Amokin aakkoset: Viikko paluumuuttaja Kari Kiviniemen matkassa
Paluumuuttajan aakkostelua
Olen Kari Kiviniemi, ammatillisen opettajakorkeakoulun yliopettaja, jälleen. Olen vuoden alussa tehnyt tehtävään toisen tulemiseni viiden vuoden tauon jälkeen ja ensimmäiset työviikot ovat menneet opettajankoulutuksen nykytilanteeseen perehtyessä ja tulevia opetuksia suunnitellessa. Taustaltani olen kasvatustieteilijä ja opettajankouluttajana olen työskennellyt niin yliopistossa kuin ammattikorkeakoulussakin 1990-luvun alusta lähtien.
Ei näytä opettajankoulutuksemme kehitys ainakaan jämähtäneen paikoilleen poissa ollessani, sillä viidessä vuodessa on ehtinyt tapahtua paljon. On perustettu englanninkielinen opintoryhmä ja nykyisin Oulun ammatillisessa opettajankoulutuksessa järjestetään myös opinto-ohjaajakoulutusta sekä erityisopettajankoulutusta. Opetussuunnitelma on mennyt tällä välin uusiksi moneen kertaan ja parhaillaankin olemme tekemään opettajaopintoihin kohtuullisen isoja uudistuksia.
AC-webinaarissa maanantaina
Maanantaina osallistun Tiiun e-ryhmän Adobe Connect-istuntoon. Sijaistan Tiiua ensi viikolla ja olemme sopineet, että osallistun ryhmän istuntoon jo nyt. Webinaareiksi näitä seminaari-istuntoja voisi myös kutsua. Opettajankoulutuksessamme e-ryhmissä opiskelu merkitsee sitä, että opettajaopiskelijat perehtyvät pienryhmissä tiettyihin teemoihin ja opettavat vastuullaan olevan teeman myös opiskelijatovereilleen AC-istunnoissa. Yhteistoiminnallisen oppimisen ideahan tällaisessa työskentelyssä on taustalla. Illan teemana on erityiskasvatus ja aihepiiriin perehtyneet opiskelijat tarkastelevat asiaa niin ammatillisen peruskoulutuksen kuin ammattikorkeakoulujenkin näkökulmista. Asiallisestihan ilta etenee. Kurkelan Laurin kanssa tällaista verkko-opetukseen perustuvaa toteutusmallia aikanaan kehittelimme ja alkuun Oulun opettajankoulutuksessa pistimme. Mukava havaita, ettei e-opintojen toteuttaminen ole ollut henkilöistä kiinni vaan toteutus on vuosien mittaan laajentunut ja kehittynyt. Yhä useammat talomme opettajankouluttajista ovat myös sitoutuneet e-työskentelyyn.
Webinaariin valmistautumassa
Kokouspäivä tiistai
Tiistai menee kokousten merkeissä. Ensimmäinen kokouksemme liittyy opetussuunnitelman uudistamiseen. Vaikka talossamme on jo pitkään ollut käytössä ns. osaamisperustainen opetussuunnitelma, halutaan osaamisperustaisuuden ja henkilökohtaistetun opiskelun ideaa viedä yhä systemaattisemmin eteenpäin. Osastollamme on ollut jo jonkin vuoden ajan ns. HOPE-ryhmät, joissa henkilökohtaistamisen ideoita on kokeiltu ja Oulun näyttötutkintomestarikoulutuksessa henkilökohtaistettua konseptia on toteutettu ja kehitetty jo pitkään. Vanha slogan asiaan liittyen kuuluu, että vain osaaminen ratkaisee, osaamisen hankkimistavalla ei sen sijaan tulisi olla merkitystä. Siten esimerkiksi työkokemus ja ammatillisen opetuskokemuksen kautta hankittu osaaminen tulee ottaa huomioon opettajaopiskelijoiden henkilökohtaista opintopolkua hahmotettaessa ja osaamista tunnistettaessa ja tunnustettaessa. Iiriksen vetämässä kokouksessa tällaiset näkökulmat keskusteluttavat, samoin osaamisen tunnistamisen haasteellisuus.
Iltapäivän palaveri koski kasvatustieteen opintojen järjestämistä. Tuulikki on tätä monimuotoisesti, sekä lähi- että verkkototeutuksena järjestettyä, kokonaisuutta osastollamme tähän asti vetänyt. Syksystä lähtien toteutukseen tarvitaan uudet vetäjät ja toteutusvastuusta palaverin aikana yhteisymmärrykseen pääsemme.
Digitaalistuvan korkeakouluyhteisön johtamista ihmettelemässä
Loppuviikko meneekin sitten ARENE:n (Ammattikorkeakoulujen rehtoreiden neuvosto) ja JAMK:n järjestämän ammattikorkeakoulujen pedagogista johtamista koskevan työseminaarin parissa. Johtajamme Askon sijasta tähän seminaariin olen osallistumassa. Keskiviikkona valmistelen omaa puheenvuoroani seminaariin ammattikorkeakoulumme LAB-konseptista. Varsinainen seminaari järjestetään torstaina ja perjantaina Jyväskylässä.
Työseminaarissa olivat alustajina mm. toiminnanjohtaja Olli-Pekka Juoperi ja professori Anna-Maija Lämsä
Seminaarissa Arenen projektipäällikkö Hannele Seppälä esittelee mm. Arenen teettämää korkeakoulujen rakenteellisesta kehittämistä koskevaa raporttia, jossa arvioidaan korkeakouluverkoston tiivistyvän tulevien vuosien aikana korkeakoulujen työnjaon ja uudenlaisten yhteistyörakenteiden myötä. Päivien teemana on erityisesti digitalisaation johtaminen ja Ulla Mutka esittelee Jyväskylässä tehtyä tutkimusta oppilaitosten digitalisaatiota koskevasta tilanteesta. Tutkimuksen mukaan oppilaitokset ovat digitalisaation osalta hyvin eriarvoisessa asemassa. On taloja, joissa e-oppimista on kehitetty systemaattisesti vuosikymmeniä ja toisaalta yhteisöjä, joissa kehitys on vielä hyvinkin alkuvaiheessa. Seminaaripäivien yhteydessä on mukava tavata myös Anna-Maija Lämsä, entinen työhuonekollegani opettajakorkeakoulusta, joka nykyään toimii professorina Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulussa. Perjantaina jatketaan seminaaria oppimisbasaarin muodossa, jonka yhteydessä myös LAB-toimintamalli tulee esitellyksi muiden esitysten ohessa.
Olipa sohjoinen keli
Työseminaarissa oli yllättävänkin mukava ja letkeä meininki, eikä turhaa pönöttelyä ilmennyt. Sen sijaan reissaaminen Jyväskylään ei tällä kertaa ollut mikään nautinto, sillä ajokeli oli räntäinen ja sohjoinen mennen tullen. Mutta niinpä sitä kuitenkin takaisin Ouluun päästiin muutaman tunnin ajorupeaman jälkeen. Toivottavasti kelit ovat paremmat Ouluun saapuville osallistujille syyskuussa, jolloin ammattikorkeakoulujen pedagogisesta kehitystyöstä vastaavat kokoontuvat jälleen työseminaariin.
– See more at: http://blogit.oamk.fi/amokin-aakkoset/#sthash.4wpZxIPZ.dpuf