Category: Hyvät käytänteet
Olen toiminut luonnonvara-alan tutkinto-ohjelmatiimin opiskelijajäsenenä syksystä 2017 lähtien ja osallistunut tiimin toimintaan aktiivisesti koko opiskelujeni ajan. Suurimmat ja tärkeimmät opit tiimissä toimimisesta liittyvät opiskelijavaikuttamiseen ja vaikuttamiseen yleensä: tiimin toiminta onkin kuin politiikkaa pienessä mittakaavassa....
Oamkissa on tämän lukuvuoden aikana uudistettu opintojaksopalautejärjestelmä, jossa on monipuoliset ominaisuudet. Loppupalautteen lisäksi voidaan antaa jatkuvaa palautetta, ottaa yhtenäistä välipalautetta ja tehdä erilaisia omia kyselyitä. Opintojaksopalaute on sekä opettajalle että opiskelijalle nähtävillä Pepin työpöydällä....
Kahdella viimeisellä rahoituskaudella ammattikorkeakouluista valmistuneiden työllisyyttä on mitattu valmistuneiden työllisten määrällä. Määrällinen mittari ei kuitenkaan kerro sitä, millaisiin tehtäviin valmistuneet ovat työllistyneet, työskentelevätkö koulutustaan vastaavalla alalla, minkälainen on heidän urakehityksensä ja miten koulutus on...
Jokaisessa tutkinto-ohjelmassa toimii tutkinto-ohjelmatiimi, jossa kehitetään koulutusta yhdessä opettajien, opiskelijoiden ja työelämän edustajien kanssa. Se voi olla tutkinto-ohjelmakohtainen tai useamman tutkinto-ohjelman yhteinen. Tutkinto-ohjelmatiimin uusi toimintamalli astui voimaan vuoden 2020 alussa. Tiimin puheenjohtajana ja vastuuhenkilönä...
Ammattikorkeakoulututkinnot rahoitusmittarissa tuottavat 56 % rahoituksesta Korkeakoulujen rahoitusta ohjataan tuloksiin pohjautuvalla mallilla. Rahat ansaitaan tuottamalla tiettyjen mittareiden mukaisia tuloksia. Tilastoarvoina mittareissa käytetään tilastovuotta edeltävän kolmen vuoden keskiarvotietoa. Tämä tarkoittaa sitä, että esimerkiksi vuoden 2021...
Oamkissa opiskelijat voivat vaikuttaa monella tapaa opintoihin ja toiminnan kehittämiseen, esimerkiksi antamalla opintojaksopalautetta, vastaamalla vuosittain yleiseen opiskelijakyselyyn tai vaikkapa tutkinto-ohjelmatiimin kautta. Mitä nämä käytännössä tarkoittavat? Oamk-podcastissa aihetta pohtii journalismin opiskelija Johanna Kivinen, joka kokee...
Oamkin opiskelijapalautejärjestelmä antaa jokaiselle opiskelijalle tasavertaiset mahdollisuudet palautteen antamiseen ja koulutuksen kehittämiseen. Opiskelijapalautejärjestelmän yksi merkittävä osa-alue on vuorovaikutteinen opintojaksopalaute. Palautteen antaminen on tärkeää, ja sitä toivotaan jokaiselta opintojaksolta. Opintojaksopalautteen avulla opiskelijat arvioivat oman osaamisensa...
Oamkissa on monia tapoja jakaa hyviä käytänteitä. Yksi mahdollisuus on striimaaminen Heimossa eli netti pop up. Siihen voi osallistua omalta koneelta tai mobiililaitteelta. Netti pop up kestää parikymmentä minuuttia, minkä lisäksi loppuun jätetään aikaa...
Oamkissa voi vaikuttaa monella tapaa organisaation asioihin ja olla mukana kehittämistyössä. Suunnittelija Seppo Pakanen Tietotuotannosta kertoo, miten voi vaikuttaa työryhmätoiminnan kautta. Syksyn aikana on tulossa lisää esimerkkejä vaikuttamistavoista. Seuraa Heimoa ja Hyvät käytänteet...
Toukokuussa 2019 Opetus- ja kulttuuriministeriö julkaisi selvityksen kotikansainvälistymisen muodoista korkeakouluissa. Kotikansainvälistymisen edistämiseksi löydettiin useita kiinnostavia käytäntöjä. Selvityksen mukaan kotikansainvälistymisen muodot vaihtelivat korkeakouluittain. Toisissa korkeakouluissa asiaan kiinnitettiin aktiivisesti huomiota, toisissa kotikansainvälisyys tarkoitti lähinnä kansainvälisen henkilöstön...