Huom! Oamkin blogi poistuu käytöstä
Osana verkkoympäristön uudistustyötä blogisivusto poistuu käytöstä 30.6.2024. Blogien kirjoittajat vastaavat omien tekstien talteenottamisesta ja arkistoimisesta. Ajankohtaisten blogien julkaisemista kannattaa tarjota Oamk Journalille. Blogi on saatavilla lukutilassa sisäverkosta 31.12.2024 saakka.

Category: Amokin aakkoset

Osaamisen hankkiminen kirjallisuuden avulla

Kun ajattelemme osaamista, se jäsentyy helposti mielessämme käytännön taidoiksi osata tehdä jotakin. Ammatillisen koulutuksen ympyröissä sama puolestaan täsmentyy kysymykseksi hallita oman alansa ammatilliset taidot. Vaikka tätä se hyvin luonnollisesti onkin, käytännön taidot eivät kuitenkaan...

”Näin on aina tehty” – aloittelevan opettajan dilemma

Minä olen tehnyt pitkän työuran teollisuudessa. Jatkuvat deadlinet, palaverit, raha ja raha. Ärsytykseni alkoi olla huipussaan ja aloin miettiä, että mitä minä osaan? Olen omassa ammatissani hyvä ja minulla on alan viimeinen osaaminen. Missä...

Osaamisen dokumentointi

Opetuksessa ja oppimisessa on nyt uudehko painotus: osaaminen. Osaamisperusteinen oppiminen tarkoittaa nimensä mukaisesti, että osaaminen korostuu, mutta ei se, miten tuo osaaminen on hankittu. Toisaalta osaamisen korostuminen tuo mukanaan todistustaakan: Oppijan on pystyttävä aina...

Millainen osaaminen voi olla tunnustettavaa?

Osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen ovat kouluasteesta riippumatta asioita ja käsitteitä, joista kahvipöydissä ja eri yhteyksissä keskustellaan kiivaasti. Varmaa on, että aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustamisen merkitys tulee koko ajan kasvamaan kaikilla kouluasteilla. Toimin näyttötutkintomestarin (NTM)...

Osaamisapajalla

Osaamisen kehittyminen on osa prosessia, joka lähtee uusien kysymysten asettelusta. Osaaja organisoituu jatkuvasti uusilla tavoilla, jotta toiminta tuottaisi positiivisia tuloksia. Osaaminen ei synny vastausten, vaan kysymysten kautta. Osaava opettaja on kuin kalastaja. Osaava kalastaja...

Videot osaamisen opettamisessa ja osoittamisessa

Olin mahdottoman innostunut, kun sain pienenä kokeilla videokameraa. Sillä pystyi valitsemaan näkökulman, jonka halusin näyttää muille. Sillä pystyin tallentamaan ja kertomaan lyhyen tarinan, keskittymään ohi kiitäviin yksityiskohtaan tai tallentamaan tilanteen, jota kaverini ei ollut näkemässä. Kamera oli painava ja kallis. Ei ala-asteikäisille ipanoille annettaisi sitä leluksi kovin hankaliin paikkoihin, joissa arvokas vehje voisi hajota. Videokameraa käytettiin aika harvoin. Yksi tuttavaperheen isä oli kameran käytöstä kiinnostunut. Muita aikuisia ei vain kiinnostanut – kalliiksi leluksi sanoivat.

Osaamisen kehittämisen vaihtoehtoja

Osaamista on monenlaista, ja niin on sen kehittämisen ja osoittamisen tapojakin. Osaamisperusteisessa koulutuksessa mahdollistetaan osaamisen yksilöllinen kehittyminen ja osoittaminen henkilökohtaistetun opintopolun mukaisesti. Opintopolku määräytyy sen mukaan, millaista osaamista opiskelijalla on koulutukseen tullessaan. Opiskelijalla on...

Osaamisen osoittamisella ammatilliseksi opettajaksi

Osaamisen osoittaminen on yksi tämän päivän puheenaihe ammatillisen koulutuksen uudistuksessa. Olen itse vanhaa koulukuntaa ja ennen osaamista ei huomioitu. Siksi olen innoissani tästä uudistuksesta. On hienoa, että ammatillinen koulutus muuttuu sellaiseen suuntaan, että osaamista...

Mullistava muutos

Suomalainen koulutusjärjestelmä ponnistelee osaamisperusteisuuden muutosaallossa. Ammatillinen peruskoulutus muuttui osaamispisteitä käyttäväksi ja henkilökohtaisille oppimispoluille rakentuvaksi jo vuosi sitten. Parin vuoden päästä toteutuu ammatillisen koulutuksen reformi, jossa kaikki ammatillinen koulutus toteutetaan yhteisen lainsäädännön alla näyttöperusteisesti. Seuraavaksi...