Huom! Oamkin blogi poistuu käytöstä
Osana verkkoympäristön uudistustyötä blogisivusto poistuu käytöstä 30.6.2024. Blogien kirjoittajat vastaavat omien tekstien talteenottamisesta ja arkistoimisesta. Ajankohtaisten blogien julkaisemista kannattaa tarjota Oamk Journalille. Blogi on saatavilla lukutilassa sisäverkosta 31.12.2024 saakka.

Category: Hyvät käytänteet

Opiskelijana tutkinto-ohjelmatiimissä – mitä se tarkoittaa?

Olen toiminut luonnonvara-alan tutkinto-ohjelmatiimin opiskelijajäsenenä syksystä 2017 lähtien ja osallistunut tiimin toimintaan aktiivisesti koko opiskelujeni ajan. Suurimmat ja tärkeimmät opit tiimissä toimimisesta liittyvät opiskelijavaikuttamiseen ja vaikuttamiseen yleensä: tiimin toiminta onkin kuin politiikkaa pienessä mittakaavassa....

Opintojaksopalautteella vaikuttavuutta

Oamkissa on tämän lukuvuoden aikana uudistettu opintojaksopalautejärjestelmä, jossa on monipuoliset ominaisuudet. Loppupalautteen lisäksi voidaan antaa jatkuvaa palautetta, ottaa yhtenäistä välipalautetta ja tehdä erilaisia omia kyselyitä. Opintojaksopalaute on sekä opettajalle että opiskelijalle nähtävillä Pepin työpöydällä....

Hyvä me, hyvä Oamk! Ammattikorkeakoulusta uralle merkitsee paljon

Kahdella viimeisellä rahoituskaudella ammattikorkeakouluista valmistuneiden työllisyyttä on mitattu valmistuneiden työllisten määrällä. Määrällinen mittari ei kuitenkaan kerro sitä, millaisiin tehtäviin valmistuneet ovat työllistyneet, työskentelevätkö koulutustaan vastaavalla alalla, minkälainen on heidän urakehityksensä ja miten koulutus on...

Joustavuus lähtökohtana tutkinto-ohjelmatiimin uudistetussa toimintamallissa

Jokaisessa tutkinto-ohjelmassa toimii tutkinto-ohjelmatiimi, jossa kehitetään koulutusta yhdessä opettajien, opiskelijoiden ja työelämän edustajien kanssa. Se voi olla tutkinto-ohjelmakohtainen tai useamman tutkinto-ohjelman yhteinen. Tutkinto-ohjelmatiimin uusi toimintamalli astui voimaan vuoden 2020 alussa. Tiimin puheenjohtajana ja vastuuhenkilönä...

Oamkin tutkintotilanne syksyllä 2020 – määräajassa valmistumisessa haastetta

Ammattikorkeakoulututkinnot rahoitusmittarissa tuottavat 56 % rahoituksesta  Korkeakoulujen rahoitusta ohjataan tuloksiin pohjautuvalla mallilla. Rahat ansaitaan tuottamalla tiettyjen mittareiden mukaisia tuloksia. Tilastoarvoina mittareissa käytetään tilastovuotta edeltävän kolmen vuoden keskiarvotietoa. Tämä tarkoittaa sitä, että esimerkiksi vuoden 2021...

Miten opiskelija voi vaikuttaa Oamkissa?

Oamkissa opiskelijat voivat vaikuttaa monella tapaa opintoihin ja toiminnan kehittämiseen, esimerkiksi antamalla opintojaksopalautetta, vastaamalla vuosittain yleiseen opiskelijakyselyyn tai vaikkapa tutkinto-ohjelmatiimin kautta. Mitä nämä käytännössä tarkoittavat? Oamk-podcastissa aihetta pohtii journalismin opiskelija Johanna Kivinen, joka kokee...

Opintojaksopalautteella voi vaikuttaa

Oamkin opiskelijapalautejärjestelmä antaa jokaiselle opiskelijalle tasavertaiset mahdollisuudet palautteen antamiseen ja koulutuksen kehittämiseen. Opiskelijapalautejärjestelmän yksi merkittävä osa-alue on vuorovaikutteinen opintojaksopalaute. Palautteen antaminen on tärkeää, ja sitä toivotaan jokaiselta opintojaksolta. Opintojaksopalautteen avulla opiskelijat arvioivat oman osaamisensa...

Näin vaikutan Oamkissa: työryhmätoiminta

Oamkissa voi vaikuttaa monella tapaa organisaation asioihin ja olla mukana kehittämistyössä. Suunnittelija Seppo Pakanen Tietotuotannosta kertoo, miten voi vaikuttaa työryhmätoiminnan kautta.   Syksyn aikana on tulossa lisää esimerkkejä vaikuttamistavoista. Seuraa Heimoa ja Hyvät käytänteet...

Kotikansainvälistymisen hyvät käytänteet

Toukokuussa 2019 Opetus- ja kulttuuriministeriö julkaisi selvityksen kotikansainvälistymisen muodoista korkeakouluissa. Kotikansainvälistymisen edistämiseksi löydettiin useita kiinnostavia käytäntöjä. Selvityksen mukaan kotikansainvälistymisen muodot vaihtelivat korkeakouluittain. Toisissa korkeakouluissa asiaan kiinnitettiin aktiivisesti huomiota, toisissa kotikansainvälisyys tarkoitti lähinnä kansainvälisen henkilöstön...