalouden yksikön opiskelijoita mukana kehittämässä yliopistojen ja korkeakoulujen tutkimuslaboratorioiden yhteispohjoismaista palvelukonseptia yrityksille
Oamkin Liiketalouden yksikön opiskelijoita mukana kehittämässä yliopistojen ja korkeakoulujen tutkimuslaboratorioiden yhteispohjoismaista palvelukonseptia yrityksille
Oamkin Liiketalouden yksikön opiskelijoita mukana kehittämässä yliopistojen ja korkeakoulujen tutkimuslaboratorioiden yhteispohjoismaista palvelukonseptia yrityksille
Oamkin Liiketalouden yksikön opiskelijoita mukana kehittämässä yliopistojen ja korkeakoulujen tutkimuslaboratorioiden yhteispohjoismaista palvelukonseptia yrityksille
Oamkin Liiketalouden yksikön opiskelijoita mukana kehittämässä yliopistojen ja korkeakoulujen tutkimuslaboratorioiden yhteispohjoismaista palvelukonseptia yrityksille

Yhteispohjoismaisessa UNELMA-hankkeessa (Uusien materiaalien sovelletut kuvantamismenetelmät) heräteltiin Pohjois-Suomen ja Pohjois-Ruotsin teknologiayrityksiä hyödyntämään alueen yliopistojen ja korkeakoulujen kehittämiä materiaalien kuvantamis- ja analysointimenetelmiä. Kaikkiaan n. 350 yritykseen otettiin yhteyttä ja tarpeita kartoitettiin Suomessa ja Ruotsissa. Korkeakoulujen tutkimuslaboratorioita hyödyntämällä yritykset voivat tehostaa omaa tuotekehitystään ja laadunvalvontaa ilman lisäinvestointeja.

Oamkin Liiketalouden yksikkö osallistui hankkeeseen kehittämällä palvelutarjontaa ja yhteistä palvelukonseptia palvelumuotoilun menetelmillä. Tuloksena syntyi tuotteistettu palvelu arvolupauksineen.  Oamkin tiimi, Päivi Aro, Helena Ahola, Taina Vuorela, on hyödyntänyt visuaalisia liiketoiminnan kehittämisen työkaluja mm. Business Model Canvas, Value Proposition Canvas, Productization Canvas sekä CoCo Toolkit kehittäessään palvelukonseptia yhteispohjoismaiselle verkostolle ’Nordic Applied Imaging Network’. Uutta palvelua esitellään yrityksille järjestetyissä tilaisuuksissa ensi syksynä, mm. Luleå Science Parkissa 11.9.2014. Verkosto käynnistää yhteisen toimintansa ensi syksynä; hankkeen aikana suunnitellut verkkosivut toimivat verkoston tarjoamien palveluiden markkinointivälineinä. 

Interreg-rahoitteinen Unelma hanke päättyy kesäkuussa 2014. Oamkin tiimi on toiminut hankkeessa palvelukonseptin kehittämisen fasilitaattorina. Liiketalouden opiskelijoille UNELMA tarjosi useita opinnäytetyöaiheita ja mahdollisuuden palveluosaamisen kehittämiseen. Yhteensä kuusi opinnäytetyötä on valmiina tai valmistumassa. Projektiryhmä kiittää opiskelijoita yhteistyöstä pojektin aikana. Työt ovat seuraavat:

* Bui Thanh Van:  Explore customers’ needs in the process of developing high-tech services A case of research labs in northern Finland and Sweden.

* Johanna Hietanen: Palvelukonseptin kehittäminen pohjoisten korkeakoulujen laboratorioille.

* Mwithiga Zablon Murira: Service Productization as an aid to Joint Service Design for Research Laboratories.

* Suvi-Anna Salonen: Benchmarking high-technology research laboratories in Europe.

* Ivaylo Tomov: Identifying needs for material analysis services by SMEs dealing with tangible products in Northern Bothnia region – A quantitative study. 

* Nelli Kauppi:Designing the structure and content of the website for hi-tech research laboratories. 

Oamk on suomalaisen palveluliiketoiminnan tutkijoiden ja kehittäjien yhdistyksen FSA:n (Finnish Service Alliancen www.servicealliance.fi) jäsen ja sitä kautta linkittyy myös eurooppalaiseen palveluliiketoiminnan kattojärjestöön RESERiin (The European Association for Research on Services). Unelma-hankkeen tuloksia esiteltiin RESER2013 konferenssissa syyskuussa Ranskassa Aix-en-Provencessa tutkimuspaperilla Vuorela, Ahola, Väänänen, Saukko, Designing a joint service concept for a high-tech network: a case of universities in the Baltic Arc Area. Tänä vuonna RESER2014 järjestetään Finlandiatalossa Helsingissä 11.-13.9.2014 ja Unelma- hankkeen tuloksia esitellään julkaisulla ’Tangibilizing the Service Concept of the Nordic Network of Applied Imaging and Analysis’. Konferenssin teemoihin ja ohjelmaan voi tutustua osoitteessa  www.reser2014.fi. RESER2013 järjestettiin Etelä-Ranskassa, jossa sää oli vielä syyskuussa helteinen.

Unelma hankkeen Oamkin tiimi jäsenet Päivi Aro, Helena Ahola ja Taina Vuorela 

Koko kirjoitus »

Viimeisiä viedään

Kesä on tullut, sillä ensimmäiset pääsykokeet on pidetty. Loput ovat vielä kesäkuun alussa. Opinnäytetöiden ohjauksessa tehdään loppurutistusta, jotta opiskelijat pääsevät valmistumaan ennen lomia. Kevään kurssiarvosanat on annettu ja katseet suunnataan kohti tulevan syksyn suunnittelua.

Itselläni 3,5 vuoden päätoiminen työsuhde liiketalouden opettajana on päättymässä johtuen määräaikaisuuden loppumisesta. Tulevan syksyn opetuksia ei ainakaan vielä ole suunniteltavana, ja on täysin avoinna, minne työelämä seuraavaksi vie.

Olen haikeilla mielin, sillä olen saanut tehdä unelmatyötäni hyvässä työympäristössä ja mukavassa työyhteisössä. Työtoverit ovat iloisia ja ovat auttaneet aina tarvittaessa varsinkin opettajanuraa aloitellessani.

Kaiken keskiössä ovat olleet opiskelijat. He ovat innostaneet antamaan työssä parastaan, oppimaan jatkuvasti lisää sekä kehittämään itseään ja opetustaan. Tämä on näkynyt palautteissa: ”Ihana opettaja, mukava ja ystävällinen.” ”Keskustelevat ja vuorovaikutteiset tunnit, huolella suunniteltu opetus.” Ja minä kiitän opiskelijoita aktiivisesta keskustelusta, mukana olosta ja innostuneisuudesta!

Näissä tunnelmissa on mukava jatkaa eteenpäin ja toivoa, että myös opettajan töitä löytyy. Ja onhan muussakin työelämässä hyvä käydä saaden uutta ajankohtaista tietoa ja näkemystä, jota kenties voi sitten jatkossa opiskelijoille välittää.

Terhi Mustakangas, opettaja

Verotusta ja vauvoja

Miltä sinusta kuulostaisi, jos sinun pitäisi yhdeksän kuukauden ajan rientää noin joka toinen viikonloppu läpi tuulen ja tuiskun luokkahuoneeseen istumaan perjantai-illaksi ja lauantaipäiväksi, opiskelemaan mm. yhtiölainsäädäntöä, kirjanpitoa, verotusta, tilintarkastusta ja budjetointia? Lähinnä kiinalaiselta vesikidutukseltako? Usko tai älä, viimeisen viidentoista vuoden aikana noin 30 henkilöä on vuosittain tehnyt tämän, vieläpä ihan vapaaehtoisesti ja ilolla. Kyseessä ovat Taloushallinnon erikoistumisopinnot, jotka ovat vuosien mittaan tarjonneet sadoille opiskelijoille mahdollisuuden lisätä ja syventää osaamistaan laskentatoimen ja juridiikan eri alueilla.

Näiden vuosien aikana opintosuunnitelma ja toteutustapa on hieman vaihdellut, mutta viimeisen viiden vuoden aikana se on vakiintunut nykyiseen hyväksi havaittuun muotoon. Opinnot ovat koostuneet kuudesta eri opintojaksosta ja jokaisen jälkeen on ollut tentti. Opiskelijat ovat olleet tyytyväisiä siihen, että ovat päässeet nauttimaan lähiopetuksesta, mutta luentopakkoa ei ole ollut. Osaamisen on voinut osoittaa tentillä. Ja myöskin etäänpää on ollut mahdollista osallistua. Eräänäkin vuonna mukana oli innokas lieksalainen opiskelija, joka ei kertaakaan tullut paikan päälle, vaan sai opintomateriaalit postitse ja intran kautta. Tentitkin hän teki omalla paikkakunnallaan. Opiskelijoita on kulkenut Oulussa myös esimerkiksi Kajaanista, Ylivieskasta, Kalajoelta ja jopa Helsingistä.

Eikä tietysti sovi unohtaa lukuisia Oulun ja lähialueen opiskelijoita, joille erikoistumisopinnot ovat tarjonneet mahdollisuuden saada korketasoista koulutusta edullisesti. Opiskeljoita on tullut niin tilitoimistoista kuin monen eri alan yrityksistä. Myös työvoimatoimistolle olen monet opiskelutodistukset kirjoittanut. Opiskelijoiden taustat ovat myös olleet monenkirjavia: on ollut rautaisia taloushallinnon ammattilaisia, vähän vähemmän aikaa alalla olleita ja myöskin alan vaihtajia. Eräänä vuonna mukana oli biolääketieteen tohtori, joka harrasti opiskelemista. Vuosittain on muutama ylemmän amk:n opiskelija suorittanut yksittäisiä kursseja erikoistumisopinnoissa, osana vapaavalintaisia opintoja. Kaikki opiskelijat ovat olleet tavattoman mukavia. Tosin eräänä vuonna kuulin huhun, että yhdellä opiskelijalla oli tapana haastaa opettajaa. Mutta minun luennoillani hän oli yllättävästi hyvinkin hiljaa. Joko hän ei saanut suunvuoroa tai sitten minun onnekseni aihe oli hänelle oudompi…

Mitä opinnot sitten ovat tuottaneet? Ainakin valtavan kasan opintopisteitä eli 30 op/ opiskelija / vuosi. Pääosa opiskelun aloittaneista on ne myös loppuun suorittanut. Aina toki on muutama joutunut jättämään leikin kesken. Useimmiten syynä ovat olleet henkilökohtaisen elämän kiireet, ei pettyminen opintoihin.  Vuosien varrella usea opintoihin osallistunut on suorittanut seuraavana syksynä joko taloushallinnon KLT-tutkinnon tai tilintarkastuksen HTM-tutkinnon. Opinnot ovat myös innoittaneet hakemaan opiskelemaan Liiketalouden yksikköön joko perustutkintoa tai ylempää amk-tutkintoa. Viime vuoden ryhmään osallistunut diplomi-insinööri haki ja pääsi Oulun yliopistolle taloushallinnon maisteriohjelmaan. Muutakin tuotteliaisuutta viime vuoden ryhmässä ilmeni: talven aikana syntyi kolme vauvaa.

Opinnot ovat tuottaneet myös mukavia tuttavuuksia. Moni osallistuja on kiitellyt sitä, että on saanut verkostoitua muihin taloushallinnon ihmisiin. Myöskin minä olen vetäjänä ja opettajana saanut mielenkiintoisia uusia tuttavuuksia, niin opiskelijoista kuin ulkopuolisista opettajista. Erityisen läheistä yhteistyötä ollaan tehty tilitarkastusyhteisöjen kanssa: sieltä on tullut monta taitavaa ja asiantuntevaa luennoijaa, jotka ovat vuosi toisensa jälkeen mielellään palanneet opettamaan innostuneita ja aktiivisia opiskelijaryhmiä. Myöskin useimmat omat taloushallinnon opettajamme ovat kaikki jossain vaiheessa olleet ”remmissä”. Eikä sovi unohtaa vahtimestareiden ja opintotoimiston panosta näiden kuluneiden vuosien varrella. Teille kaikille tuhannet kiitokset!

Mutta nyt on siis tullut hyvästien aika: tämän vuoden taloushallinnon erikoistumisopinnot ovat viimeiset lajiaan. Nykyisellä rahoitusmallilla ne eivät enää ole kannattavia. Kysyntää erittäin todennäköisesti olisi edelleenkin. Kesäkuun toisella viikolla pidämme päättäjäisjuhlat ja sitten on aika pyyhkiä kyyneleet ja jäädä kesälomalle. Mahtaa tuntua oudolta, kun syyskuun alussa en saakaan olla toivottomassa tervetulleeksi uutta, innokasta ryhmää – niinkuin seitsemänä aiempana vuonna. Toisaalta en ole myöskään enää kiinni opetuksessa kuutta viikonloppua juuri joulun alla. Itse asiassa hetken jo riemuitsin, että kerrankin pystyn kunnolla osallistumaan pikkujouluihin, kun ei ole seuraavana aamuna töihin menoa. Mutta ai niin – pikkujoulutkin on peruttu…

Ulla Reinikainen, taloushallinnon erikoistumisopintojen vastuuopettaja 2007-2014

PS. Edellisessä blogissani taisin luvata, että se on viimeinen tälle keväälle. Mutta kerta kiellon päälle 😉

 

Kevätlaulu

Lapsuudesta takataskuun jäänyt Tove Janssonin Kevätlaulu on edelleenkin ehdottomia suosikkejani kaikkien lukemieni tekstien joukossa. 

”Puro oli mainio. Ruskeana ja kirkkaana se tanssi menneenvuotisten lehtiläjien ylitse ja viimeisten unohtuneiden jäätunnelien lävitse, pyörähti sammalikkoon ja syöksyi suin päin pieneen vesiputoukseen, jossa oli valkoinen hiekkapohja. Väliin se lauloi duurissa kuin hyttynen ja väliin se yritti vaikuttaa suurelta ja uhkaavalta. Sitten se kurlasi kurkkuaan lumiveden tilkkasella ja nauroi kaikelle.” 

Tässä opettajan työssäkin kesäloman lähestymisen haistaa ihan konkreettisesti. Se tuntuu ja näkyy koululla kun opintojaksoja päätetään, projekteja esitellään ja tenttitahti kiihtyy. Samaa vauhtia kuin opiskelijoiden levottomuus. Ja opiskelijoiden lennähtäessä kesälomille on vielä edessä loppujenkin raporttien ja tenttien arviointi.

Tänä keväänä toivon meille kaikille lomallelähtöön paitsi sitä kaikkensa antanutta, myös iloista tunnetta. Kiitollisuutta elämästä, mukavasta työyhteisöstä Liiketaloudella ja onnistuneista tehtävistä. 

”Tyynenä ja pilvettömänä iltana huhtikuun loppupuolella Nuuskamuikkunen tuli niin kauas pohjoiseen, että varjonpuoleisilla rinteillä oli vielä lumiläikkiä. Kulkeminen oli ollut kevyttä, sillä selkäreppu oli melkein tyhjä eikä hänellä ollut huolta mistään. Hän oli tyytyväinen metsään ja ilmaan ja itseensä. Huominen ja eilinen olivat yhtä kaukana, mutta juuri tällä hetkellä aurinko helotti koivujen välissä kirkkaan punaisena ja ilma oli vilpoinen ja leuto.

Tämä ilta on laulun ilta, ajatteli Nuuskamuikkunen, Uuden laulun, jossa on yksi osa odotusta, kaksi osaa kevättä ja loput vain hillitöntä hurmaa siitä, että saa vaeltaa, olla yksin ja viihtyä oman itsensä seurassa.” (Tove Jansson)

 Sanna Oja, tuntiopettaja

Jaksaa jaksaa!

Eräs kolleegani on kertonut olleensa kerran jumpassa, jossa oli ollut sellainen tyypillinen (teko)pirteä jumppaohjaaja, joka kannusti jumppaajia huutamalla ”JAKSAA JAKSAA!”.  Yksi jumppaajista, keski-ikäinen naisihminen, oli yhtäkkiä seisahtunut niille sijoilleen ja tiuskaissut ”Eikä jaksa!”  – ja kävellyt ulos salista. 

Tuo tarina huvittaa minua jostain syystä suunnattomasti joka kerta, kun se muistuu mieleeni. Ja se muistui mieleeni, kun aloin miettiä aihetta tämän kevään viimeiselle bloginkirjoituselleni. Tässä vaiheessa lukuvuotta näet tuntuu, että pää lyö tyhjää. Luovuus on totisesti hakusessa. On melkoinen paradoksi, että kun kevät alkaa puhjeta kukkaan, niin ainakin tämä opettajaparka senkun lakastuu.  Jos joskus olen miettinyt alan vaihtoa, niin se on tapahtunut juuri kevään korvalla, kun talven rasitukset painavat jäsenissä.

Vielä ei kuitenkaan auta herpaantua. Luennot jatkuvat vielä kolmisen viikkoa  ja senkin jälkeen on vielä kuukausi töitä ennen loman alkamista. Tuon kuukauden aikana pitää olla hanakkana arvioimassa tenttejä, ohjaamassa opinnäytteitä ja valvomassa pääsykokeita. Eikä olisi pahitteeksi alkaa vähitellen suunnitella syksyn töitä. Nyt olisi juuri oikea aika päivittää ja parannella opetusmateriaaleja, kun asiat ovat tuoreessa muistissa. Valitettavasti vain kaikki tuntuu tapahtuvan kuin hidastetussa filmissä, joten  jos vanhat merkit paikkansa pitävät, moni aiottu asia  jää syksyyn.

Lukuvuoden rasitukset alkavat näkyä myös opiskelijoissa. Syksyllä käytävät pursusivat porukkaa ja sitä riitti luennoille ihan tukoksi asti. Nyt on ihmeen hiljaista sekä käytävillä että luokissa.  Harvalukuiset opiskelijat ovat myös jotenkin nuutuneen oloisia. Mutta kenties syy opiskelijoiden vaisuuteen onkin apaattisessa opettajassa?  Pitäisiköhän ottaa mallia jumppaohjaajista  ja huudahtaa seuraavalla kerralla kesken tilinpäätöstaulukon läpikäynnin: ”JAKSAA JAKSAA!!”

Ulla Reinikainen, taloushallinnon lehtori

Liikkeellä kohti digitaalista muutosta

Opetussuunnitelmien kehittäminen alkaa. Kehittämisen pohjana tulisi olla työelämässä näkyvä murros. Uudet liiketoimintamallit perustuvat joko kokonaan tai hyödyntävät suurelta osin digitalisoitumista. Tämä koskee niin teollista tuotantoa kuin kaupan ja palveluiden toimialoja. Digitaaliset palvelut luovat uusia liiketoimintamahdollisuuksia kotimaan kaupassa ja globaaleilla markkinoilla. Tämä edellyttää tietoteknisen  osaamisen ohella sujuvaa asiakkaan kohtaamisen taitoa myös verkon välityksellä. Kielitaitoa ja myyntitaitoa tarvitaan edelleen. Opintojen uusien sisältöjen ja rakenteiden suunnittelussa kannattaisi pohtia, miten eri koulutusalojen osaaminen voitaisiin yhdistää. Pedagogisten mallien kehittäminen opiskelijoita motivoiviksi sekä joustavuuden lisääminen suoritustapoihin nopeuttaa opintojen etenemistä.  E-oppiminen yhdistettynä työelämälähtöisyyteen on sekin mahdollisuus mutta myös haaste.

Toimivalla asiakkuuden hallinnalla yhteistyö työelämän toimijoiden kanssa voisi viedä asioita eteenpäin entisestään. Asiakkuuksista vastaavat henkilöt voisivat kehittää yritysyhteistyötä seuraavalle tasolle. Oamkissa alkava Seinäjoen ammattikorkeakoulun koordinoima Pk-Inno – hanke tuo sekä opettajille että opiskelijoille lisää työelämäosaamista ja asiakkuuden hallintataitoja.  Pk-Inno –hanke kestää kaksi vuotta ja sen tarkoituksena on antaa eri alojen opettajille entistäkin parempia  valmiuksia yritysyhteistyöhön.  Liiketalouden yksikkö tulee koordinoimaan  hanketta Oamkissa.

Päivi Vesala, yksikönjohtaja

Ainutlaatuisia hetkiä

Kävimme erään kurssin yhteydessä yrityskäynnillä Finnkinossa, jossa pääsimme

hämyiseen elokuvasaliin kuuntelemaan teatteripäällikkö Kari Pääkön esitystä elämysten
markkinoinnista ja Finnkinon toiminnasta. Esityksessään Pääkkö mainitsi yksityiset
elokuvanäytökset yrityksille ja yksityisille henkilöille. Penkin pehmeässä syleilyssä mieleeni
juolahti idea. Eikö olisi hienoa varata elokuvasali kokonaan omaan käyttöön? Ja eikö olisi
vieläki hienompaa kutsua salin täydeltä ihmisiä katsomaan itse valittua elokuvaa? Koska
olen Trapestilla markkinoinninsuunnittelijana, mietin heti voisiko tätä vähän suuruuden
hullua ajatusta soveltaa Trapestin markkinoinnissa.

Idea jäi muhimaan mieleeni muutamaksi viikoksi, kunnes erään palaverin päätteeksi heitin
ajatuksen elokuvaillasta ja Trapestin omasta yksityisnäytöksestä puoliksi vitsillä
kollegalleni. Ei-niin-hullu-idea-sittenkään otti tuulta siipiensä alle ja muutaman
tarjouspyynnön ja puhelinsoiton jälkeen havahduin harvinaiseen hetkeen. Varasin juuri
äsken Trapestille yksityisen elokuvanäytöksen! Ei sitä joka päivä tule varattua
elokuvasaleja omaan käyttöön.

Välillä hulluimmistakin päähänpistoista voi syntyä jotain hienoa. On mahtavaa työskennellä
sellaisen kampanjan ja tiimin parissa, joka saa hihkumaan innosta.Trapestilla tämä on
mahdollista. Ensiviikon keskiviikkona istun elokuvissa katsomassa American Hustlea itse
varaamassani elokuvasalissa. Toivottavasti minä ja muut trapestilaiset saamme sinut ja
kaverisi seuraksemme!

Hanna Lehojärvi
Markkinoinninsuunnittelija
Trapesti Oy