Amokin aakkoset: Maaritin voimaannuttava työviikko
Matka digipedagogiikan mahdollisuuksien äärelle on ollut koukuttava, siitäkin huolimatta että kaikki tekniset laitteet ovat aina aiheuttaneet minulle päänkivitystä. Liitutaulu ja leukaluut, kopiot ja kalvot ovat vaihtuneet läppäriin ja täppäriin, AC:hen ja Optimaan. Karttakeppi on päivittynyt pointeriin ja teekuppini puolen litran mottiin. Työkalupakissani on paljon uutta, mutta monta vanhaakin: paperikalenteri ja nelivärinen kuulakärkikynä, muistilaput ja Time Timerin kello sujuvoittavat sukkulointiani arjessa, siinä missä Google Drivekin.
Maanantai ja haikeutta ilmassa
Vilkaisu kalenteriini osoittaa, että olen varannut viikon suunnittelu-, ohjaus- ja arviointityöhön. On opettajan ”näkymättömän” työn aika.
Tuutoroimani eAPE-ryhmä on kulkenut kanssani puolen vuoden opintomatkan. Takana ovat viikoittaiset virtuaali-istunnot, kymmenet ohjaustuokiot ja sadat viestit, muutama lähipäiväkin. Opettajuuden kivijalkaa on muurattu yhdessä – toinen toisiamme opettaen ja ohjaten, hoksauttaen ja välillä lempeästi kopsauttaen. Haikeus haihtuu…matkammehan jatkuu, se muuttaa vain muotoaan: roolini painottuu opetusharjoittelun tuutorointiin. Tuttu viestintäfoorumimme Facebook toimii näppärästi jatkossakin, aina kesään 2018 asti, sillä opiskelijoidemme opinto-oikeus kestää 3 vuotta.
Tiistai, Facebook-löytö ja osaamisen arviointia
Päivä alkaa some-surffauksella – seisten; istuminenhan on terveyshaitta.
Löydän uunituoreen Facebook-ryhmän Yhdessä oppiminen, jossa vaihdetaan kokemuksia opiskelijoillemmekin niin tutusta yhteistoiminnallisuudesta. Facebook-ryhmä toivottaa tervetulleeksi miettimään keinoja Tulevaisuuden koulun vision saavuttamiseksi ja muistuttaa, että tarvitsemme toisiamme: ”Yhdessä oppien jokainen löytää oman intohimonsa ja kasvaa täyteen mittaansa. Yhteistoiminta vahvistaa sosiaalista pääomaa, luo uutta sivistystä ja saa aikaan kestävämmän elämäntavan.”
Verkko-opiskelijamme toimivat opintojen alusta lähtien tiimiopettajina. He työskentelevät teemaryhmissä oman aiheensa parissa ja suunnittelevat virtuaali-istuntoihin opetustuokioita ja pedagogisia ratkaisuija, jotka istuvat AC- eli Adobe Connect -kokousverkkoympäristöön. AC:llä teemaryhmät jaetaan virtuaaliryhmiin, joissa jokainen opettajaopiskelija toimii verkkotuutorina, monipuolisesti osallistujia aktivoiden.
Iltapäivällä kirjoitan todistukset Oulun yliopiston opiskelijoille, jotka suorittivat opetusharjoittelunsa Amokissa. Ulla Kaijalan toteuttaman verkko-opetustuokion tunnelmat taltioitiin AC-tallenteelle, joka toimii osaamisen osoittamisen dokumenttina. Jaana Keränen suunnitteli ja toteutti opetuksen kestävästä kehityksestä ja laati kattavan keke-infopaketin. Amokin uudessa OPSissa keke-teema onkin yksi osaamistavoitteista, joten oppimateriaalille on käyttöä jatkossakin.
Keskiviikko, mielenkiintoinen Twitter-törmäys ja mieltä lämmittävä viesti
Olen valmistellut reilun vuoden Twitteriä opetuskäyttöön tunnuksella @MaaritOpe: olen koonnut sinne erityisesti pedagogiikkaan liittyviä viestejä eli twiittejä, jotka olen luokitellut #-aihetunnisteilla, hashtageillä. Esim. Google-haku #ape9 ohjaa opiskelijani arviointia käsittelevien vinkkauksieni äärelle. Twitter-innostukseni takia olen täpinöissäni, kun törmään videoon, jossa lukion opettaja esittelee oman Twitter-toteuksensa uskonnon opetuksessa.
Iltapäivän sähköposti tuo vahvistuksen ”e-kullasta”: saan tuutoroitavakseni verkkoryhmän myös lukuvuonna 2016–17. Heti tiedon saatuamme ryhdymme työparini Pentin kanssa suunnittelemaan yhteistä lukujärjestystä. Kontaktipäivien kalenterointi saa otsanahkani välillä rypistymään, sillä aikatauluttamisessa on otettava huomioon niin e-tuutoreiden aikataulut kuin käytettävissä olevat oppimisympäristötkin.
Perjantai, uudesta OPSista onnellinen
Kevin Smith toteaa, että usein se polku, jolla olet, ei ole läheskään yhtä tärkeä kuin suunta, jota kohti olet menossa. Omakohtaisen kokemukseni perusteella kampitan osittain Smithin viisauden: Amokin uusi OPS-suunnittelupolku on täynnä innostavaa pöhinää, ja suuntakin on kristallin selkeä – osaamisperusteisuus. OPSit puhuttivat myös Educassa, Suomen johtavassa opetus- ja kasvatusalan tapahtumassa: Opsii!-video.
eHOPE-opintoryhmän HOPSin ja Amokin koulutustarjonnan suunnittelu jatkuu AC-palaverissa verkko-opettajakonkarin, Tiiu Tennon kanssa.