Amokin aakkoset-blogissa pääset tutustumaan ammatillisen opettajakorkeakoulun arkeen, ihmisiin ja ilmiöihin.

Competence, reflection and other mind bogglers

Within the modern Finnish education two key concepts have emerged. These concepts are competence and its derivative competence-based. (The latter term can be seen with or without a hyphen. These words correspond to  the...

Digitaaliset osaamismerkit – merkillä on väliä

Artikkeli on julkaistu alunperin Metropolian Osaamisen pelimerkit-blogissa 7.5.2018. Digitaaliset osaamismerkit Osaamismerkit ovat monelle tuttuja vaikkapa partiosta tai varusmiespalveluksesta erilaisina pinsseinä tai hihamerkkeinä. Digitaaliset osaamismerkit mahdollistavat erilaisten osaamisten tunnistamisen ja tunnustamisen ja tekevät näkyväksi millaista...

Rajoja ja rakkautta henkilökohtaistamiseen

Oulun ammatillisessa opettajakorkeakoulussa opettajaopiskelijat opiskelevat henkilökohtaistetuilla opintopoluilla, jotka rakennetaan heidän omien aikataulujensa ja aiemman osaamisensa pohjalta. Koska opiskelija voi itse suunnitella ja toteuttaa opintonsa halutussa aikataulussa, kokonaisuus on joustavasti sovitettavissa oman elämän ja omien...

Tunnista ja dokumentoi!

Ammatilliseen opettajankoulutukseen valittujen opiskelijoiden ensimmäinen tehtävä on tämänhetkisen osaamisen itsearviointi. Itsearvioinnin lähtökohdaksi opiskelijat saavat ammatillisen opettajankoulutuksen osaamistavoitteet ja osaamisen arviointikriteerit. Tunnistettu, osaamistavoitteiden mukainen osaaminen pyydetään dokumentoimaan. Oman osaamisen dokumentointi on sellainen tulevaisuuden taito, joka...

Ammatillisia opettajia Pohjois-Suomen ja Lapin tarpeisiin

Valtakunnallinen opettajankoulutuksen kehittämishanke OPEKE vastaa ammatillisen koulutuksen uudistamisen haasteisiin Ammatillisen koulutuksen toteutustapa on uudistettu osaamisperusteiseksi, joten jokaisen opiskelijan opintopolku rakentuu yksilöllisesti. Osaamista voidaan hankkia yhä enemmän erilaisissa työelämän oppimisympäristöissä. Tarvittaessa ammatillisen kasvun tukemiseen käytetään...

Millainen kuuntelija olet?

Opetustyö on ihmisten parissa tehtävää työtä, jossa erityisen tärkeää on toisen ihmisen kohtaamiseen liittyvät taidot. Hyvä kohtaaminen johtaa hyvään kasvatukseen, opetukseen ja ohjaukseen. Kohtaaminen on osaamista, joka perustuu pitkälti jokaisen omaan ihmiskäsitykseen sekä eettisyyteen...

Oskusta Roskuun – Ohjausprosessin eteneminen opinto-ohjaajankoulutuksessa

Osaamisperusteisessa koulutuksessa jokaisella opiskelijalla toteutuu henkilökohtaistettu opintopolku. Opiskelija arvioi osaamisensa, suunnittelee ja toteuttaa oman opintopolkunsa. Ohjaus on olennaisessa osassa osaamisperusteisessa koulutuksessa. Lähtökohtana ohjauksessa on opiskelijan elämänkentän kokonaisuus, hänen tilanteensa ja tarpeensa saada tukea omalla...

Yhteistä osaamisen kehittämistä korkeakouluissa

KOPE -hanke edistää yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen pedagogista yhteistyötä ja sitä kautta osaamista. Osaamisen yhteistyötä rakennetaan tarttumalla yhdessä oppimisen edistämiseen ja vertaisoppimalla, verkostoitumalla sekä kohtaamalla. ”…korkeakoulut tunnistavat korkeakouluoppimisen erityisen laadullisen vaatimuksen ja resursoivat oppimisen kehittämiseen.”...

Osaamisperusteisuus media-alan koulutuksessa

Media-alan koulutuksessa on pohdituttanut, miten media-alan murros – erityisesti mediatalojen irtisanomiset ja alan tarjolla olevien työpaikkojen niukkuus sekä alan työnkuvien muutokset – otetaan huomioon koulutuksen suunnittelussa (ks. esim. Harju ym. 2017, 147–149). Ala muuttuu...

Osaamismatkalla!

Oulun ammatillinen opettajakorkeakoulu on mukana toteuttamassa valtakunnallista ESR-hanketta Osata – Osaamispolkuja tulevaisuuteen. Tällä hetkellä hankkeessa pilotoidaan opiskelijoille suunnattua Osaamismatka – työpajaprosessia Ammattiopisto Lappian, Sedun ja Koulutuskeskus Brahen opiskelijoiden ja heidän ohjaajiensa kanssa. Hankkeessa mukana...