감사합니다 – Kesäkoulun opettajana Koreassa
Jos joskus opiskelet itseäsi vanhempien korealaisten opiskelijoiden kanssa, niin varaudu siihen, että he voivat pyytää sinua tekemään valtaosan ryhmätöistä. Tämä on osa paikallista kulttuuria, jossa vanhempia opiskelijoita, opettajia ja työtovereita arvostetaan ja kunnioitetaan. Varaudu myös siihen, että vaikka sinä olet ryhmätyöt tehnyt, niin vanhemmat opiskelijat esittävät työn omanaan. Onneksi voit lohduttautua sillä, että joku päivä sinä olet ryhmän vanhimpia opiskelijoita.
Oulun seudun ammattikorkeakoululla on lukuisia partnerikouluja ympäri maailmaa. Näiden partnereiden kanssa tehdään yhteistyötä TKI-toiminnan ja opetuksen parissa. Liiketalouden yksiköllä on esimerkiksi EU-rahoitteinen tutkimusprojekti nimeltään SILVER, jonka puitteissa Oulussa on vieraillut tutkijoita niin Hollannista kuin Englannistakin. Oamkin henkilökuntaa on vastavuoroisesti vieraillut muiden tutkimuspartnereiden luona ympäri Eurooppaa. Opetusyhteistyö puolestaan koostuu Erasmus henkilökuntavaihdosta ja yhteisistä opintokokonaisuuksista. Opiskelijoiden on esimerkiksi mahdollista suorittaa tutkinto myös Neu-Ulmin ammattikorkeakoulussa (ns. double-degree tutkinto). Eri koulut ympäri maailmaa järjestävät myös erilaisia intensiivikursseja ja kesäkouluja, joihin partnereiden opiskelijat ja opettajat voivat osallistua.
Yksi Oamkin partnereista – Seoulin yliopisto (http://english.uos.ac.kr/) – järjestää kesäisin International Summer School –nimellä kulkevan kesäkoulun. Koska itse en ollut koskaan vieraillut Aasiassa, päätin hakea kesäkoulun opettajaksi viime syksynä. Opetettavana olisi ollut Korean kieltä, Aasian kulttuuria, Korean historiaa tai yritysviestintää käsittelevät opintojaksot. Koska muut opintojaksot tuntuivat hivenen vaikeilta opettaa, päätin hakea Business Communication –kurssin opettajaksi. Vähän ennen joulua sainkin vahvistusviestin, että minut oli valittu opettamaan opintojaksoa. Kevään aikana ennen matkaa piti vielä käydä lyhyt paperisota Korean suurlähetystön kanssa koska osallistuminen edellytti viisumia, mutta kesäkuussa olin valmis lähtemään reissuun.
Taekwondoa, maskien maalausta ja korkeaa kulttuuria
Kesäkoulu alkoi 28.6. ja loppui 27.7. Kesäkoulussa oli opettajia 15 ja opiskelijoita kaiken kaikkiaan 122. Heistä 41 oli korealaisia ja 81 eri puolilta maailmaa. Niinpä reissu olikin erinomainen tilaisuus tutustua eri kulttuureihin. Mukana oli opiskelijoita muun muassa Australiasta, Itävallasta, Kanadasta, Kiinasta, Tsekeistä, Ranskasta, Saksasta, Israelista, Kazakstanista, Liettuasta, Hollannista, Portugalista, Sloveniasta, Espanjasta, Ruotsista, Thaimaasta, Yhdysvalloista ja olipa mukana kaksi opiskelijaa myös Oamkista.
Opiskelijoiden oli valittava kolme kurssia 18 kurssin joukosta. Yksi kursseista liittyi Aasian kulttuuriin, ja siinä opiskelijat tutustuivat eksoottisiin ruokiin (esimerkiksi koiraan), palatseihin, temppeleihin ja demilitarisoituun alueeseen Koreoiden rajalla. Lisäksi opiskelijat kävivät luokkaretkellä eri puolilla Etelä Koreaa. Opiskelijoilla oli kurssien lisäksi mahdollisuus tutustua korealaiseen kulttuuriin taekwondon, elokuvien, näytelmien ja maskien maalauksen avulla.
Opiskelijat opiskelivat kesäkoulussa kolme tuntia aamupäivällä ja toiset kolme tuntia iltapäivällä. Lisäksi opiskelijat kertoivat, että 18.00 ja 06.00 välinen aika kului tutustuessa Seoulin ilta- ja yöelämään. Opettajilla opetusta oli viikossa 12 tuntia. Tämä koostui kolmen tunnin pätkistä neljänä päivänä viikossa. Yleensä keskiviikot olivat opetuksesta vapaat.
Opettaminen ei sinällään eronnut paljoa opettamisesta Oamkissa. Opiskelijaryhmässä oli toki muutama opiskelija, joille englanninkieli oli haasteellinen. Myös ryhmätöiden tekemisessä eri kulttuurin edustajat eivät ole aina yhtä oma-aloitteisia kuin esimerkiksi suomalaiset tai ruotsalaiset. Tästäkin selvittiin, kun opiskelijoita patisteli tarpeeksi. Eri kulttuurien suhtautuminen täsmällisyyteen vaihteli myös aika paljon. Toisille opintojakson alkamisaika ei ollut niin tärkeää ja luokkaan tultiin usein reilusti myöhässä. Opettaminen on silti opettamista, ja oppiminen oppimista – vaikka sen tekisi Koreassa.
Korean kulttuuri yllätti monessa asiassa, mutta mitään ylitsepääsemättömiä kulttuurishokkeja ei vastaan tullut. Ehkäpä koiranlihan syömistä olisi pitänyt harkita hivenen, mutta kanan jalat (nilkasta alaspäin), mustekalat, meduusat ja mädät kananmunat maistuivat ihan hyviltä. Muutenkin kollegojen kanssa syöminen oli mielenkiintoista; Ikinä ei itse tarvinnut maksaa mitään, sillä maan tavan mukaan porukan vanhin tai korkea-arvoisin maksoi niin ruoat kuin juomat.
Korealaiset olivat erittäin kohteliaita ja ystävällisiä. Englannilla pärjäsi ihan hyvin. Korean tulkista olisi toki ollut apua, kun koetti metsästää hyviä tarjouksia tai tingata hintaa alaspäin kaupassa. Ruokaa sai tilattua jos ei muuten niin osoittamalla sormella menusta löytyvää kuvaa. Yleensä ravintoloista löytyi englanninkielinen menu, jolla pärjäsikin sitten ihan hyvin.
Kaiken kaikkiaan kesäkoulu Koreassa oli erinomainen kokemus, jota voi suositella Oamkin opiskelijoille ja henkilökunnalle. Eniten kokemuksesta saa irti, kun suhtautuu kulttuuriin, ihmisiin ja ruokiin avoimin mielin ja on itsekin Oamkia lainaten rohkeasti aito. Minä ainakin haen ensi kesäksi taas Koreaan.
Teppo Räisänen
Tietojenkäsittelyn yliopettaja
Opiskelijan kuulumisia kesäkoulusta voi lukea täältä