Huom! Oamkin blogi poistuu käytöstä
Osana verkkoympäristön uudistustyötä blogisivusto poistuu käytöstä 30.6.2024. Blogien kirjoittajat vastaavat omien tekstien talteenottamisesta ja arkistoimisesta. Ajankohtaisten blogien julkaisemista kannattaa tarjota Oamk Journalille. Blogi on saatavilla lukutilassa sisäverkosta 31.12.2024 saakka.

Category: KOPE

Korkeakoulupedagogista yhteistyötä ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen välillä. Blogin toimituskunta: https://www.oamk.fi/c5/fi/tutkimus-ja-kehitys/hankkeet/kope/hankkeen-julkaisut/blogikirjoitukset/

Joululahja sinulle, opettaja ja opiskelija

Kirjoittaja Ulla Klemola Opetuksen kehittämispäällikkö Jyväskylän yliopisto Tähän aikaan vuodesta mielen täyttää aatos niin loppuunsaatettavista työasioista kuin jouluvalmisteluista. Päänvaivaa voivat aiheuttaa myös joululahjat. Hankkiako vai ei, aineellisia vai aineettomia, tarpeellista vai ehkä vain kaunista...

KOPE-opettajavaihto HAMKin opettajankoulutukseen

Kirjoittaja Jukka Välimäki Asiantuntija, yliopistopedagogiikka, Asiantuntija, UNIPS-hanke Aalto-yliopisto KOPE-hankkeen opettajavaihdon myötä Aalto-yliopistossa kävi HAMKista yksi opettaja seuraamassa muun muassa minun opetustani. Meillä oli kiinnostavat keskustelut ja sain havainnoijalta hyödyllistä palautetta, joten kiinnostuin myös itse...

Yhteistyön digivälineet

Kirjoittaja Marianna Leikomaa Lehtori Tampereen ammattikorkeakoulu KOPEn, Toteemin, eAMKin ja Korkeakoulujen henkilöstön pedagogisen ja digitaalisen opetus- ja ohjausosaamisen vahvistaminen -hankkeen järjestämässä Tule ja parasta -seminaarissa (30.9.2019) käsiteltiin oppimista ja osaamista monista eri näkökulmista monissa...

Korkeakoulupedagoginen osaamismerkki osaamisen kehittäjänä

Kirjoittaja Jenni Pihlaja  Suunnittelija KOPE-hanke, Oulun ammatillinen opettajakorkeakoulu KOPE-hanke julkaisi korkeakoulupedagogisen digitaalisen osaamismerkin ”Korkeakouluoppimisen osaaja” 30.9.2019. Digitaalisen osaamismerkin hakija pystyy merkin avulla ilmaisemaan omaa olemassa olevaa osaamistaan ja kehittämään omaa osaamistaan. Merkkien osaamiskriteerit auttavat...

Aaltoilevassa vaihdossa

Kirjoittajat Kirsi Korkealehto  Lehtori Hämeen ammattikorkeakoulu Mervi Friman Tutkimuspäällikkö Hämeen ammattikorkeakoulu  Me kaksi Hämeen ammattikorkeakoulun (Hamk) Edu-tutkimusyksiköstä olimme viikon Aalto-yliopistossa Kope-hankkeen mahdollistamassa vaihdossa. Kerromme seuraavassa kokemuksistamme ja annamme vinkkejä vaihtoa suunnitteleville. Vaihtojaksomme tavoitteena oli...

Tiimeissä oppiminen tuo happea työelämään

Kirjoittaja Veijo Hämäläinen Proakatemian päävalmentaja Tampereen ammattikorkeakoulu Maailma muuttuu kiihtyvää vauhtia kompleksisemmaksi. Yksinkertaiset ja monimutkaiset, mutta ohjelmoitavissa olevat tehtävät ratkaistaan nopeasti konevoimin ja tekoäly parantaa ratkaisujen laatua. Ihmisten tehtäväksi jää kompleksisten, erityisesti vuorovaikutusta ja...

Pedagoginen kesäkoulu

Kirjoittajat Raisa Aine Tuntiopettaja Oulun ammatillinen opettajakorkeakoulu Jenni Pihlaja Suunnittelija KOPE-hanke, Oulun ammatillinen opettajakorkeakoulu KOPE-hankkeen järjestämä pedagoginen kesäkoulu järjestettiin 12.-16.8.2019 Oulun ammattikorkeakoulun Kotkantien kampuksella. Kesäkoulu tarjosi pohjoisen alueen korkeakouluopettajille huikean määrän erilaisia opetuksen, ohjauksen...

Pedagogit pakohuoneessa – kokemuksia ja vinkkejä

Kirjoittajat Sampo Mielityinen Yliopistonlehtori Itä-Suomen yliopisto Leena Nikander Yliopettaja Hämeen ammattikorkeakoulu, ammatillinen opettajakorkeakoulu, HAMK Edu Kuinka pakohuone (escape room) toimii oppimisen välineenä? Mihin pedagogista pakohuonetta suunniteltaessa ja toteutettaessa kannattaa panostaa? Pyrimme vastaamaan kysymyksiin tässä...

Hiiohoi! Jotain vänkää horisontissa – ajatuksia korkeakoulujen yhteistyöstä

Kirjoittajat Eeva-Liisa Oikarinen Tutkijatohtori, Oulun yliopiston kauppakorkeakokulu Sari Alatalo Lehtori, Oulun ammattikorkeakoulu Taina Vuorela Yliopettaja, Oulun ammattikorkeakoulu HURMOS-hankkeessa Oamk, liiketalouden osasto, ja Oulun yliopiston kauppakorkeakoulu työskentelivät tiiviissä yhteistyössä 2,5 vuoden ajan. Yliopiston tutkimustyön painotus,...